Mina burar tillräckligt stora?
Hej, såg all kritik en del riktat mot "expertvillage" på youtube om hennes burar och hennes snack om att hon vet saker hon inte vet.
Jag tänkte säga hur mina burar till mina tre råttor är och vilken inredning jag har så får ni säga vad ni tycker. har tyvärr ingen kamera att ta kort med.
jag har två burar som jag kopplat ihop för att de inte ska ha för litet utrymme, den lilla buren är väldigt liten men jag tycker den är bra eftersom den är som en del av den större
här kommer burarnas mått:
stora buren:
höjd: 63 cm
bredd: 68,5 cm
djup: 38 cm
-
lilla buren:
höjd: 42 cm
bredd: 57cm
djup: 31 cm
burmaterial:
jag har ströpellets på botten elt. alspån/träflis
har en toalett för dem som det är alspån i om det är pellets i resten av buren och virse versa.
inredning:
två vattenflaskor
två matskålar med olika matsorter i
tre hyllplan totalt
"kusiner" från ikea med två fack
en korg som jag har monterat upp som de älskar
en lerblomkruka som jag har gjort till ett hus med tråd på som de kan klättra på
ett till två trähus/har två stycken men nu har de ett av dem i buren
4 stegar som de kan klättra på
pringlesrör
en ihålig kokosnöt
en hemmagjord hängmatta (är i tvätten för tillfället)
Jag vill verkligen vara en bra råttägare och vill veta vad ni tycker
burarna har jag som sagt kopplat ihop så de kan springa imellan dem. sen har jag dem ute minst en timme om dagen
Jag brukar själv vilja säga minst 50cm på varje sida.. Men allt beror väl på (enligt mig) hur mycket de får göra utöver att vara i buren.
Jag fick t.ex ha en mindre bur ett tag. Och det fungerade jättebra då jag lät dem gå ut o in ur buren som de ville. + att jag berikade buren mycket med massor av saker, hängmattor osv så blev ett mer roligt ställe att vara på.
Jag kan väl säga så här:
Att bo i en stooor bur med en hängmatta, ett hus, en skål o en vattenflaska, är lika tråkigt som att bo i en mindre bur med i princip samma saker. Allt beror på hur man inreder och berikar deras sinnen :-)
Dock är detta vad jag tycker. Finns nog många åsikter angående detta ämne.
// Fawo (;
#1 okej tack för din åsikt, mina burar verkar inte helt åt helvete iallafall eftersom du inte slängde förbannelser och skit på mig "fnittrar"
jag vill ha en mycket större bur, jag hade tänkt att i framtiden köpa två honor och ha burarna som mina pojkar är i nu och tänkte köpa en sån här till dem:
http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/rabbit_cage/100_cm_cages/137455
hur många råttor kan man ha i en sån tycker du?
http://www.ratpower.se/?page_id=88
Det är en sida som du skriver in måtten på och så får du veta ungefär hur många råttor som går att ha där :)
//Forgetful
Haha klart inte. Man ska ju inte skrämma iväg folk som verkligen vill lära sig :P
Men buren du länkade till får det plats 8 råttor enligt L80.
Skulle själv ha valt en mer voljärliknande bur för att undvika flera heltäckande hyllplan. Jag gillar själv när de är hyllplan som bara täcker en liten del av buren, t.ex på en ferret tower. Råttor älskar ju höjd, och de luftutrymmerna kan man täcka med massor av skojjiga saker som sputniks, hängmattor, rör osv :D
// Fawo (;
Okej tack för tipset, ska leta efter en billig ferret tower istället till mina älsklingar :)
men först blir det att övertala/övertyga min pojkvän om att jag ska ha fler råttor och större bur:P
Jag har mina i en ferret tower, men använder endast ena delen av buren :) Fungerar utmärkt.
// Fawo (;