Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 941 ggr
[Ratass]
0

Fet i pälsen?

Min halvåriga Nisse har nyligen börjat "steppa" på stället ibland när han får komma ut och springa på golvet. och Kliar sig lite över ryggen och man ser att han är helt fet i pälsen, så pass att han ser fläckig ut som om jag skulel hält olja på honom. De här två grejerna händer nu varje gång han får komma ut :S

[Ratass]
0

Han verkar tycka att det är obehagligt och strycker sig mot grejer, och ju fetare han blir deso mer kliar/tvättar han och gör det värre.

Testade att bada honom, pälsen blir helt genomsur och det känns som om det skulle ta timamr att få den torr, att försöka med handduk går inte heller då det lägger sig som en enda stor kaka..

Lancia
0

Obehagligt är det inte för honom, utan råttor har körtlar på ett par ställen på kroppen där dom utsöndrar vätska som innehåller doftämnen. Att han kliar på detta(och sedan trampar tunt på golvet/marken/var han nu går omkring) och gnider sig mot saker är för att han vill sprida sin doft, helt enkelt,

Det är ett dominansbeteende. Vissa utsöndrar så lite att det knappt syns, andra får stora blöta fläckar i pälsen.

[Alenzi]
0

Har du nyligen bytt foder? Vad äter de? Vet att de kan få hudproblem av t.ex. för mkt protein eller vissa fetter, men jag är inte säker på hur det yttrar sig :-/

EDIT: Skrev innan jag såg #2, där fick vi visst svar på din fråga =)
Är det en typisk killgrej?

Lancia
0

Typisk och typisk, jag vet inte helt 100% säkert tyvärr. Jag har väldigt liten erfarenhet av honor då jag alltid haft hanar, men alla gånger jag själv sett "fenomenet" har det gällt hanar, och samma har jag hört från andra. Aldrig hört/varit med om att nån hona haft detta, även om dom varit tydligt dominanta i sitt beteende.

Vill tillägga att långt ifrån alla hanar gör sådär, utan det har med dominans att göra först och främst som sagt. Endast en av mina 11 boys blir sådär blöt i pälsen och gnider sig.

TS - lukta på fläckarna! Du kommer bli förvånad, det luktar….nästan lite Jenka-tuggummi..eller hur man ska förklara. ;)

[Alenzi]
0

Aha, intressant. Jag har bara haft två pojkar, och det var dessutom för nästan tio år sedan, men jag kan inte påminna mig att de hade några vätskande körtlar på ryggen :o
..Lite OT kanske, men däremot hade vi en hamster (hona) som höll på sådär, och gned sig mot saker. Såg lite lustigt ut.

hus-musen
0

som lancia säger så har det med dominans att göra. Har bara sett någon enstaka pojke som verkligen blir blöt i pälsen, men har aldrig haft någon själv. Men det är inte så konstigt med tanke på hans ålder, vid 6 månader brukar de bli som "tonåringar", små hormonmonster.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

Lancia, tack för svaret :) Var själv inne på nån markering då vi har haft besök av  andra pojkar som fått kuta omkring i köket där mina annars är och springer. Dessutom så löper alal tre honor jag har just nu. lär väl bli mer av markerande då.

Jodå han luktar jenka :) Är väldigt vanligt här hemma speciellt tjejerna luktar jenka. ^^ Och speciellt en av tjejerna, hennes rygg luktar alltid så gott, går inte att låta bli å sniffa på dem XD

Lancia
0

Som sagt det är ju inget önskvärt beteende egentligen, men ingenting dom är direkt farligt heller. Förhoppningsvis lägger han av med det, men håll ögonen på honom för har man otur kan det utvecklas till ännu mer dominans framöver. Som #6 skriver så är han i sin"värsta" ålder just nu.

Besök av andra hanar och ett par löpande honor på köpet är med största sannolikhet den stora bakomliggande orsaken. :P

Ja, flickor luktar helt underbart, speciellt vid löp! :)

[Ratass]
0

hoppas då att det går över ^^' Hjälper väl inte direkt med att de har samma yta att kuta runt på och märka om allt igen när den ena flocken är ute, och den andra.

Jenkaråttor for the win! Lite svårt för andra att förstå då man säger "ååh råttor luktar så gott, jag bara längtar efter att få komam hem och sniffa på deras rumpor" (ovansidan alltså ;P) XD