Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 925 ggr
Anvariel
0

Gammal dam - råd och tankar

Hejsan,

Min råttor börjar bli gamla. Förra veckan fick jag låta min minsting somna in. Snart kommer det att vara Nojas tur. Då återstår min lilla (eller STORA, ehm… hon är tjock) Coco. Coco är då snart 2½ år, ganska gammal och skröpplig - gillar att sova och äta mest. Men Coco är i övrigt frisk. Jag har sån vånda över hur jag ska göra. Det är inget alternativ att introducera Coco till en ny flock. Jag har inte tänkt skaffa fler råttor hur som helst, men även om jag kunde tänka mig att omplacera henne så skulle det inte vara något alternativ. En gammal dam på 2½ ska man inte utsätta för sådant tycker jag. Men att låta henne somna in när hon är frisk känns ju verkligen fel också. Klarar hon att vara ensamråtta, det är frågan. Hon är ju gammal så det är ju inte fråga om en lång tid… men ändå. Oj oj oj… det är superknepigt. Egentligen söker jag inte svar på det här - det är ju jag själv som ska ta beslutet - men jag behövde skriva av mig lite. Det är en sån taskig situation…

Påminnelse till mig själv: skaffa ALDRIG djur som kommer att dö ungefär samtidigt…..

Banankaka320
0

Ha henne ensam, mår hon skitdåligt av det och om du inte vill ge henne nya unga jobbiga kompisar så tycker jag hon ska sövas. Är du hemma ofta? Ha henne ute hela tiden nästan så mår hon nog inte så dåligt :)

Anvariel
0

Ja nä ser jag att hon mår dåligt så är det ju ingen fråga om saken…. Men det är ju så svårt för hon har ju blivit så gammal och slö redan nu. Sömniga damen. Men hon är ju inte sjuk egentligen, bara gammal. Och igår fick hon ryck och rände runt i lägenheten och stojade. <3 Min pälskling.

Nej, hon kan absolut inte få nya burkamrater. Hon skulle aldrig orka med det längre. För ett halvår sedan kanske, men inte nu.

Jag är tyvärr inte hemma på dagarna eftersom jag jobbar. Men när jag är hemma ska jag naturligtvis ha ut henne massvis. Funderade på att låta henne sova i min säng också om det går att ordna. Annars vill jag egentligen inte ha råttorna där jag sover p.g.a. potentiell allergi men om hon blir ensam så måste jag kanske tänka om. Om hon inte biter sönder hela sängen då vill säga. :D Damen kan bli lite "bing" i skallen ibland. <3

Men vi är inte där riktigt än. Än fungerar Noja. Och de två kommer otroligt bra överens så det är bra om de får leva med varandra så länge som det går.

Banankaka320
0

Okej, Om man vänjer råttan att den ska sova när du inte är hemma så kommer den vakna sen när du kommer hem och då ärhon inte så ensam egentligen. Det är svårt det här med gamlingar, som tur är har alla mina råttor kompisar i olika åldrar :)

Anvariel
0

Hah, ja de har de vant sig med redan. :) De vaknar först vid 7-8 tiden. Jag kommer hem vid 5. Jag kan stå där och skrika och vifta med mat och de bara grymtar lite och fortsätter sova. "Klockan är sova nu, matte!". Så det kommer inte att vara något problem. De brukar vara vakna och pigga kring frukostdags också, för då vet de att jag är hemma och ger mat.

Banankaka320
0

Haha Naaaw :D

Guldheden
0

Åh jag hade samma problem typ med mina två tjejer, en på ca 3 år och en på en i ett halvt, om jag skulle skaffa en ny till den unga, men så dog den lilla nu utan anledning, och helt plötsligt verkar min Hampus så mycket lyckligare och gladare, äter mer, socialare och allt, så nu får hon bo ensam den sista fina tiden, dock har hon hela mitt rum för sigsjälv och är bara instängd då mina killar springer loss, vem vet, din kanske också mår bra ensam? Men om inte sp vet jag inte.. Oj oj vad mycket nonsens det blev här

Anvariel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja nä jag får ta den en dag i taget helt enkelt. Se hur hon tar det. Det kan ju blir hon som stryker med först, vem vet! Skulle förvåna mig men det kan ju ske. :/