Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1051 ggr
Luciferchild
0

Ohyra!! Hjälp!!

Köpte två råttor för över en månad sen som har mått bra osv.

Sen för en vecka sen köpte jag två till när dom kom hem, började alla klia sig mkt, och för var dag bara mer o mer.

Har varit i djuraffär osv och bett dom titta men dom säger att det inte är ngt. Men idag drog jag bort de svarta sakerna i pälsen för att titta närmare, och de började krypa!!!!!!

Blev vädligt arg då jag köpt "sjuka" råttor som även har smittat mina andra råttor!!

SKa tvätta dom med ohyreschampo osv.

Men nu till min fråga.

Oavsett om det är skabb eller löss eller så, kan det smitta till människor?

Och kan det smitta till min hund?

Hur gör jag för att undvika det isåfall?

När jag sedan har tvättat dom osv hur gör jag med buren osv då?

Och ska man isåfall upprepa att grov rengöra buren varje gång dom tvättas? Eftersom dom ska ju tvättat 3 gånger med 10 dagars mellanrum..

Väldigt tacksam för snabba svar!

Med vänliga hälsningar  My

Banankaka320
0

Gå till veterinären istället och få stronghold utskrivet, då behöver du inte tvätta buren.

Lamina
0

Till att börja med så ska du anmäla djuraffären, dom får inte sälja sjuka djur!

Sen så måste du ta råttorna till veterinär och få stronghold utskrivet, det är det enda jag vet garanterat hjälper mot löss.

Löss ska vara artspecifikt så vitt jag vet, men det är jag faktiskt inte 100% säker på. Dom kan iofs gå på mäniskor, men kan inte föröka sig där, så det är ingen fara. Hundar vet jag inte, men jag tror det gäller samma med dom. Behandlar du med stronghold behöver du inte städa ur buren eller något sådant eftersom det sitter i en månad och dödar allt som går på råttorna. Löss klarar sig inte länge utan en värd, men vill du vara helt säker så kan du behandla igen efter en månad.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Luciferchild
0

Okej, För jag ringde till djuraffären idag, och va upprörd och sa att de är inte okej att ni säljer sjuka djur som dessutom smittar mina andra osv, och dom sa, att dom kunde stå för ohyreschampo men vill jag gå till veterinär får jag stå för det själv.  Och att schampot är de enda som behövs, även fast jag sa att de är mkt och jag läst på nätet att dom ska till vet osv, då sa hon att Veterinären gör inte mer än dom gör…. Blir lite vilseledd där, men ändå väldigt arg.

Men Lamina; hur gör jag om jag ska anmäla affären då??

Banankaka320
0

Jo löss är artspecifika. Men dem som råttor har kan gå på möss.

Lamina
0

#3 Du anmäler till länsstyrelsen. Sök på länsstyrelsen i ditt län och ring till dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Banankaka320
0

#3 Säg att det blir bara massa krångel med schampot och att du vill ha stronghold från veterinären så kan du ge dem kvittot på vetbesöket så kan du få pengar av dem i djuraffären.

Luciferchild
0

#5 Okej, och då säger jag bara som det är, och sen säger att jag vill göra en anmälan eller vadå??

Och sen att man inte behöver göra rent buren om man använder stronghold, vrf behöver man inte det? Jag menar även om dom försvinner från råttorna så försvinner ddom väl inte från hängmattor osv?

Ovh när jag går till vet, måste jag ta med alla då? Eller kan jag bara ringa och säga som det är vill be dom skriva ut? Eftersom jag vet vad det är?

Luciferchild
0

#6 Dom kommer inte ersätta vet besöket som jag skrev i första inlägget

Banankaka320
0

#7 När dem förösker suga blod ut råttan så dör dem eller paralyseras och äggen gör det också. Så dem överlever inte hela kuren :)

Du kan ju testa att ringa och säga att du vet vad det är, men jag tror dem måste titta på djuret och att dem inte får skriva ut annars. Ta med två och säg att du har två till hemma, du behöver inte mer mediciner ändå. Kostar ca 170kr. Det är väldigt mycket i dem doserna för råttorna ska bara ha en droppe, jag gav mina 8st med en dos och det var mycket kvar :)

(Som man måste slänga sen)

Lamina
0

#7 Ja, säg bara som det är. Det är ju bra om du har kvitto från djuraffären så du kan bevisa att djuren är därifrån. Spara även kvitto från vet.

Du behöver bara ta med en råtta, även dom minsta förpackningarna med stronghold räcker gott till 4 råttor (1 droppe var, inte mer).

Du behöver inte göra rent buren eftersom stronghold sitter i i en månad och dödar alla löss som försöker krypa ombord. Antingen dörr lössen för att dom inte hittar en värd, eller så dör dom för att dom gör det. ;)

//Lamina

Luciferchild
0

#9Jo för de e de också.

Bor i stockholm, då finns de ju typ roslagstull och Alhberg eller va den heter, men har blivit rekomenderad den senare.. Skulle vilja veta vad ett sånt vet besök går på osv .. Ja menar är det lika dyrt som när man går på rutinkoll med hund är de lite väl dyrt tkr jag.. Då råttorna inte är försäkrade.

Luciferchild
0

#10 ahaaa, smart ;)

Banankaka320
0

#8 Okej såg inte det. Trist!

hus-musen
0

ahlbergs tar 350kr för ett besök, tala om för honom hur många du har hemma och att alla är angripna, så fixar han recept på stronghold åt dig.

Du kan tvätta dig blå med lusschampo, kan inte rekommendera det över huvud taget. För det första får man tvätta råttorna ofta, och städa buren supernoga lika ofta. Sen ökar risken för förkylning och rossel om råttorna blir blöta, man måste  vara väldigt noga med att alla råttor är helt torra innan man sätter in de i buren, och de måste aktas för drag. Det är en enkel utväg för djuraffären, eftersom de kan ge dig schampoo som inte kostar dem nånting alls att ge bort typ. Snåla jäklar.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

TS, PMa mig gärna om vilken djuraffär det handlar om!

Luciferchild
0

Har nu gått några dagar, och jag har pratat med två olika vet, den ena blev mkt upprörd och sa att jag skulle komma med alla fyra då dom vill se att alla har samma, men bara ta betalt för ett besök, och hon tycker också jag skulle anmäla affären osv osv, hon va väldigt trevlig och omtänksam, pratade med det andra stället där dm bara tyckte jag skulle ta med en råtta, och att de där schampoot dom affären ville ge mig tyckte hon inte alls lät som en dum idé, så a jag vet inte.. Tror nog jag kommer gå till roslagstull där dom verkligen visade att dom ville hjälpa till.

Men nu till de här med att ringa o anmäla, alltså jag tycker det är såååå jobbigt. Vill verkligen ringa o anmäla, vill inte att dom kommer undan med detta, men är så rädd för att tappa bort ord, inte veta vad jag ska säga, inte få den hjälp jag vill ha osv, och sen att djuraffären kommer få reda på att de är JAG som gjort en anmälan… då kmr man ju inte kunna visa sig där igen överhuvutaget:S

hus-musen
0

du kan skicka mail oxå, du behöver inte ringa. Anmäla behöver du dock verkligen göra så att de inte fortsätter!

Qui dormit, non peccat

Luciferchild
0

Aha okej, jo jag vet och jag SKA anmäla ska bara få arslet ur vagnen, osv.. Men även mail är jobbigt, då man inte vet vad man ska skrivam till Vilken person eller så man ska skriva osv

hus-musen
0

Det står på länsstyrelsens hemsida, du behöver inte adressera mailet/brevet till en specifik person.

Finns massor med skrivförslag på internet, men du kan ju hålla det enkelt och skriva typ:
Amälan mot djuraffären vaddennuheter.
Anmälan gäller: Djur som sålts med svår ohyra, veterinär kontaktad, (spara veterinärkvittot på ohyran) 
Datum för inköp och din personliga uppfattning om affären.

Namn och datum, samt kontaktsätt, mail eller telefon. Du kan göra en anonym anmälan oxå om du vill.

Qui dormit, non peccat

Luciferchild
0

Har nu varit hos vet, igår.

det var tydligen blodsugande löss. :( Usch stackars killarna.

Dom fick en varsin spruta, och sen fick jag med mig hem ett medel som dom ska ha i munnen 3 gånger med tio dagars mellanrum. Jag frågade om stronghold, och sa att jag blivit rekomenderad det, men hon sa att det dom fick nu, tyckte dom hade bättre effekt. Så vi får se :) Och även om det dödar lössen osv, så sa hon att dom tycker att man ska sanera buren i alla fall efter varje dos.. Och slänga alla träsaker, vilket känns lite surt, eftersom dom är ganskla nya -.- men men.

Sen så frågade jag henne vad hon tyckte jag skulle göra med djuraffären osv, och sa att folk tyckte jag skulle anmäla dom till länsstyrelsen. Då sa hon att det är så svårt att bevisa att dom blivit "sjuka" därifrån osv. Vilket kändes ganska surt…. För jag fattar ju också att dom kommer typ skylla ifrån sig osv, Men hon sa att ville jag så skulle jag absolut ringa och prata med dom osv.

Har fortfarande inte ringt dom, tycker fortfarande det är skit jobbigt :(

Måste ta mig i kragen och göra det snarast!!

Dessutom tycker jag att jag redan märker lite skillnad på killarna, dom har varit väldigt låga osv dom senaste dagarna, slöa osv. Har ju trott att de har varit för att de vart så varmt, men nu redan en dag efter sprutan, skuttar dom omkring och busat och är jätteaktiva, så tror dom blev lite slöa av lössen faktiskt.. =)

[Alenzi]
0

Om det var ett stort ohyreangrepp är det inte otänkbart att de blev slöa av det, finns ju till och med djur som dött av blodbrist pga parasiter, men då är det ju riktigt illa.

Tycker du får ringa länsstyrelsen snart, det är ju inte relevant om det går för lång tid.

Låter som Ivomec, det du fick. Tror inte du behöver slänga dina trägrejer, om du har en frys kan du ju låta dem ligga där ett par dygn. Onödigt om du precis har köpt dem också, de är ju inte billiga.

Luciferchild
0

Ne precis, jag vet inte om det va ett stort angrepp på dom, men tycker dom är piggare nu iaf, de känns bra =)

Ja jag vet… Ska försöka göra det idag, ville vända också efter jag varit hos vet. så får nog göra det!!!

Ja juste så hette det dom fick =)

Ne asså trähusen kan jag slänga dom bryr jag mig inte om, dom är inte så fina osv endå, och dessutom begangade. Men har en fin träleksak som inte va så billig :( Jo frys har jag :p men den är fullproppad.. så får nog inte in den där :(

Banankaka320
0

Suger inte alla löss blod? O.o

[Alenzi]
0

#23 Inte bladlöss! :D

Banankaka320
0

HAHAH XD

Luciferchild
0

ja de har du väl rätt i, sa bara de vet sa..