Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 634 ggr
alexfifan
0

Akut hjälp med kost...

Har lite smått panik och känner att det saknas lite kostkunskaper hos mig… fick hem en liten tjej idag, och då menar jag verkligen liten! 5 veckor och väger endast 55 g. Nog om det, nu behöver jag hjälp, vad ska jag ge henne för mat för att hon ska gå upp i vikt osv?

you can't face the problem, if the problem is your face……

MarajLowajz
0

Välling blandat med äggula och banan är bra att ge, det här kan du ge på morgonen. Sen kvällen är det ju viktigt att hon får i sig lite fetare fisk eller en bra salladsblandning med barnmat för det innehåller ju lite mer näring och sådant.

Jag gav min lilltjej välling på morgonen och sen fisk, kött eller kyckling varje dag blandat med sallad tills hon gick upp i bra vikt och därefter kan man ju bara ge mat en gång om dagen.

Sen Torrfoder ska jag rekommendera det Harlan Teklad som finns att beställa på nätet, Terato hade en tråd angående detta för några veckor sedan och det hjälper verkligen.

http://www.theratshop.com/index.php?cPath=20

Där är sidan du kan beställa från.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

mikeiko
0

Leverpastej, smör, barnmat. Mycket proteiner och kolhydrater!

mikeiko
0

Barnmat med majs i sig är alltid poppis här btw :) Så det är ett bra sätt om de är dåliga på att äta pasta eller potatis - barnmat med majs och potatis! :D

Finns mycket med fet fisk i också, kolla bara att det inte är lök i - de brukar inte vara populära, och lök kan göra dem knasiga i magen, även om den är tillagad.

Banankaka320
0

Jag gav Doris makaroner med makrill igår, plus majonäs och smör i. Idag är hon rund om magen :D blanda ut så det blir vattnigt ifall dem är mindre än fem veckor vilket jag misstänker oO

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu när jag hälsade på dom i buren ligger hon fortfarande och trycker i samma hörn, verkar inte som att han varken har ätit eller druckit under natten… men lite roligare tyckte hon det var att springa runt på sängen så det är nog ingen fara med henne så sett <3

Ska åka och handla massa mat till henne snart, hon är så fruktansvärt liten… Oo

Råttis
0

Apropå barnmat. Har sett att på de flesta barnmatsburkar så innehåller de gul lök. Kan man ändå ge dom barnmat eller ska jag skippa barnmaten helt? Brukar ge mina småtjejer barnmat då dom fortfarande är bebisar och grabbarna får någon gång ibland annars lagar jag eget till grabbarna.

Banankaka320
0

#6 det är nog så pass lite att dem klarar det antar jag eftersom inga av mina har blivit dåliga i magen av det :o #5 Har du satt ihop råttorna? Jag lät Doris sova själv inatt och satte henne hos tjejerna imorse men hon verka inte vilja ha deras sällskap, hon typ ser lite lost ut. Misstänker starkt att dem är yngre eftersom Doris allafall är lite socialt handikapad xD Men hon blir bättre för Lillemor tar typ hand om henne xD och Rosa går till Doris gömställen och hälsar på och sniffar lite sen går hon.

alexfifan
0

Hon sitter med mamma råtta för tillfället men dom har inte gjort någon större sak av det där… Verkar dock gå bra för de busade ute på sängen ihop. Ska se vad de andra tjejerna tycker om henne så fort hon har funnit sig till rätta lite granna ;(

Banankaka320
0

Okej! Hoppas kissen är snäll, Ester var snäll denna gången men inte Harriet xD

alexfifan
0

Jag tror inte Kissen kommer vara snäll… I värsta fall får hon flytta till en annan bur och ha en egen flock med Mimi så de andra kan få lugn och ro, haha ;( Läste nyss din tråd om det, vad gullig råtta Lillemor är haha

alexfifan
0

Jaha nähä, har försökt trycka i henne lite välling och det gick väl okej, hon åt men inte så jättemycket. Så nu ska jag gå till affären och handla massa gotte som hon kan tänkas vilja äta… leverpastej har alltid varit en stor favorit hos mina andra råttor så ska testa med det och sen får jag väl se vad jag kommer över på netto, dålig affär!!!11!1!!1

Banankaka320
0

Jaa :D hennes namn passar henne så bra (a)

alexfifan
0

Jaa verkligen!! Btw, väldigt OT men jag orkar inte hitta min telefon så jag kan messa men boka in en liten tatuering åt mig, ångrade mig… hahahaah x)

Banankaka320
0

Hahaha okej xD

alexfifan
0

Söndags: 55g
Igår: 66g
Idag: 73g

:D
Och hon äter och dricker mycket bättre, har börjat utforska och busar runt som f*n när hon är ute med sina burkompisar. Min lilla prinsessa <3

Banankaka320
0

Har inte vägt min Fis än, min våg är dryg xP Men jag ser att hon är större, hennes näsa är inte sådär spetsig och konstig längre och ögonen ser mer normalstora ut nu xD Däremot vill hon inte leka :( Kanske tar med henne till råttträffen så kanske hon vill leka med sin syster :D

alexfifan
0

Awh varför vill hon inte leka :(

Ja det tycker jag du ska göra. Ariel ska nog få följa med om hon har spänt av lite, det är på god väg hihi

Banankaka320
0

Alla andra är surtanter eller nåt xD hon har inte riktigt kommit in än, Ester var så elak inatt så hon väckte mig vid fyra och jag var skitsur för hon är så dum hela tiden så hon fick sova i en Annan bur själv i typ fyra timmar xS Men idag var Doris och gick lite i buren, annars sitter hon högst upp och gömmer sig lite. :(

alexfifan
0

Men åh stackars liten =( Men Ariel ligger också mest i ett hörn fast nu är hon i alla fall avslappnad och går ner till dom andra när dom busar och vill vara med :)