Ute med råttor - att tänka på?
När det är soligt och varmt tar jag ofta ut mina råttor, brukar ta ut en buröverdel och ställa i gräset och sitta på uteplatsen med datorn, som i detta nu tex:)
Min älsklingar älskar det, dem hoppar, busar, undersöker, äter och myser.
MEN, jag vet också att det finns risker, som loppor, smittor osv. Jag vill inte ta ifrån dem lyckan att vara ute, men är det något speciellt jag ska tänka på när jag har dem ute så här??
Min blogg: SweGizmo.se

Det enda du egentligen behöver tänka på är att råttorna behöver ha tillgång till skugga och kunna svalka sig. Och att akta så de inte gräver sig ut, de kan vara ruggigt snabba :)
Qui dormit, non peccat
Ja, jag har lagt ett skynke över en bit av burdelen nu så det blir lite mer skugga.
Sitter ute med dem så jag kan ha koll:) hehe. Vet att det kan gå fort, inte för att dem lyckats än, men ändå XD
Kan råttor få myggbett? Eller ja… Vet inte hur jag ska formulera mig. Hur reagerar råttor på mygg? :p
// Lise
When nothing goes right, go left!

Ja alla djur kan få myggbett, fästingar, knott osv. De stör råttorna precis som det skulle störa en människa. Jag har dock aldrig sett ett myggbett på någon av mina råttor, kan tänka mig att myggen blir en snabb mumsbit! mina pojkar brukar iaf fånga flugor och sånt.
Qui dormit, non peccat
Mina råtror har redan jagat småkryp i buren, flugor och myror är tydligen poppis. ser både kul och äckligt ut XD
Jo tänkte det, Älva hade en mygga på sig igår men har inte märkt att hon kliar sig :p
// Lise
When nothing goes right, go left!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsätt med att ha de på en öppen yta, då minskar du risken att vilda råttor och möss sprungit där innan. Undvik öht platser där vildingar trivs som intill buskage, nära sopor osv.
Annars gäller det väl mest att de ska kunna dra sig undan i något gömställe, inte sitta i direkt sol, skyddas från blåst och ha tillgång till mat och vatten :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#7 bra tips där med öppen yta, så sant:)
#7 Tack för tipset! Det ska jag ha i åtanke om mina små känner för att komma ut i sommar. :)

Å andra sidan är ett litet djur på öppen yta öppet mål för rovfågel eller liknande.
På bilden i #0 står ju buren i direkt solljus, vilket verkligen inte är att rekommendera. Den lilla skuggan som öht blir från hängmattan är inte mycket att hänga i granen när det kommer till att kunna svalka sig.
#10 tror jag skrev i en senare kommentar att jag hade lagt över ett skynke till:) och gjorde jag inte det så säger jag det nu XD, halva buren var skugga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10: Rovfåglar kommer ju inte åt de när de sitter i bur, och i övrigt gäller det ju att man håller uppsikt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram