Råtta skydda unge?
Håller på slå ihop råttorna med en liten bebis som heter Doris. En råtta som heter Harriet accepterar henne inte riktigt och bråkar med henne så Doris börjar pipa, men då kommer Lillemor och ställer sig i vÄgen och är bered på "spöa" Harriet. Harriet vill inte mucka med Lillemor (högst ragn) så hon lägger av. Trodde jag inbillade mig först men det hände flera gånger. Har Lillemor lärt sig av mig att lägga sig i bråk? Eller gör högragnade råttor så för att stabilisera flocken? Detta är första gången jag ser detta, fast jag har märkt att Lillemor alltid går till den "elaka" råttan efter bråk och typ blänger och är lite hotfull mot den som startat bråk, och då går den "elaka" råttan undan och är lugn en stund. Jag lägger mig i bråk när den nya piper för mycket eller blir jagad så nydligen blev Doris jagad av Harriet och Lillemor tätt efter Harriet, sen tog jag tag i Harriet och tryckte ner henne lite löst och när jag släppte så sprang Lillemor fram till henne och hotade att sparka henne och då gick Harriet. Allt såg väldigt skumt ut oO Önskar jag kunde förstå deras språk xD (Lillemor är inte ett dugg instabil, men hon verkar inte tåla råttor som bråkar, Lillemor har haft ungar så hon kanske tar till sig nya ungar lättare?)
Du har identifierat din alfa :D
Jo men jag har alltid veta att hon är "the Queen" men jag visste inte att dem skyddar andra nya. En flock i naturen skulle väl döda den nya? XD Det är häftigt vad domesticering (?) kan göra :o

#2 Råttor är flockdjur även i det vilda, en flock i naturen skulle inte döda den nya så länge de har god tillgång till mat och den nya inte hotar ungar.
Qui dormit, non peccat
#3 Aha okej, trodde råttor i naturen var väldigt revirhävdande :)
Din Lillemor gör helt rätt!
En vuxen råtta ska inte skada små ungar, tillrättavisa jo, men inte skada. En unge kommer ju bli en tillgång för deras lilla flock, hon kommer snart få uppgifter att göra.
Inte alltid vilda råttor går på nya besökare heller, ibland byter ex honor område för att kunna para sig med andra hanar.. Råttor är ju väldigt anpassningsbara och smarta djur. 
#5 Tufft :D Den som var "elak" är runt 6-7månader så hon är la en bitchig tonåring för innan var hon alltid snäll xd
#6 Aha det förklarar ju ytterligare.. din Harriet var ju yngst i deras lilla flock och de yngsta går alltid på nya medlemmar, din Lillemor är en mycket klok dam. 
#7 haha :D
Min alfahane är den som bråkar med Meeko. Jag vet att Bernard är alfa nu för ibland om Jack eller meeko sitter och äter mat så kommer Bernard till matskålen så går de undan lite. Meeko och Jack är värsta bästisarna, Bernard får vara lite för sig själv.
En sak, folk säger ju att sålänge de inte ställer sig på bakbenen mot varandra och burrar upp sig. Bernard och Jack gör alltid det när de är ute på golvet och springer, de burrar inte upp sig utan står och vevar med händerna mot varandra som två små kärringar, ser kul ut. Är det något jag ska ta på allvar?
Igår när Bernard bråkade mycket med Meeko så såg jag en kort stund att båda stod på bakbenen mot varandra sen blev det ett himla ljud så jag var tvungen att gå emellan.

#9 Ja du ska ta det på allvar. Råttor som leker hoppar runt, busar och brottas, när de ställer upp sig mot varandra leker de inte.
Qui dormit, non peccat
#9 Tycker också det är allvarligt, dem litar inte på varandra och tycker inte alls om varandra. Kanske kastrering? :o
Är det så illa alltså?
Oj de trodde inte jag, men det är Bernard som är problemet. elakt att kalla han för problem men det är han som inte går ihop med de andra.
Kan de inte bli bättre?
Ska jag sätta Bernard i en annan bur? blir de bättre med kastrering?
Om jag sätter bernard i en annan bur och skaffar en ny kompis till honom, men de kan ju leda till att han blir ovän med den med
Kastrering kan hjälpa. Men om jag minns rätt så är dem ganska unga? Kan ju vara så i en period bara, ha dem ihop så länge men sära på dem om någon får stora sår, tycker jag :)
okej tack för svaren :)