Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 879 ggr
Mitchika
0

Här är Vivi!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva lite om min råttpojke, Vivi. Glad

Vivi är en råttgrabb på ca 8 månader, har inte det exakta födelsedatumet, och är troligtvis black hooded. (Är inte säker på färgen) Han väger mellan 500-600 gram, kan inte avgöra exakt då vågen jag använder inte är den bästa. Enligt mig får han gärna växa till sig lite, då jag tycker att han är rätt liten.

Ända sen han var liten så har Vivi varit fullständigt orädd och framåt. Nya saker i buren? Ska omedelbart undersökas till 100 %! Luckan till buren öppen? Adjö, nu sticker jag ut och busar! Okänt föremål på golvet? Ska stjälas, undersökas, smakas på och demoleras! Handen inom räkhåll? Sniffa, leta efter godis, pussa på och sen har jag inte tid längre!

Han är också mycket av en hoppare, om än inte särskilt duktig på det. Orädd, som sagt, men inte så bra på att bedöma avstånd och möjlighet. Vivi verkar anse att om han tror tillräckligt mycket så klarar han vilket hopp som helst, vilket jag har videobevis på att det faktiskt inte stämmer, hehe… Men en positiv attityd, dock!

Jag håller på att träna inkallning med honom, men det går upp och ner. Han förknippar dock sitt namn med något positivt och reagerar på det, vilket gör mig glad. Oddsen är dock större att han kommer om jag gör ett smackande ljud, vilket han har lärt sig betyder att jag har med mig något extra gott.

Hans bur står precis vid min datorstol, där jag spenderar en stor del av min tid, så vi har alltid mindre än en halvmeter emellan oss. Vivi brukar då ligga på sin filt uppepå sin hylla och knastra belåtet, så nära där jag sitter som möjligt. Även när jag öppnar buren och låter honom gå ut medan jag är vid datorn så slutar det oftast med att han alltid ligger där och knastrar.

Nu på varma sommardagar har vi börjat att gå ut tillsammans, i sällskap med hunden. Vivi har ett jättefint sele på sig som han inte kan ta sig ur och har fått springa på gräs och liknande. Utomhus är läskigt, men så spännande på samma gång! Han har fått träffa på en massa snälla människor ute, även en liten ettårig pojke under sträng övervakning (som hade råttvana föräldrar). Pojken och Vivi tyckte båda två att det var jättespännande, så det var en trevlig upplevelse. :)

Denna lilla bråkstake har varit en underbar läromästare för mig om råttors beteenden, olika personligheter och olika problem. Samt även en viktig detalj angående råttavel, som jag aldrig kommer att glömma. (Jag avlar inte, har aldrig gjort det och kommer med största säkerhet aldrig göra det) Han har ställt till med mycket problem under sin tid här och kommer säkert att ställa till med många fler, men jag älskar honom massvis ändå. Kyss

Bättre liten kompis går nog inte att få och jag ser fram emot allt, från det här busiga småvilda stadiet tills han blir en lite lugnare gosråtta längre fram. Vi har haft en händelserik tid tillsammans och förhoppningsvis har vi väldigt lång tid kvar ihop med massa äventyr och upptåg!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Mitchika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vivi och min hund, Stray. Motvilliga kompisar. :)

(Snarare, Vivi är intresserad av Stray, Stray tycker Vivi kan dra dit pepparn växer XD)

mikeiko
0

Vivi som i Final Fantasy 9? <333

Mitchika
0

#2 Japp! :D Bland annat därifrån, älskar det spelet. :) Måste låna det från min lillebror igen och spela det, var alldeles för länge sen.

mikeiko
0

#3 Mm lätt en av de bästa spelen som gjorts! :D

Råttis
0

Har du bara en råtta, och varför i så fall har du bara en råtta? I Sverige är det lag på att ha minst två råttor i och med att råtta är flockdjur. Fast i vissa fall så finns det ensamråttor på grund av att dom inte har gått ihop med sin egen ras. Hoppas inte att du tar detta på ett negativt sätt, vill bara hjälpa för du kanske helt enkelt inte vet att man måste ha minst två råttor. En fin kille du har i alla fall Glad

Mitchika
0

#4 Jag älskar hela Final Fantasyserien till PS1! :) Svårt att avgöra om jag gillar 7, 8 eller 9 bäst, men jag håller med dig till 100 %.

#5 Jag tackar för upplysningen, men jag känner redan till den lagen. Totalt sett så har jag åtta råttor med Vivi och jag har försökt ha honom ihop med totalt sex olika hanar under hans liv, inklusive hans bror.

Resultatet har alltid blivit otrevligt, värst med min 1 år och 4 månader gamla råtta som fick 7-8 stora sår av honom (han klarade sig utan några problem eller större men av det). Även hans bror fick sig en del rejäla törnar innan jag särade på dom…

Kastrering har övervägts, men jag hittar ingen veterinär i min omedelbara närhet som är villig att göra det på en råtta och jag har problem med att hitta någon villig att köra mig till en veterinär längre bort.

Men sen Vivi blev en ensamråtta har många av hans dåliga sidor försvunnit. Han var alltid överaktiv, hur mycket man än hade honom ute. Gnagde galler, for runt och var aldrig avslappnad. Nu har han slutat med att gnaga galler fullständigt, slappnar av ofta och stressar inte upp sig för ingenting.

Så min gissning är att Vivi mår ganska bra av att vara ensam. Jag ser honom hellre ihop med andra om möjligheten går, men hanar är uteslutet. Om jag lyckas få honom kastrerad ska jag försöka ha honom med mina två honor, om ens det går. Vivi älskar människor, men inte andra råttor…

klick
0

Det kan vara sååå värt med kastrering!
Försök hitta nån som vill köra eller så, du kommer inte ångra dig

Mitchika
0

#7 Säkert? I såna fall kan jag försöka pusha lite hårdare för det, även om oddsen är dåliga… Vet du ungefär vad det kostar? Jag har en hel del undanstoppat, så jag bör ha råd med det, men det är bra att ha en ungefärlig summa.

klick
0

Ja, det kan hjälpa helt,eller inte alls. men det är definitivt värt ett försök!
jag betalade 600. men jag har hörtallt mellan 300 - 1500

Anvariel
0

Djurdoktorn i Linköping tar 920,- vet jag. De listar t.o.m. kastrering av hanråttor i prislistan på hemsidan! De rekommenderar jag skarpt men du bor ju en bit ifrån. Men det måste ju finnas någon i Stockholmsregionen som är bra, eller?

Mitchika
0

#9 Jag hoppas jag hittar någon under 1500, men är det vad som krävs så… Vart kastrerade du din råtta?

#10 Linköping är på tok för långt borta… Allting inom Stockholmsområdet borde funka. Jag ringer till min vanliga veterinär och hör efter. Dom känner säkert till om det finns någon i närheten.