Stora Vår, vilka ska dit?
Äntligen kommer jag iväg till stora vår, för att hämta råttor! :D
Vilka ska dit? :D
Ska också hämta råttor :) Två stycken små sötisar ^-^<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska dit men det vet ni ju redan båda två ;D Fniss 
you can't face the problem, if the problem is your face……
Kul!
Vill träffa råttmänniskor :D
Ska dit. Ställer 6 st (om jag minna rätt) Ska lämna råttor till både #0 & #1 :) ni ska ha varsina systrar ;)
Katoz
Jag ska dit med 5st, Min första Stora Vår 8)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag kommer med ett helg gäng råttizar :D
Jag ska dit! Och vill gärna hämta massa råttor XD
Hm härligt 0 och #1 då ska ni ju ha samma syskonpar :-D
#4 Åh vad trevligt! :D
Jag ska dit med fyra råttor för pet, standard och agility! =)
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Åååh, jag vill dit men verkar inte ta mig :( Ingen som åker från kstad eller örebro och har en plats över? :)
#8 haha kul :D
Och egentligen önskar jag också mig en liten mes (a)
#13 Ja, de är ju så gudomligt söta ^-^
#13 & 14 Ja man smälter ju! :O
Jaaaa! Fast jag får vänta ett tag till, lyllos er! :D
Hahaha du kan få kela lite med min om du vill ;)
Jag ska dit. Ställer ut två pojkar, far och son
Kul! :)
#17 vad snällt av dig :')
Hehe man måste ju dela med sig av godheterna 
Yääh, that's a good thought ;) Me liiike 

#11 jag åker ifrån filipstad, och passerar örebor på vägen dig :) åker över dagen.
#24 ska du ställa någon av töserna från mig? :)
Katoz
Nu är klorna klippta och svansarna tvättade, de ska få sig ett bad imorgon också :)
# 24 Har du plats för en transportbur med två små råttkillar i din bil påväg hem till Filistad? :)
Är det annars någon annan som kan ha plats påväg hem från Stora Vår som ska längre upp i landet än Västerås?
#27 jag åker annars, o kommer ha plats i bilen, bor i hällefors. ( 8 mil norr om örebro) vart ska dom?
# 28 De ska till Vansbro, men Hällefors är ju närmare än Västerås! Det vore toppen om du kunde ta med råttorna dit! :D
Någon som åker förbi Hudiksvall på hemvägen från Stora Vår då? :) Ska nämligen också få hem en grabb från Katoz! :'D
Mvh Nathalie
Åh vad jag längtar. Ska få följa med Maria92 och Alexfifan till stora vår i morgon. Jippie massa massa glad och förväntansfull 
#24 Jag kan tyvärr inte åka ändå. Det löste sig ekonomiskt men krockade med en massa annat plus att jag vågr inte åka själv "/
Är så förbaskade blyg av mig så ^^
Åh imorgon… jag längtar massa :D Håller på att förbereda skivor och sånt här hemma (a)
Jag längtar också massooooor! :D
Hahahaha! Vem längtar inte?! :'D Så himla spänd eftersom jag ska träffa de nya bebisarna för första gången.
#35 Jag också :'D Kommer bli den bästa lördagen på evigheter! :D
Åååååh -.- Ni får ta massa bilder så får jag kika på dem sen och drömma mig bort ist :P Så j*kla synd att det sket sig för mig :(
Men hallå vad har jag missat? :O Vad är stora vår för något? :D
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#38: En råttutställning + agility :o
Mvh Nathalie
waaaaaah :O NÄR och VAR?!?
Imorgon i stockholm ^^
#37 Bilder blir det, tar med mig kameran 
Nääeh! ._. finns ju inte en chans att jag ska kunna ta mig till stockholm imorn ju….
#43 Vart bor du? Finns en plats i Alexfifan's bil (a)
Ska ladda batteriet inatt så jag kan ta bilder på alla snygga råttor som stylat upp sig :D xD
Maria fast jag tror att den är bokad på vägen upp =/ Iofs kan jag avboka höhö
Låter jätte bra de ^^ Det med kameran alltså ^^
Bor i Borås typ xD men är redan bortlovad till att följa med hem till syrran ._. …besvikelse! Hänger på nästa gång :D men ja, ta massa massa kort!
Ja nu längtar man verkligen. Håller på att ladda kameran och ska sen fixa med färdkost till resan. 

#25 ja då jag har med mig alla 3 :D
# 27 ja de hade jag haft men ser nu att de löste sig på annat sätt :)
#49 åh vad kul, massa gamla bebisar som kommer :)
Katoz
#45 aha okej :o
Jag kommer att dyka förbi en liten stund men bara för att lämna av lite saker och för att hälsa på Woodan och Bettan. ^^
Jaha nu sitter man här och surfar på mobilen… Mysigt hihi
Kom nyss hem med mina dunderbara råttor! 
#54 Åh, vad kom du hem med för små då? ^-^
Var det du som hade rosa kofta förresten? :o
#55 Siamese från Katoz, svart rex dumbo för Veronica och två roans från Alex! :D
Japp det var det ^^
#56 Men då har vi ju två syskon. Har en från Katoz och en från Alex. ^-^
#56 57 hoppas ni är nöjda med era töser :)
Katoz
#57 Haha va kul :D
#58 Jag är suuuper nöjd, hon är tok gó 
#58 Ja, du anar inte hur nöjd jag är! Hon kommer så fort buren öppnas men har varit ganska trött idag efter att ha busat med hennes nya vänner :) Hon ligger just nu på min mage och sover ^-^
Jag fick dock lite panik ett tag efter att hon hade vaknat och bara öppnade ena ögat. Jag trodde att någon av de andra hade satt en klo i ögat eller något. Tillslut öppnade hon dock det andra ögat och det såg helt okej ut. Är det något som har hänt förr eller var det bara någon knäpp grej hon fick för sig att göra? :)
#59 Bra :)
#60 Neh inget hon gjort förut, men jag kan förstå om hon är jätte trött, hon har ju flyttat runt sen tidigt i morse. Så efter sömn så kommer det säkert bli bättre :)
Katoz
# 58 Katoz! Nu har grabbarna kommit fram. :) De är superhärliga! De inspekterar för tillfället sitt nya boende - och det verkar vara himla roligt att springa fram och tillbaka i röret. Ville bara säga att resan gått bra och att jag och min pojkvän redan är förälskade i de mysiga nykomlingarna. Kram från Vansbro!

Jag är jättenöjd med gårdagens utställning, hade jättetrevligt och hann hälsa på några som jag inte träffat förut, bland annat Katoz som hade jättegoa rådisar! :)
Pratade även jättemycket med norskorna som var på besök, jättetrevligt och givande att utbyta erfarenheter och tankar med en annan "råttkultur"! :)
Sen är jag glad för att en av pojkarna från Stjärnkullen som jag hade i vintras (ägs av Zakaraa) blev BIS 4. Hanarna från min och Zakaraas senaste kull fick också kommentarer om trevligt temperament, trots att de inte ställdes i Pet, så det var ju också kul! De var väl inga stjärnor i standarden (vilket jag inte trott heller) men vi tänkte att det kunde vara bra att få ett utlåtande om färgerna eftersom vi var lite osäkra på dem. Och siameshanen blev en himalaya och våra cinnamons blev bekräftade som cinnamon, dock rätt mörka sådana. Så det var ju toppen att få klarhet i det med!
Sen var det också såklart underbart att äntligen få träffa Linboll i verkligheten! 
Älskar mina stora små vänner..
Terato, detsamma!
terato -Får jag lägga upp ett par bilder du tog på mig och ratzen? De blev så klockrena!
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Jätte kul att träffa både terato & Linboll :) Själv så vart det rosett i pet, och hederspris för bra min Bella, wheaten burmese. Fick även hem två honor från Norge, som även hämtade 3 från mig. Jätte kul att det gick så bra för Isabella med mina gamla bebisar Eno & Emilio (från min E-kull) både rosetter och pokal :) Kunde tyvärr inte ställa så många eftersom jag hade så många bebbar att lämna, så nästa gång hoppas jag kunna ställa fler :)
Katoz
Själv mins jag inte så mycket av vem jag pratade med. Hade feber och öroninflammation :-P
Men en person som ska ha ett JÄTTE tack!. är Fawo. En unge till avelsgruppen började snuva och lämnades hemma. I siste sekund skrev jag till Fawo som genast hoppade in med en tjej :-)
Även jätte tack till Afrejd och Sara7012. Utom dom hade jag nog inte klarat av att hinna med eller få rätt råtta till rätt plats.
Lite tjurig att finnfellow inte fick sitt tredje cert och vann den titeln. Samt att jag strulade med papper så jag missade 2 guldpet 1 silverpet titel jag vann. Men får ta nästa gång.
Dock jätte nöjd över att ha fått 3 cert till 2 av mina egen uppfödda dumbo. Och att kommentarerna till avelsgruppen blev så positiva för att vara dumbo.
Lite tråkigt med att en av mina hanar fick ett bett i örat på plats och fick strykas. Men det har som tur var läkt bra.
Gick hem med 3 cert, 1:a i avelsgrupp, 2 rosetter i bästa dumbo, 2 hederspris, 3:e pris i något. Och då 2 guldpet och 1 silverpet.
Mer mins jag inte. Men tror det var allt.
Kom även hem med Daga från terato/Zakaraas kull. Väntat på tjejen ett tag nu. Hel härlig flicka med mycket energi. Och Verras råtta från norge hamnade här, hon råkade ta min tjej och hann lämna plats innan det märktes. Men det får vi försöka lösa :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zickan du pratade me mig ^^
Valle fick sitt A och blev Silver Pet.
Eytukan den tjockisen fick bara massa kärlek och klappar från alla håll och kanter ^^
#61 Jag e ganska stolt över att vi "släpa" med oss Isabella till utställningen ;P Rätt Nice att ta hem pokalen på sin andra utställning och det var ju killarnas första.

Hade en jätte trevlig dag som sekreterar och utställare. Roligt att träffa alla råttmänniskor och även få se sina telningar med sina nya mattar & hussar.
Nu kommer jag till det tråkiga , hade inte tänkt säga nåt först men när jag tänk eftert ett tag så gör jag det ändå för råttornas skull.
Det var längesen jag skrev ut så många AB , till och med B på en utställning.
Det var råttor med allt från gnetter, otäcka sår, rest ragg, sjuka, allmänt snuviga och råttor i dålig kondition.
Väldigt tråkigt måste jag säga och jag kan inte betona nog hur viktigt det är för ens egna men också andras råttor att dom ska vara friska fysiskt men även psykiskt. En utställning är väldigt påfrestande och en råtta som redan mår dåligt blir knappast bättre av den stress o miljöombyte som en utställning utgör.
Så till nästa utställning hoppas jag att vi tar bättre hand om våra fyrfota vänner och tänker efter en gång extra innan vi ställer ut.
Vill också säga att detta gällde inte alla råttor , det fanns dom som var i bra skick också men antalet i ouställningsskick märktes tydligt.
Jag plockade några av dom. Ett på nya finska hanen kissankäpälä. Fick Ab pga gammalt bett på svansen efter introduceringen som inte gick lysande. Ab på en liten unge för torr svans med lite rodnat. Troligen jag som tvättat för noga :-/. Och ett B på Devil som jag lånade in från sara. Hon har ett gammalt jack i örat och hade något smutts i öronen.Men det visste jag att det skulle gå illa. Var bara kul att ställa henne en gång.
Men borde inte sjuka råttor fastna i frisk kontrollen? Kanske bra att avveckla den där frisken om det verkar vara så många som fick nedsatt bedömning pga de varit sjuka.
#68 du satt med potku i pet va??? Kul och få ansikten på folk, själv hade jag schackrutiga råttan, hihi :) och den mystiska färgen.. Nu vad hon lyckades bli döpt till, förrutom söt :) Usch vad tråkigt att höra, det är det som fått mig att inte våga ställt ut, vart nojjig för att få hem sjukdomar. Men hade hoppats att efter mycket skriverier om sjukdomar på utställningar att folk skulle tänka sig för!
Katoz

#69 Det stämmer att frisken borde ses över så att bara behöriga personer sitter. Du ska bli meddelad om din råtta riskerar att få AB alt B så du själv kan göra en bedömning hurvida du vill ställa råtta. Sen kan det alltid uppstå saker efter kontrollen.
Vore kul om fler medlemmar visade ett intresse för att gå friskkontrollant/domarsekreterar utbildning. Då skulle det inte behöva vara så här. Så om ni är några personer som skulle vilja utbildas ta kontakt med styrelsen. Ni behövs och det är väldigt lärorikt.
#70 Jo jag satt med Potku. Det är jätte kul att sekretera man lär sig så mycket.
På utställningar florerar det alltid sjukdomar men oftast inte a den allvarliga sorten. Vanligast är löss, skabb och förkylningar.
Jag tycker dock inte man ska låta bli att ställa ut utan allt handlar om sunt förnuft och egenansvar. Så jag hoppas att vi syns på nästa utställning. Det är så kul att få ansikten på folk, träffa råttor och bara umgås.
# 71 Det var absolut inte sista gången :) så länge det klaffar med barnpassning kommer jag på nästa :) Jag tycker det vore jätte kul och gå en friskkontrolant utbildning!! Vem är det man kontaktar då? Skulle vara kul om man kunde hjälpa på utställning med det..
Katoz
Efter att körkortet är fixat så man tar sig vart man vill NÄR man vill så skulle jag också vara jätte intresserad av friskkontrollsutbildning ^^ Få hjälpa till och få lära sig massa mer om pälstussarna :D
Jag vill väldigt gärna gå det ;O Undrar också lite mer specifikt vem i styrelsen man vänder sig till?
Johanna ivarsson med lill johanna skulle ju haft en förre året. Men det var för mycket just då så det hanns inte med.
Var väldigt många som var intresserad att gå på den utbildningen. Så kanske dags att ta upp det med styrelsen igen. Om flera går så har de ju många som kan hoppa in senare
Jag vill absolut gå den utbildningen så jag hänger gärna på
#68 Jag var där och kollade på råttor lite snabbt och tyckte också att många såg inte så friska ut i pälsen, typ tuffsiga. Kan det bero på att man badar råttan? :o
#78 kan ju även bero på om de är rexar eller släta? :) :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#79 ja de klart. Det är ju ganska stor skillnad på släta, rexade och sjuktuffsiga råttor.
… När är nästa utställning? :P Flyttar tillbaka till Svea Rike om några veckor, då skall det baske mig ställas XD
#81 i Gbg i augusi. Står på srs hemsida :)
#82 Va? Jag kollade ju i kalendern..? *knattar tillbaka in på hemsidan och kollar*
Näe, jag hittar inte T_T Vart ser du det?

Det är den 20:e aug i GBG men domarna är inte spikade därför finns ingen annons på hemsidan. Fanns annons om detta i förra HR och kommer även i juni-HR.
Yay, jag är inte blind ^^ .. Jag fick tummen ur och gick med i SRS idag, så jag har ännu inte fått besök av några husråttor. Tack :)
Står det inte där? oO Var har jag sett det då? XD

Tänkte jag skulle glappa lite samt be alla hålla lite extra koll.
Jag var på Stora Vår med 3 utav mina råttor.
Fick antagligen med mig löss därifrån (har börjat behandla förra veckan). Ni som inte tänkt på det, håll lite koll.
Tror inte att jag fått det nånannastans ifrån då jag inte hunnit med så mycket sedan stora vår, pga förlust utav häst, nybliven singel efter två år mm…
Skriver inte för att klanka ner på någon, detta är nått som kan hända via en utställning och så är det. Men då vi tidigare i tråden disskuterat den låga standarden på just denna utställning denna gång så ber jag bara folk att vara uppmärksamma.
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Jag har blivit ganska nojjig vad gäller kliande. Hade förut 3 råttor som aldrig kliade sig, eller jo enstaka gånger. Nu kliar mina "nya" råttor sig typ hela den stilla tiden, eller när de tvättar sig så att säga, vilket de gör ofta. Men det är väl en del av deras sysselsättning i buren när det är ganska tråkigt?
När jag har de utanför buren, då de får utforska, så kliar de sig inget alls. Så det är väl kanske bara en "bursyssla"?
Kan man se skillnad på "tvättklia" och "ohyreklia"? Förutom sår som bildas osv. Bara rent allmänt.
Har kollat ingeom deras päls. Inge sår, löss eller andra konstigheter.
// Fawo (;
#87 det är inge kul. Men väldigt lätt att åka på. Tog in 3 grabbar åt råtthjälpen med massa ohyra. Körde 2 behandlingar under månaden innan stora vår. Vilket var riktigt skönt. Slapp extra bagage hem :-).
Åkt på ohyra flera gånger från utställning. Men ohyra ska man vara glad att det är ende man åker på, även om det är drygt med behandling.
Missar någon att sprita händerna mellan hantering av olika personers råttor. Så har man stor risk att åka på det mesta :-/
#86 det har stått på hemsidan ;-).. Och står ännu där fast endast under aktuella och inte på framsidan.
#90 Okej:D
Har undrat ett tag nu, vad är stora vår:P?
Med vänliga hälsningar My
#92 Stora Vår är en råttutställning ^^
// Lise
When nothing goes right, go left!