Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 698 ggr
Forgetful
0

Ny råttunge

Nu har jag precis hämtat hem en ny tjej som ska få bo med mina två andra tjejer som är lite äldre och jag undrar mest hur mycket de får vara på varandra :S Vet att de ska kolla rang och sånt men hur långt får dem gå? Hatar att bara sitta där medans man ser den lilla småpipa lite :( hon busar tillbaka men ändå xD man blir ju orolig

//Forgetful

Banankaka320
0

Min gräns går när dem jagar den nya och den piper väldigt högt. Skriker dem så delar jag och låter dem börja om utanför buren

[Alenzi]
0

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor#4d71247db9cb462141046a49-1

^ bra artikel om introduktion

EDIT: Asch, det var ju i den andra tråden jag tänkte tipsa om artikeln XD Men den funkar nog egentligen här också, om du inte redan läst den :P De flesta brukar säga att man skall låta dem hållas så länge det inte blir sår, det låter oftast mkt värre än det är.

Forgetful
0

Så om de bara piper så är det inte så farligt då :O är mest rädd för att de biter eller tänker typ bita till ordentligt så jag inte hinner göra något :/

//Forgetful

Lilith
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag försökte nyligen introducera mina råttor för varandra (tre bebisar och två äldre honor), och en av de äldre uppvisade dominant beteende.
Jag tyckte att det var okej att ungarna pep, men drog gränsen vid när jag ansåg att den äldre honan borde lugna ned sig.
I det här fallet var hon ganska hårdhänt när hon vände bebisarna och började andas häftigt, burra upp sig, ryckiga rörelser och revirmarkerade en hel del.
Tänkte att det kanske kunde vara en bra riktlinje.

I mitt fall så har jag beslutat för att inte sätta ihop ungarna med de äldre, då jag är orolig för att det dåliga beteendet ska sprida sig till de små.

Hoppas det hjälper något!

Forgetful
0

Ja de tar inte i så hårt men de märks att de håller på med rangen och de är nyfikna på varandra men de ska helst lära sig att vara med varandra då den nya inte har en kompis annars :O

//Forgetful

Lilith
0

Utifrån vad du skrivit så tror jag att det ser bra ut :)

Forgetful
0

Bra det xD men när vågar man sätta ihop dem och hur ofta ska de träffas innan? :O

//Forgetful

LillaFamiljen
0

Ser att din tråd liknar min förutom att min är ensamråtta och vår första råtta…

undrar med hur mycket de ska träffas innan de flyttar tillsammans permanent.?

Lilith
0

#7,8
Introduktionstråden som Alenzi skickat så står det här väldigt bra beskrivet.
Man ska vänta tills ingen uppvisar negativt beteende (som att burra upp sig osv).
Då gör man rent buren och alla saker, provar sätta ihop dem och man kan även strö vaniljsocker på dem och se hur det går. Uppvisar något dåligt beteende så backar man ett steg.

Forgetful
0

Men de visar inget negativt så nu längre :O tror de har avklarat range rätt bra för de går runt lite som vanligt nu men vem vet det kanske ändras. Rengjorde buren idag hahaha xD

//Forgetful