Råttor iFokus

Råttor

Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 1666 ggr
projråttan
0

min lilla råttbok

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan! :D Jag behöver lite hjälp från er på rif! Det är nämnligen så att jag som projektarbete i skolan skriver en liten "instruktionsbok" för barn om vad man ska tänka på när man skaffar råttor, och jag skulle vilja höra med er vad ni tycker ska vara med i en sånhär bok! :D                                                                          textmassan till boken är nästa klar, så om nån vill kolla igenom hela texten så pma bara mig så skickar jag den via mail! ^^

kapitlen jag har hittils är:

förberedelser

att köpa

buren

hanar eller honor

matvanor + vad de inte ska äta

sjukdomar

aktivering

övrig (kul) fakta. ( här vet jag inte riktigt vad jag ska skriva)

Jag blir mycket tacksam även för den minsta åsikten! C:

hus-musen
0

Kul fakta kan ju vara att råttor har oranga tänder, de kan hopppa 1 meter rakt upp om de verkligen vill, de kan gnaga sig igenom en aluminiumkastrull eller en betongvägg.

Eller att den första utställningen hölls i london 1901. de har hållts som husdjur sen 1800-talet.

Det viktigaste är väl egentligen att boken är skriven på ett öppet men lättförståeligt sättGlad

Qui dormit, non peccat

projråttan
0

tack för bra förslag! :D *tumen upp*

har tänkt på att skriva den så att det blir lätt att förstå yes! Jag tycker de känns lite löjligt att skriva jättelätt svenska, men det går! <8D

hus-musen
0

Ja språket brukar vara svårast, vilken åldersgrupp riktar du dig till?

Finns mycket rolig fakta, vet inte riktigt vad du har skrivit tidigare. Men råttor kan inte kräkas kanske du har skrivit. Råttan som levt längst enligt guiness rekordbok blev 7 år gammal.

Qui dormit, non peccat

projråttan
0

jag riktar mig nog till 6-12 åringar ungefär! xD så den får inte vara för barnslig!

Jag ska nog ha någon "viste du att" sektion i boken eller något! :D du har sagt många bra saker som jag inte tänkt på, tack! :D

Cis-j
0

Du skulle ju kunna ha med om deras knaster och ögonblobbande, om att honor brunstar ca var femte dag och att det märks genom att de blir hoppiga, "vibrerar" och vibrerar/flaxar med öronen ;)

Fawo
0

Och kanske dra lite kopplingar mellan skötsel och sjukdomar? Att man måste sköta rätt för att ha friska råttor

// Fawo (;

projråttan
0

#5 ja! bra idé! om man inte visste detdär om knastrandet och ploppandet skulle man nog bli rädd när det hände! <: D

#6 det kan jag försöka göra! :o

Cis-j
0

#7 hehe, ja, samma om ens råtta börjar tokvibrera och skutta runt som en kanin så fort man peta på henne ;)

Cis-j
0

Skulle vara kul att få läsa den, så om du vill får du gärna pma, eller maila på cis.j at live.se :)

Helenaaa
0

Råttor förökar sig så fort att inom 18 månader skulle två råttor kunna ha mer än 1 miljon ättlingar Skrattande

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

projråttan
0

#9 visst! ^^

#10 oh shit! o.o

Cis-j
1

läste igenom det nu :)
en grej som jag tänkte att du kanske borde ändra är det med blötmaten. Jag tycker de ska ha blötmat varje dag och inte bara några dagar i veckan :).
Du skrev även att man kan ha i nötter, torkad frukt, cornflakes i torrfodret som omväxling, men jag skulle nog hellre säga att man kan ge det som godis. Lagom är bäst, man vill ju inte ha några tjocksmockar hemma ;)

Annars ser det bra ut. Kanske att du ska skriva åka till farbror veterinär istället för medicineras. eller typ djurdoktorn, vad nu barn kallar en veterinär :P.

kanske att du ska förklara vart det röda sekretet kommer från? skriva att råttans snor blir rött och att det är ett tecken på sjukdom när de är röda kring nos/ögon?

Tycker du har fått med väldigt mycket nyttig information! Bra jobbat :) Lycka till med resten av projektarbetet!

madison
0

säg till när den är klar, skulle vara roligt att få läsa den^^

projråttan
0

#12 true, true and true! :3 Tack så mycket! jag ändrar de grejerna imorgon! :D

#13 oki! C: kanske gör en ny tråd när den är klar och illustrerad! :D

myismyname
0

Jag är också sugen på att läsa då den är helt klar! :D

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

projråttan
0

#15 får definitivt försöka få upp den på rif då! :D

myismyname
0

#16 Det tycker jag! :D

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

projråttan
0

Nu har jag ändrat! hehe, skrev att råttans snor och tårar färgas rött när det kommer ut i luften! ;) xD

[nadvard]
0

Va kul :D Det var en superbra ide att göra en bok ju :D

alexfifan
0

Vill också läsa när den är klar ;OO

you can't face the problem, if the problem is your face……

mikeiko
0

#18 Skriv inte tårar, då kommer ju barnen tro att de gråter! :O

projråttan
0

#21 waH! tänkte bara att tårar var lättare att förstå än "tårvättska"! D:

projråttan
0

Nu! för alla som är intresserade ligger råttboken uppe i artikelform! tack för ert stöd! c:

mikeiko
0

Hoppas det blev bra med de ändringar jag gjorde, tog ju bort sidangivelser etc eftersom den skulle fungera som artikel, samt ändrade lite och lade till lite i texten här och var samtidigt som jag korrade :)

Tänkte fixa till det där med receptet på Torrfoder, men ska det vara en halv matsked, eller en matsked linfrö och sesamfrö?

projråttan
0

Ja, det var bra! :D du är bra på det! >w<

men med fröna, jag tror att det ska vara som det står o.o men om folk tycker att det verkar bättre för råttorna med en halv matsked så får du gärna ändra! :o

mikeiko
0

^-^

Men, menar du då att det ska vara 1 & ½ matsked i totalt? Eller att man får välja hur mycket man vill ha i, typ ½-1 matsked?

projråttan
0

1/2-1 msk tror jag! xD vi säger så! >: 3

mikeiko
0

OK, då fixar jag :)

Lilith
0

Tycker det är en jättebra idé som projektarbete :)
Boken var väldigt fin och pedagogisk ^^
Önskar bara jag hade haft en sådan bok när jag växte upp…

projråttan
0

hihi, tack! ^^ nu har jag fixat en till dina barn iaf >wo

Lilith
0

Haha, det lär nog behövas :P
För får jag barn så kommer jag väl ha aningen svårt att bara dra det kortfattad; svävar så himla lätt iväg och vill berätta om allt man minsann ska tänka på, samtidigt. xD