GP-rått uppfödare
Hejhej vet ni några bra uppfödare i dalarna?? Min syrra vill nämligen ha en GP-råtta
Finns ingen i Dalarna.
Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog inte ens tipsat om det fanns heller för en GP-råtta är verkligen inte ett djur för en 12-åring…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1687330
Observera att bilderna inte alls ser så illa ut som det faktiskt var.
Nu har det gått ett halvår sen jag blev biten och jag är fortfarande svullen i ena handen och fingrarna är inte lika rörliga som innan.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#1 Håller helt klart med dig! Inget djur för en 12 åring!
håller med 1 - 3 där.. verkligen inte för en 12åring. gpråttan kommer bara bli omplacerad då när ungen har tröttnat på den när gpråttan inte blev så tam som hon ville..
Hon kommer inte klara av en GP.. Det kommer sluta med att hon slutar kela med den och den blir bits och ohanterlig.
Det är ett stort djur med mycket vilja som säkerligen kommer att bitas nån gång. Till o med jag har problem ibland…
kan någon beräta för mig vad en GP råtta är? Aldrig hört talas om.. :S..
Tydligen en bitsk liten sak ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Men vad gör dom så anurlunda mot andra råttor?
Hm, låt se…. det jag vet är att dom är typ dubbelt så stora o hr kindpåsar :D Är svårare att få tama :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
så de är som en stor hamster :D eller nåt ?
Dom har inte samma flockbeteende och är ju igentligen ett vilt djur som man får jobba med som med en hund. De blir gärna personliga och tyr sej till en ägare.
NEJ nej nej nej nej nej nej nej.. gp är inte i närheten så tam som hamster eller råtta.
Det är en ca 2 kg 3 åring som trottsar, låter på nättera, kan bitas 3ggr så illa som en arg tamråtta. De samlar mat i kinderna och kallas därför pung/pås råtta. De kan äta rakt igenom en vägg, möbler ect. jag har blivit tamrått och hundbiten. Skulle säga att en rejält uppretad gp blir ungefär samma bett som på en mindre hund.
INGET för en 12 åring. Kan ju funka om man vet vad man ger sig in på och inte rädd för att bli biten eller problem med att ha ett djur skakar galler när man vil lsova och kan äta rakt igenom en vägg om man har otur
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är större ansvar än för en hund. De blir inte så tama lätt, man måste verkligen hantera dem VARJE dag! Egentligen vill de inte bo i bur som råttan så mycket, de vill vara som t.ex. illrar och springa MYCKET själva ute i lägenheten/huset. De är ganska revir"krävande"(vad säger man?) och kan oftast inte bo med nåt annat djur om man inte köper djuren samtidigt från att de är ungar/valpar. (finns en aktiv tråd om det just nu här, hund som anfaller GP:ns bur)
#13 jäkligt bra beskrivning
oj de var attans vilket djur..
min ena hona och hane har bitit igenom 4 stora hål i min gipsvägg.. det var inte kul ska jag säga
åå fy f*n
¨då krävs järn vägar då med andra ord.. ett järn huvs :P
#19 ja det behövs det verkligen för de kan förstöra verkligen allt om man inte ser till dem ordentligt.. mina har haft sönder 2 stycken plastburar också. bitit sig igenom.. sen har honan slitit av ena gallerpinnen så hon kunde smita ut därgenom också :S
låter som ett djur jag inte skulle villja ha.. jag som tyckte min rymar hamster var jobbig..
Jämförelsen med hund va att man måste uppfostra dom…
Ge ladysuprise en bild på en GP-råtta vetja 
#23 titta i #2 ;)
Det finns ju här en artikel
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
låter som ett mycket jobbigt djur 
#27 Jag tycker dom e så jävla häftiga djur 
Ja dom e väldigt speciella, ångrar inte mitt köp för fem öre endå e han i den "jobbiga åldern" nu..
#30 haha xD den var ju söt =) <3
dom varkar häftiga men jag skulleb aldrig klarar av en så tror jag inte
ja men man ska aldrig skaffa ett djur för att det är häftigt! kan vara mycket svårare än man trodde.
jag trodde verkligen inte att gpråttor skulle vara så "jobbiga" som dom är. men jag älskar dom och kommer alltid att ha gpråttor. jag gillar inte att sälja djur som man har skaffat.. man får ta det man skaffat lixom.. det är ju synd om djuret annars..
fast jag har haft tankar på att sälja/skänka bort ena honan till någon som redan har massa erfarenheter av gpråttor. hon är väldigt jobbig och ibland så känner jag att jag inte klarar av henne. hon är så etremt rädd hela tiden och bara kutar iväg direkt man kommer till henne.. förutom ibland då om hon är väldigt hungrig då kan hon äta ur handen på en.. om det är bebisgröt :p
men vi får se hur det blir det det. det är väldigt mycket jobb med tre gpråttor och 4a tamråttor..
"34 jo sant
#36 ja men ibland får man tåla att de är lite jobbiga ;D inte ofta man kan bli arg på såna sötnosar ju. haha dom är så söta när dom ska sätta sig och titta på en med lite snett huvud :D
hihi så söt lava är :D vi får ha gpträff snart du å jag :D
vad är det för sten du har där? är det nån fruktsten??
jag kan ärligt säga att jag inte hade läst på så mycket om gp innan jag skaffade min förste. men jag hade bänt loss en 12kg boa orm från min armbåge och blivit biten genom fingret av en golden retriver innan så jag trode gp inte skulle vara värre.
Det finns en sak jag inte tål och skriker när jag möter det är en fjäril. Inget annat djur har skrämt mig. MEN hanen jag hade bet mig två ggr på samma vecka.En gång i handen och en i fingret. Det tog mig nästan två veckor innan jag vågade ta i honom med handske. Nu har jag kommit över den smärtan. Förutom att jag inte kan böja ut min tumme helt utan att det stramar så älskar jag gp.
Visst kan man gå och skaffa en och hålla i bur resten av livet baar för att titta på men det är ju varken skoj för ägare eller för gpn.
Man måste orka med mycket. Det kan ju gå en livstid utan man blir biten eller gpn äter på en vägg. Men det är ingen garanti.
Sedan om man bor hemma eller med någon så måste de också förstå hur de kan låta på nätterna och godkänna att en gp flyttar in. Krävs att alla godkänner införskaffningen av gp.
Om du och din syster ännu är intresserade så finns jag i västmanland med 4 bebbar och en mamma man kan få komma och titta på samt ställa frågor. Häromkring finns flera gp ägare som säkert kan visa upp sina gp om man är intresserad hur de är i verkligheten och inte på text. Finns även flera runt om i landet jag tror kan bjuda hem folk som är intresserade.
Nu har vi ju verkligen målat upp hemskheterna med gp på sista tiden och i denna tråd. Men dessa djur finns redan som omplacering från personer som snackade så väl om sig själva och skulle vara så seriösa att vi ägare och uppfödare gärna vill få ut infon att de kan vara jobbiga så folk lyssnar och är införstådda i hur det kan vara ibland, till och från eller jämnt om man har otur.
#37 Jodå, lite måste man ju tåla :P Haha, nä, det är verkligen jättesvårt att bli arg på dem! Ja, det är nått sånt.. Den behövs ju garanterat inte, men hon har alltid tyckt om den, så jag har inte förmått mig att ta bort den där grejen. Hon slickar på den varje gång hon är vid dörren =) Så den måste ju vara god :P
#38 Det gör inget om man målar upp deras dåliga sidor =) Det kanske minskar oseriösa köpare.. För det är verkligen tråkigt att se alla dessa omplaceringar som finns! Och fler lär det ju faktiskt bli om folk inte läser på ordentligt eller vet vad det innebär att ha en Gp råtta.. Jag tycker verkligen att man ska läsa på ordentligt om dem och tänka igenom om man verkligen klarar av en Gp.. Dessutom tycker jag ändå inte att en 12 åring ska ha en Gp..
#39 jo precis men det har varit mycket dålig bild om gp på sistone. Måste ju kanske nämna att orkar man med ovanstående och hanterar som mycket så får man ju en otrolig familje medlem som inte bara är rolig att umgås med utan även har så stor personlighet
#40 Jo, det är sant. Ja, de är verkligen underbara djur så länge de får tiden och engagemanget de behövber =) De har verkligen en otrolig personlighet och man får skratta mkt åt deras påhitt och bus. Svårt att bli arg på en så söt sak :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter lite som en iller..
#42 Gammal tråd :)