Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 779 ggr
GeishaoChick
0

Hjälp mig någon!

Gråter som fan nu!

Jag hörde helt plötsligt min älskling chick "skrika" och krafsa i huset för nån timme sedan. När jag tog upp henne var hon helt spazzig, kroppen var lam och käken var helt förvriden.
Hon var sån ett tag tills jag skrek på hennes namn och drog lite i pälsen. Hon blir sig själv när hon kommer ner på golvet, hoppa tillochmed upp på sängen. Men så fort hon kommer upp i händerna så piper hon eller sitter helt stilla som hon är apatisk. Hon äter lite och dricker.. men.. nu ligger hon i knäet och bara.. ligger.
Hon är varm åså, men hon verkar inte bry sig om nånting.. vad fan hände förut!?

Hjärtattack?
Gud.. det är som om hon väntar in döden.
Men kan hon va sjuk? Jag är så himla rädd…

Zolah
0

Ring en vetrinär istället för att vänta på svar här?!

GeishaoChick
0

till vilken då?? :( du har en poäng men.. den vetrinären som är närmast är stängd..

Zolah
0

Kolla runt efter en vetrinär i närliggande områden, att rådfråga en är bättre än att vänta här. om det behövs så måste du ju ändå åka till en vetrinär - behöver ju INTE vara den du rådfrågar

[Alenzi]
0

Testa att ringa Fågelkliniken, de skall vara riktigt duktiga på råttor:

Telefon

040-460 560

Allamej
0

Mest troligt stroke. Och om hon är så dålig så är återhämtning obefintlig

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

millan1997
0

känner en som hade en tamråtta som hade samma syndrom…Någon dag senare så dog den Gråter så du borde nog kontaka veteriner fortast möjligast!!!

[mysvensk]
0

Ring Agrias vetrinär i värsta fall. kostar 50kr per samtal och det är faktiskt din råtta värd

hus-musen
0

Som allamej säger, troligtvis stroke eller liknande. Om hon återhämtar sig eller inte är svårt att säga, men det finns inte så mycket du kan göra mer än att se till att hon har det lugnt och tyst omkring sig, samt att hon får i sig vatten och gärna mat.

Veterinär bör kontaktas för konstatering av vad som har hänt.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

Var just hos vetrinären.

Eftersom Chick fortfarande äter och dricker mycket så mår hon bra. Enligt Vet hade hon ett krampanfall. Jag tror att hon är bara väldigt trött…
Men hon är okej nu..

hus-musen
0

råttor får inte krampanfall bara sådär ändå. talade vetten om orsaken till krampen?

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

nej för hon var inte expert..
Chick är väldigt seg nu.. men hon lever

hus-musen
0

Då betvivlar jag kramp ändå.. Som sagt råttor får inte kramp bara sådär ändå. Om det är en stroke så tar det tid innan råttan repar sig, så håll henne under noga uppsikt så hon äter och så. Har ni det varmt inomhus?

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Om hon fick en TIA (liten stroke) så kommer hon att återhämta sig någorlunda och direkt du slappnar av så kommer den stora.

Om hon hade haft epilepsi så hade hon varit ok nu och dessutom så hade du sett fler krampanfall tidigare.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
1

Usch vad läskigt. :( Det är väl inte så mycket att göra annat än att vänta och se. Om hon äter och dricker så låt henne vara ett tag och se. Håll noga koll på henne såklart. Kommer det en stroke till (om det nu var det) så kommer det. Det är ju inget du kan göra något åt. Det är som med människor antar jag. Många får återfall. Vissa inte. Man måste fokusera sig på nuet och se hur råttan mår just NU och se till att hon äter och dricker och håller sig varm.

Skickar stöttekram!!!