Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 691 ggr
immsann
0

Introducering av nya råtta

Jag har två grabbar på lite över 1 år (Edgar & Ozzy) och har nu skaffat en till liten kille på ca 4 månader(Sheldon). 

Det har nu gått 3 dar sen introduceringen. Den ena äldre råttan Edgar har varit grymt gullig och tagit sig an den lille med öppna tassar och dom är nu riktigt bra kompisar och busar å putsar på varann. Dock så har Ozzy den andra äldre inte tagit nykomlingen på samma välkomnade sätt.

Ozzy är intensiv när han ska nosa och putsa och i början så var sheldon inte fullt så intressant och fick löpa efter en kort stund, men det verkar ha blivit värre nu när den lille och Edgar blivit kompisar (Ozzy är också den mest dominanta). Numera även fast jag tagit Sheldon och Ozzy till en neutral plats så har Ozzy gjort allt som är dåliga tecken, försökte tom bita på stackars Sheldon en gång och han fnyser å hetsar upp sig om han går/klättrar utanför hans bur, hela mitt rum är klassat som Ozzy's revir.

Alltså så går Edgar ihop med både Sheldon och Ozzy (lille peacemakern) men Ozzy går verkligen inte ihop med Sheldon, speciellt inte om han reagerar så aggressivt som han gör nu, går det att avänja under en längre period tro? Förövrigt så verkar Ozzy trivas att ligga själv i den gammla buren och agera herren på täppan då han klättrar in där och sover ofta.

Tacksam för svar :)

Lilith
0

Det låter lite som situationen jag har fått. Jag har två äldre damer och skaffade nykomlingar för några veckor sedan.

Den ena honan har inga som helst problem med bebisarna, medan den andra gör som din Ozzy.

Jag tror mycket väl att det kan gå att avvänja under en längre tid, men själv har jag valt att bilda två flockar istället, eftersom jag är orolig att den dominanta honan skulle smitta av sig med sitt dåliga beteende på småttingarna.

immsann
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, jag blir även grymt nervös så fort Ozzy närmar sig den lille. Men så tänkte jag att jag kanske bara är nojjig och bör låta de hållas för han går ju lugnt fram nu och är inte lika hektiskt men skamm på mig för nu har den lille ett litet sår på benen. Ozzy har även börja "mobba" Edgar för att han troligen har den lilles doft på sig (de umgås ju ofta nu eftersom de blivit kompisar). Så jag vet inte riktigt kanske ska fortsätta vara tålmodig och processa de hela i småsteg tills dom tillslut vänjer sig, men just nu så verkar de som att det är ganska lönlöst tyvär =/

Jag har ju bara tre så går ju inte å göra två flockar heller tyvär då en blir ensam..

Kebab-Eme
0

Ta lite vaniljsocker eller ta lite av din parfym på den lilla, så luktar det inte bebis utan dig :) Funkat för mig.

KöttbulleKorv

Zolah
0
immsann
0

testat vaniljsocker funkade faktiskt inge vidare =/ ska testa bada dem oxå för å se hur de funkar.. Ozzy hatar och bada och kanske blir lite mer snäll när han ska torkas sen

Kebab-Eme
0

#4 Beror kanske på vilken parfym man har också..
Det är ju heller inte så att man tar så mycket och heller inte varje dag precis..

KöttbulleKorv

immsann
0

förövrigt så fick den lille ett litet märke från ozzy på benet och hansrädsla har nu blivit större. han piper så fort ozzy närmar sig och tar första bästa chans till att springa iväg och gömma sig i buren. Detta är verkligen skitjobbigt då jag vill behålla alla med att två utav 3 inte går ihop.. skaffade ju en till för å få en större klumphög som gosa tsm :/

Det blir ju tredje hjulet nu. Kan visserligen skifta Edgar mellan ozzy och sheldon så ingen blir ensam på längre term, men de känns endå jobbigt att inte kunna ha alla 3 tillsammansi samma bur i frid

immsann
0

Hur gör ni som har två flockar? Det går ju inte att ta ut alla samtidigt väll? Jag får iaf ångest om någon blir lämnad kvar i buren när de andra får ut å springa

Lilith
0

Jag har ju som sagt två flockar, med två i ena och tre i den andra, så då blir det inte lika jobbigt med att någon lämnas utanför.
Men jag har gjort så att min snälla hona har fått umgås med småttingarna först när de har varit ute, satt tillbaka dem i buren och sedan har hon fått umgås med den andra tanten (som då har suttit ensam i buren under tiden).

Det är tyvärr det enda svaret jag kan ge, vilket inte är så mycket i det här fallet. :/

Har du läst igenom introduktionstråden? Tänkte att det kan vara värt att försöka ta introduktionen lugnare, för som det är nu är risken stor att det bara slutar med en livrädd bebis och en aggressiv gubbe.

immsann
0

Jo jag har läs den tråden och väldigt många på denhär sidan också. Men Ozzy reagerar på två sätt när han känner doften utav shledon på antingen mig eller på Edgar genom att antingen inte bry sig eller så försöker han bita till. Edgar har ju till och med fått lite småstryk nu när han doftar så mycket utav sheldon : O Så jag förstår inte varför Ozzy har blivit så aggressiv helt plötsligt.

Lilith
0

Om han reagerar så starkt enbart på doften så skulle nog inte jag låta honom bo med bebisen, jag vet inte ens om jag skulle låta honom bo med sin andra kompis, eftersom jag tvivlar på att någon av de mår bra av hans behandling.
Men jag hoppas någon bättre kunnig kan svara och ge råd.

Zolah
0

om inget funkar, kanske en kastrering skulle funka som en sista utväg eller omplacering av honom?

immsann
0

jo kastrering kanske är ett bra alternativ. Omplacering .. not so much. Reagerar han aggressivt mot dem jag har nu (speciellt med en som han växt upp med) så lär han nog inte förbättra sitt beteende för att han flyttar till någon annans flock, vilket kommer resultera till att han kommer få flytta runt en massa + att jag inte vill lämna bort honom. Då ser jag hellre att han får bo i sin favvobur och får lite extra bry, han har ju endå råttor i omgivningen då och hans matte är kvar.