Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 3753 ggr
SophiePa
0

Vanliga gröna ärtor som man kokar??

Jag har läst på noga här på rif om vad råttor inte får äta och vad dem får äta men blir ändå orolig hela tiden. Kan råttor äta vanliga gröna ärtor (djupfrysta) som man kokar upp? Jag har gett det till dem ett tag och många jag har pratat med ger ärtor till sina egna råttor också. Men vill ändå fråga nu om jag ska fortsätta ge det för dem älskar det och har inte mått dåligt av det?

Tacksam för svar! :)

Lamina
0

Jag ger, ehm, gav mina råttor torkade ärtor i deras foderblandning. Hade fått tips från "min" uppfödare att det skulle vara bra för förkylda råttor. Har inte sett något bevis (läs: forskningsraporter) på att det skulle vara dåligt för råttorna. Däremot har jag hört från flertalet människor att det inte skulle vara sant.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
0

Kokta ärtor är jättepoppis! Bra aktivering också att lägga ärtor i en skål med vatten som de får "dyka" efter!

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad menar ni skulle vara dåligt med att ge gröna ärtor?

mikeiko
0

#3 Inget, så vitt jag vet…

minky
0

så här står det i tråden vad råttor inte bör äta eller man bör vara försiktig med

"Bönor/Baljväxter (både råa och torkade)* - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att kunna smälta proteiner och stärkelse, och leder till att de röda blodcellerna klumpar sig. Anses öka risken för juvertumör."

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

ärtor är ju en baljväxt

MEN jag ger både torkade o färska/kokta ärtor till mina. de torkade blandar jag i torrfodret.

är väl som med det mesta…. i allt för stora mängder är det nog inte så bra, men i lagom mängd är det helt ok….. =)

Fisfia
0

Jo, det där har jag också läst. Men jag fattar inget av det. Innehåller motsatsen till näringsämnen? Vad är det liksom? Och så ifall borde det vara dåligt för oss människor också, men det har man ju knappast hört. Hm…

mikeiko
0

#5 Det är omtvistat just det där med bönor och baljväxter, jag ger till exempel inte bönor, men ärtor. Många ger dock bönor också.

AnnaRamnemark
0

Jag ger mina frusna (upptinade) ärtor och majs som jag lägger i en balja med vatten. Så får dem plocka och äta. Jag tror att i rimliga mängder så är de helt ok. Precis som med allt annat. :)

Zakaraa
0

i #5 så står det ju bara om råa och torkade bajlväxter men om man kokar ätrorna då? Är det OK då eller är de fortfarande "dåligt"..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fisfia
0

Jag undrar vad detta med att råa och torkade baljväxter skulle vara motsatsen till näringsämnen, (men inte kokta?) osv kommer ifrån, så man kan kolla lite efter vad som menas egentligen. Det låter jättekonstigt tycker jag. Mikeiko, är det du som sammanställt listan en gång? Vet du varifrån det kommer?

mikeiko
0

#9 Jag har alltid matat med kokta/tinade kokta ärtor, men funderar kring om de är de som är boven i dramat till att mina tre äldre honor alla fått tumörer. Verkar ju onekligen som om det är något i kosten som bidrgait till det när alla tre åkt på just tumörer. Men det är jättesvårt att veta, det kan ju vara något helt annat, eller bara otur…

#10 Japp, det var jag :) Jösses, nu minns jag inte alla källor jag använde men får googla lite…

SophiePa
0

Tack för alla svar :)

Men är dock fortfarande förvirrad, vill ju inte ge ngt som skulle kunna vara dåligt. Har ett bra foder till dem som dem får varje dag men färsk födan är det sådär med. Blir mest kokta ägg, pasta, majs, ärtor ibland fisk,leverpastej, banan men jag blir förvirrad för alla säger olika om vad som är bra och dåligt. Veterinären säger en sak, zoo en annan och rått ägare ngt annat och sen uppfödare en annan…vem ska jag lyssna på?? :O

Har ni tips och recept på bra färsk föda man kan ge under en vecka?? kulle hjälpa :)

Fisfia
0

#11 Har läst någonstans att 90 % av alla råttor som är över 2 år får någon typ av tumör (nu vet jag ju inte hur sant det är heller då…). Så ifall är det ju snarare regel än undantag att det händer Rynkar på näsan.

#12 Visst är det svårt! Man hör så mycket överallt och till slut vet man inte vad man ska tro. Antar att man får solla och ta saker med en nypa salt och försöka låta "sunt förnuft" råda. Jag tänker att med tanke på vilka överlevnadskonstnärer deras vilda kusiner är, (som t o m kan överleva på plast!) så kan det väl inte vara så förbannat känsliga djur som det ibland verkar som. Men visst är det svårt, man vill ju ge dem det bästa möjliga.

Luciferchild
0

Jag har fått tips och hört osv, att man kan ha en skål med vatten och lägga i frysta ärtor som dom får simma efter har gjort det, och dom tycker det är kul. Alltså inte kokat eller så alls, utan bara lagt dom djuptfrysta i skålen med vatten.. är det också farligt :S?

Med vänliga hälsningar  My

Lilith
0

Svårt att vet vad som är en "normal" mängd ärtor också…
Mina älskar verkligen ärtor, så jag ger dem det väldigt ofta… :/

silverorm
0

Våra råttor får ofta ärtor majs paprika blandning i den lagade maten, gjort så i flera år och har inte märkt att fler tumörer har uppstått, det är väl som med det mesta..lagom är bäst..våra får ofta kokt broccoli till maten oxå o läser man på tex en amerikansk torrfodertillverkare ska man absolut inte ge broccoli utan ge ris i större mängder istället (vilket våra råttor oxå äter mkt av i o f s..) de som undrar..broccoli ger gaser..(men har inte märkt att de fiser mer än andra..)

mikeiko
1

#16 Hah mina tjejer blir värsta gaskamrarna av att äta broccoli! XD