Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1122 ggr
Ratlings
0

Stronghold.....

…jag vet att det finns massor med trådar om det men jag vill ändå få det bekräftat när jag frågar. Skrikandes

Visst är stronghold en engångsdos och man behöver inte sanera buren?
Vetten sa att jag skulle upprepa kuren 3 gånger, varje 14 dag och varje gång sanera buren och bada dom innan jag sätter på dosen.

Och sen en fråga jag faktiskt inte sett något svar på, när jag tog på stronghold putsade dom varandra sen, är det farligt och påverkar det effekten?
Jag har inte sett någon skillnad i deras mående, men vissa kliar sig fortfarande.

Tacksam för svar och förlåt om jag ställer frågor som det redan finns svar på!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
0

Nej, det är en engångsdos, och man ska vänta i 30 min så att det får torka innan man släpper ihop råttorna. Men såvitt jag vet ska det inte vara någon fara om dom slickar i sig det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Det är inte hälsosamt för dem att slicka i sig det, därför behöver du ha dem separerade tills det har torkat in i pälsen. Såren kliar ju fortfarande, men själva lössen dör rätt snabbt.

Qui dormit, non peccat

[Sara FE]
0

#1 #2 Kanske lite OT, men tvättar de inte av sig själva med en gång?

Ratlings
0

Dom har inga sår. :)
Och jo dom tvättar sig själva.

// Lise

Lilith
0

Jag hade sex råttor som jag behandlade med stronghold. Det slutade med att alla satt på rad och tvättade sig själva :P

Jag behövde aldrig sanera buren, men de skulle ha det i två omgångar minns jag.
Men å andra sidan var det ifrån en veterinär som vägrade hålla i mina råttor och sa att den enas tumör var ofarlig…

Ratlings
0

#5 Mina tvättar både varandra och sig själva. Och att ha en och en ute i 30 min för att det ska torka lite skulle ta en evighet med 11 råttor :p

// Lise

[Emma--]
0

Det är ju inte så nyttigt så man får helt enkelt ta den tiden ändå så det får torka Tungan ute Jag hade tur som kunde dela på buren (FT) och sen hade jag några transportburar också. Då går det åtminstone lite fortare om man inte vill sitta och hålla koll.
Det torkade ändå väldigt fort tycker jag, och där man sätter det ska dom inte kunna tvätta bort det från sig själva heller.

För mig har det räckt med en omgång stronghold så är lössen borta. Det enda veterinären sa att om det inte skulle försvinna så kunde jag göra om det efter en månad.

Banankaka320
0

Inga mina råttor tvättade sig när jag behandlade dem, men jag hade inte gett dem någon färskmat på dagen så på kvällen gav jag dem precis när dem hade blivit behandlade så dem var väldigt upptagna av att äta xD

[Sara FE]
0

#8 Smart! :)

Ratlings
0

Hm, jag har ju transportburar och en extra bur…. Får väl sätta igång med en andra dos då dom fortfarande kliar sig lite!

// Lise

[Alenzi]
0

De slutar inte klia sig på tre dagar :) Dessutom tror jag inte det är bra att behandla så nära inpå, ge dem istället en ny omgång efter tre veckor om de fortfarande besväras av det då.

Ratlings
0

Nära inpå är det inte, 2 veckor sedan första dosen på tisdag. Ska även storstäda burarna på tisdag så kommer ta det i samband med det :)

// Lise

[Alenzi]
0

Oj ursäkta, jag bara utgick ifrån att du behandlade samtidigt som du skrev första inlägget!

Ratlings
0

Jaha nej det gjorde jag inte ^^

// Lise