Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 307 ggr
Nemii
0

Bara en tanke som slog mig..

När man är förkyld kan det ju kännas skönt och uppfriskande med en varmdusch eller ett bad. Skulle det ha samma effekt på råttor eller ska man undvika att blöta ner dem?

Och hur tam borde en råtta vara innan man kan bada den?

Nemii
0

..någon?

Taci
0

Jag  tycker inte du ska bada råttan om den är förkyld. Tror inte alls den skulle uppskatta det, vet att mina inte skulle det iaf.. :P

Hur tam den bör vara.. ja jag vet inte, tycker det beror lite på råttan, hur lugn den är i temperamentet från början, o så ser man ju hur den reagerar på vattnet, jag hade väntat ett tag tills jag hade lärt känna råttan ganska bra iaf.

Daydreams
0

Nej du ska INTE bada din råtta när den är förkyld. Din råtta blir nerkyld och vad jag vet är det inte jättevanligt att råttor gillar att bada. Är den förkyld ska den istället ha värme, närorik mat och blir det inte bättre. ett veterinär besök!

sweet_heart83
0

Ett bad är ju oftast också väldigt stressande för råttan och nog inte så bra om den är lite krasslig

Tosca
0

Min lille Fender (gammelråtta) har problem med bihålorna (bronkiterna) och har dessutom på äldre dar fått lite problem att putsa sig överallt. Fender uppskattar att bada, han brukar gå in  duschstrålen själv, och badet "sköljer rent" nosen, presis som på oss människor när vi sköljer näsan med vatten. MEN vid råttbadet brukar jag alltid se till att det är tillräckligt varmt i lägenheten och i vattnet (känn med armbågen!), att det inte finns något drag, att badet går relativt fort och att Fender blir HELT torr efter badet. Jag brukar föna honom med låg värme (ljummet, håll handen hela tiden mellan luftstrålen och råttan så att du känner om det skulle bli för varmt).

//Tosca

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

AnnaL
0

#5 "Känn med armbågen" ? Hur? Eller, jag förstår hur man GÖR, men hur ska det kännas? Äh…

Nemii
0

när man stoppar in armbågen ska det väl inte kännas någon skillnad mellan vattnet och luften? och om det göra det så får det ju inte brännas och det får inte vara kallare.
Så har jag förstått i alla fall :P

Taci
0

#7, har jag helt rumstempererat vatten så skriker mina råttor, så jag har något varmare, annars tycker dom det är på tok för kallt :P

Nemii
0

Ah, okej. Jag har ju aldrig badat mina råttor så^^

AnnaL
0

#8 Samma här, de har ju högre kroppstemperatur de små rackarna. Fast, Kauz skrek som en stucken gris oavsett vattenvärme.

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mm.. jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.. känns vattnet varmare än min armbåge så kör jag på mer kallvatten och tvärt om.. så antagligen så är badet kroppstempererat för en människa.. har tyvärr en vattenblandare som gör lite som den vill och blandar isvatten med 45-gradigt vatten så när jag duschar av dem får jag ta till samma princip som med fönen, en hand emellan… Mina småråttisar är några riktiga baddare på att hoppa när de bada och ofta får jag fånga dem i luften då de hoppar över badkarskanten.. än så länge har allt gått väl men jag är hundra på att om jag inte övervakade dem ständigt under badet så skulle det inte ta lång tid innan jag hade blöta råttor som smitit ut på badrumsgolvet ;)

Nixon på bild med sina "men-varför-gör-du-såhär-mot-mig-mamma?-ögon"

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Nemii
0

Haha, va söööt!! :D

Nemii
0

vet inte riktigt om jag kommer våga bada mina råttor. är rädd att det ska gå åt helsike. Typ att dom tar ett jättesprång och fastnar bakom tvättmaskinen eller något sånt hemskt GeneradSkrikandes

Å andra sidan kan man ju täcka för med handdukar.. Hmm.. min första smarta tanke på ungefär en vecka :)
Aja, tack ska ni ha för alla inlägg!