Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1149 ggr
[FukkingTubbie]
0

RÅTTRÄFF: Kronoberg län

Hejsan!
Tänkte att det kanske skulle vara kul med en råtträff/råttfika nu i sommar? Man kanske skulle kunna ha en piknick någonstans och ta med sig råttor eller sådär? :D

Var? Kronobergs län, förslagsvis Växjö?
När? tja, snart? xD

Någon som är på?

Banankaka320
0

Jag!! Förmodligen Råttis & alexfifan också xD Växjö låter bra, vid linneparken. Finns ju vatten där om någon råtta vill bada eller en människa vill doppa sin fötter (a)

[FukkingTubbie]
0

Tänkte på dig Maria92 och alex när jag skrev detta Oskyldig

Zolah
0

bara en undran, är det inte farligt om det sprider sjukdom att ta med råttorna? det är det jag tänker på varje gång jag ser nåt sådant här. Menar dom säger ju att man ska vara duktig på karantän osv

vill som veta kanske man kan göra nåt i norr :3

[FukkingTubbie]
0

#3 ptja, det är väl lite upp till var och en vad man anser antar jag?
Menar, det lär inte vara mindre riskabelt på en utställning eller ett event,
Och ja, är ingen pepp på att ta med råttor kan man ju bara ses och snacka råttisar ^-^

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fast grejen med karantän är ju egentligen att det är rätt löjligt inom en grupp på det sättet, det är ju inte så att man skaffar nya råttor en gång i månaden så flocken har ju i princip suttit i karantän vilket likaväl betyder att man skulle kunna introducera dom i en ny flock… :)

I'm in iaf, kanske tar med mig en liten parasit hihi <3

you can't face the problem, if the problem is your face……

[FukkingTubbie]
0

Då är vi ju tre stycken i alla fall :D

Banankaka320
0

Man tar ju inte djur med sig som man vet är sjuka eller svaga :)

Zolah
0

Grejjen är ju att vissa djur har en immunitet mot det dom har, medans när dom möter andra så blir dom smittade och … ja.. resten kan ni gissa ^^;

Banankaka320
0

Jo, fast det verkar inte hända så ofta. Jag låter korkad nu, men jag kommer ju "riskera" att råttan blir sjuk. Precis som på utställningar och agility :) Men jag litar på mitt val att ta med den friskaste råttan som aldrig varit förkyld :) har typ 5st såna (a) fast det betyder ändå inte att dem inte kan bli sjuka. Känns som jag säger emot mig själv nu oO

Zolah
0

Hände här i närheten när en köpte ett par zooråttor, dom var hur friska och trevliga som helst sedan började den gamla flocken få problem.

förkylning har ju som sagt inte riktigt med detta att göra, dom behöver inte visa sjukdoms symptom för att vara sjukdoms spridare. förstår du hur jag menar?

alexfifan
0

#8 Men å andra sidan finns anvisningar på karantäntider för sådana slags sjukdomar också även om råttan i sig är kronisk bärare och själv immun. Då är det ju rätt konstigt att någon ens lägger tid på att räkna ut/sätta en karantäntid.

Håller man inte karantänen får man ju faktiskt nästan skylla sig själv om man åker på någonting och sen tycker jag det är upp till var och en om man vill ta risken. Samma sak med utställningar, betydligt mer råttor där än ex på en råttfika - spelar ingen roll om de har friskkontroll när sjukdomen ändå inte ger några symtom när råttan är immun. ^^

Ska man vara nojjig. borde man ju aldrig vara ute där vilda råttor skulle kunna ha varit, då kan man få hem löss. För det skulle kunna fastna en lus på min sko som jag ställer jämte buren liksom. Aldrig gå in i en djuraffär, kan hända att råttorna har SDA vilket är luftburet, sätter sig i kläderna och tar fyra timmar att "försvinna"…

Lite OT dock, tycker vi återgår till planeringen av vårt fika :D

Zolah
0

11: det jag reagerade mest på var att hon tyckte att man inte skulle ta med sig en synlig sjukråtta. Man vet ju som inte alltid om dom är det?

hmm, så du säger att sådana sjukdomar försvinner efter en tid och stannar inte jämt? tex karantän tid på 4v, efter det ska 'sjukdomen' vara död?

förlåt att jag frågar så mycket ._.

Alone
0

jag är antagligen på :D  beror på när den kommer ske :D

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Råttis
0

Jag är absolut på. Hade varit riktigt roligt med en rått-träff i växjö :D

alexfifan
0

#12 Njä klart man inte ska ta med sig en råtta om man ser/misstänker att den är sjuk, det är ju en dålig idé på alla plan ;(

Jag tänker på det som hände med Eldbarn när hennes råttor blev så sjuka… tror den anvisade karantäntiden för en sån sak är 4 veckor per råtta man har, alltså har du 7 råttor så ska först alla sitta i karantän fyra veckor, sen 4x7=28 veckor till så ska det inte vara någon fara. Däremot förstår inte jag hur en sån sjukdom kan försvinna genom karantän när man inte vet om den nånsin kommer försvinna med tanke på att man inte märker om råttan bär på smittan om den är immun - såvida man inte låter den träffa andra råttor men det är ju rätt korkat. Fast det är nog bara jag som har missat någon information om det där sista haha ;(

Fråga på, säkert någon som kan svara iaf ;D

alexfifan
0

*dubbelpost*

[FukkingTubbie]
0

#13 #14, kanonkul! :D

Vad säger ni om en helg (kanske smidigast då folk jobbar?) efter midsommar någon gång?

för övrigt, Maria, Alex och Zolah så vill jag inte vara dryg och jobbig, men skulle ni inte kunna ha en egen tråd om det där med hurvidare det är bra/mindre bra att låta okända råttor träffa varann pga smittrisk, det blir lite väl rörigt här kanske..

Känns ändå som en aktuell fråga såhär i sommartider då det antagligen är mera råttfika och utställningar på G  Glad

Banankaka320
0

Jag tar studenten så jag kommer vara hemma hela tiden oO men helger är nog bäst ändå :)

[FukkingTubbie]
0

Jag slutar förvisso skolan 17e, men kommer jobba v. 25-30 så för mig passar i alla fall helg bäst ^^

Råttis
0

Här passar också helg allra bäst :)

alexfifan
0

Mig spelar det ingen roll vilket, har så varierande jobbtider man bara kan ha ><

Banankaka320
0

Btw, ska vi ta med pojkar eller tjejer? Bäst att ha ett kön tycker jag (a)

Alone
0

men man skan väl ta med båda.. eller? :O

Mvh Järnskogens kaniner

Råttis
0

Är det så smart att ta med bägge kön? Tänkte på att det kanske blir småbebisar då, dom kan ju vara oerhört snabba dom små rackarna Tungan ute

Alone
0

man man behöver ju inte ha hanarna ute samtidigt som honorna, för folk ska väl ha transportburar med sig?

Mvh Järnskogens kaniner

Banankaka320
0

Jag kommer bara ta med en petbox med mig, tänkte att det kanske är bäst att ta ett kön så ex hanarna inte blir så stressade av lukt av honor som vissa kan bli :)

Alone
0

jo klart. med vilken kön får följa med dah?

Mvh Järnskogens kaniner

Banankaka320
0

För mig spelar det ingen roll för jag har båda :)

Råttis
0

Tänkte på att vi kanske ska rösta på tjejer, vet ju inte hur det är med Alexfifan om hon har några hanar kvar? Men bara en tanke som sagt Skrattande

alexfifan
0

Nej jag har inga kvar så jag tycker tjejer ;o

Banankaka320
0

Okej, har alla tjejoor då? :)

Annars dem som bara har hanar kan ju ta med sina hanar och hoppas på att dem inte blir stressade O.o

Men jag kommer ta två st som inte är så lättstressade och som är snälla och inga bitches mot nya xD

Alone
0

jag har 2 hanar , men vilket datum ska vi säga?

Mvh Järnskogens kaniner

Banankaka320
0

Jag kan 24/7 XD Dem med jobb/timanställning får bestämma xD  Men kanske efter den 25 då de flesta har mer pengar eller nåt? (a)

alexfifan
0

Jag kan hittills närsom förutom den 18e juni ;DD

Råttis
0

Jag kan alltid som bäst efter den 19:e varje månad då man får lönen Skrattande

alexfifan
0

och nu har grabsen flyttat tillbaka hit så för mig spelar det ingen roll om vi tar honor eller hanar med oss :)

xxmammaxx
0

Vart mer exakt ska ni vara?

alexfifan
0

Om du läser tråden… så är det inte riktigt bestämt än. ;)

Men midsommarhelgen blir nog lite knivigt för mig i alla fall, ska iväg och greja… helgen efter kanske? 1, 2, 3 juli… :)

[FukkingTubbie]
0

Har varit utan dator, därför lite inaktiv här.
Men verkar som om flest har hanar? Så ska vi köra på det?

Datum, ptja, om vi ska börja med att bestämma en dag? Lördag kanske?
Förslagsvis skulle detta kunna hållas 2, 9, 16, 23, eller 30 Juli.

Eller har ni andra förslag? :D

alexfifan
0

Jag röstar för den andra då, kommer jobba både 9, 16 och 23e  ><
Eller ja, beror ju iofs på vilken tid man har tänkt sig

Råttis
0

Jag röstar också för den andre juli Skrattande Vet nämligen inte hur länge till vi kommer att vara kvar i växjötrakten (bor annars utanför högsby). Men fram till den andre kan vi i alla fall stanna kvar Glad

Banankaka320
0

Röstar på Vilken dag som helst (a)

Alone
0

jag på den 23 :D

Mvh Järnskogens kaniner

[FukkingTubbie]
0

Jag tycker också 2 eller 9e, vill inte planera fööör långt fram.

Men om vi säger Lördag den 2/7,
Tid?
Plats?

Jag föreslår Linnéparken, det är centralt och känns lagom råttanpassat ^-^ Kanske en knyt-picknick där förmiddag el. tidig eftermiddag?

Råttis
0

Knytpicknick låter som en utmärkt idé och jag röstar på eftermiddag då jag har som lättast att få skjuss in till stan Skrattande

[FukkingTubbie]
0

Då jag är seg att få upp om morrnarna tycker jag också eftermiddag låter bra *fniss*

Banankaka320
0

Linneparken är bäst, nära till toa (för mig XD) Nära till stationen, finns en liten damm att svalka sig i och ofta är det inte sååå mycket folk där.

Men jag och en kompis blev typ attackerade av ungar som hämtade sina kompisar, gick fram och klappade råttorna utan att fråga O.o

Alone
0

synd då kan inte jag komma D:

Mvh Järnskogens kaniner

alexfifan
0

Men linnéparken :P Känns som det är otroligt mycket folk där, inte bättre att ta någon mer avskild plats så råttorna slipper bli uppstressade?

Banankaka320
0

Det brukar inte vara så mycket folk där, beror nog på vilken tid man är där. Kyrkogården är ganska fin och har mycket skugga men är nog lite respektlöst x(

Finns ju den dära gigantiska parken vid sjukhuset, där finns vatten och skugga och en liten kiosk :D

alexfifan
0

Ja och i den kiosken finns det glass! :D

Man jag är väl egentligen på vart det än är. Tänker bara att varje gång jag har hängt i linnéparken har där varit mycket folk, spec på helger

Banankaka320
0

Vi får träffas tidigt så alla tonåringar inte hunnit vakna än O.o xD

Råttis
0

Men är väl inget fel med parken vid lasarettet, nära med väl från stationen om jag inte är helt ute i det blå :)

alexfifan
0

Jo det är det :) Tycker vi kör på den parken jag hihi

xxmammaxx
0

Vart ligger linneparken någonstans? Obestämd

Banankaka320
0

Precis vid stationen, men den större parken ligger mot sjukhuset. Dem som Intr hittar kan jag visa från stationen :D

xxmammaxx
0

Hade ju vart kul men det tar nog hela dagen att åka till växjö härifrån. hoppas ni får kul :)

[FukkingTubbie]
0

Park vid lasarettet? Hm.. ptja.. vet i tusan om jag vet var ni menar? xD
However så får väl nån möta upp mig annars, hihi.

Inspiration
0

#58 Strandbjörket :)

alexfifan
0

Ligger typ… på samma sida sjukhuset som akutmottagningen ;o

Råttis
0

Aha ni menar den parken Skrattande

[FukkingTubbie]
0

#59, Namnet låter bekant - trooor jag varit där med skolan? Hm.

Btw, vill du också komma? :D

Inspiration
0

#62 Kan du mycket väl varit, många skolor drar dit. Det är där alla matar ankor o så :)

Kan tyvärr inte, bor i Stockholm numera och har inga råttisar kvar pga flytten.. Annars hade jag gärna kommit och gosat lite med era :)

[FukkingTubbie]
0

#63, aha, synd :c