OT - Afrikanska jättepåsråttor
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13126803.ab
Jag höll på att skita på mig när jag såg råttan i Aftonbladets artikel. Den ska tydligen finnas i Sydafrika och ska enligt byborna ha attackerat tre människor varav två stycken var barn och ska främst ha riktat in sig på deras ansikten. För rysningar bara jag tänker på det.
Sedan kan ju Aftonbladet ha överdrivit det hela eller utelämnat vissa detaljer som gör att det låter värre än vad det är. Men OM det skulle vara sant så skulle jag inte vilja stöta på en sådan bjässe om jag någonsin åker till Sydafrika.
Kan ju inte hjälpa att undra varför folk lämnar sina barn ensamma om nu råttorna är så farliga… Hela natten dessutom?!?
Tror faktiskt inte råttorna är så farliga egentligen. Men precis som alla andra djur som blir undanträngda av människor och tvingas att leva i städerna istället för i sitt naturliga område så kan dom ju bli farliga.
För övrigt så hålls dessa råttor som husdjur i bland annat Sverige. GP-råttor kallas dom och det finns t.o.m. en artikel om dom här på RiF. (Länk)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#1 Jag har ingen aning. Förmodligen kanske de behövde ut och jobba på åkern eller något… eller så är jag bara allmänt fördomsfull x)
Jo jag vet att det finns GP-råttor som tamdjur här. Det finns ju bland annat på Skansen, men jag är mest lite orolig för de mer rabiata megaråttorna. x)
Sant, men vem jobbar på åkern mitt i natten..? Fast dom hade säkert någon bra anledning, det är ju inte vi kan spekulera i. Men jag blir alltid så negativt inställd när jag hör om människor som har dödats av vilda djur. I dom flesta fall är det bara dumdristighet från människans sida, som att dom lämnar sina barn obevakade. Om folk kunde lära sig att ha respekt för dom vilda djuren, inte förstöra deras habitat och inte göra en massa drumdristiga saker så skulle djuren ha respekt för oss och lämna oss ifred.
Sen blir det i slutändan ändå djurens fel. Att domdär barnen attackerades och dödades var på något sätt djurens fel… Inte föräldrarna som hade lämna ungarna obevakade. Det är som att säga att det är bilarna fel att min unge blir påkörd om jag lämnar den vid en bilväg. Och eftersom det är djurens fel så kommer man ju självklart att jaga djuren och ha ihjäl dom på ett eller annat sätt, fast dom inte gjorde annat än att kämpa för sin överlevnad. Neh, blä för sånt… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Dem är nääära släkt med Gambiansk hamsterråtta :) jag tycker dem är söta xD Men det är hemskt det som händer, men jag hade Inte lämnat min unge sådär
Alltså, det är ju lätt att sitta här i Norden och döma.. Vi har både tid och råd att ha våra barn under konstant uppsyn, tack vare dagis och åtta timmars arbetsdagar och vad vet jag. Det är fullt möjligt att ungens föräldrar är en slarver, men det är också troligt att vederbörande helt enkelt var tvungen att gå ut och arbeta. Så funkade det här också för inte många generationer sedan, det är lätt att glömma, men många spädbarn låg ensamma i flera timmar medan mor och far arbetade för det dagliga brödet…
tycker det är spännande att grannarna inte gör nåt då dom hör ' babyn gråta av smärta '
La ut den tidigare på exotiska djur iFokus också. Är dessa inte samma som GP? Gandhi som jag har nu och Shokora jag hade förut är ju väldigt framåt och sociala, men de är ändå ganska lättskrämda trots att de är vana med människor. Tycker det verkar underligt att de faktiskt skulle ge på sig en skrikande människa..
Kanske det är någon släkting till GP'n Ben från filmen Willard som är i farten? ;) Han verkar ju gilla att äta tanter
~ Erry
#6 O.O
Ja, man kan ju undra…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan inte riktigt säga att jag är så förvånad. Hur kan de dock vara så säkra på att det är gp råtta och inget annat djur.
Även fakta fel i texten. Vikterna stämmer inte för fem öre :-P
Flesta honor jag haft har vägt närmare 2 kg eller över och hanarna ½-4kg. Finns även några som överstigig 4kg.
Men alla djur kan tugga på människor. Det är inte direkt ovanligt att en iller attackerar barn. Och skulle dom låta hållas så skulle de nog göra lika stor skada eller om de vore lite större som gp råttan. Vanligaste djuret som går på människor är vår egen tam hund. De djur som oftast attackerar eller försöka äta människor är oftast sjuka eller riktigt hungriga. Vilket kan ha varit i dessa tre fall som nämns i artikeln. Men tror inte en "tam" gp råtta skulle ha behovet/sjukdomen att ge sig på någon på detta sätt. Iof så kan det alltid hända också.
På tamråttor finns det en agresiv/dominant gen som man försöker avla undan. Vilket aldrig går helt. Vissa råttor kan gå till attack mot människor. Tänk om tamråttan vore 2kg större med kraftigare tänder. Då skulle skadan de gjorde bli lika stor. Själv haft flera agresiva råttor, flest från grosist avel som gått till ren attack och fått avlivas.
Så det kan ju ligga något liknande på gp råttor. Genetiska informationen är så liten för att veta vad som kan trigga igång en sådan attack på gp råttor.
Själv är jag den 3 personen som började föda upp gp råttor i sv. Men seriösa ägare var svåra att hitta. Aldrig sett denna elaka sidan. Visst blev man biten, men detta var från ohanterade osäkra djur till uppretad/trängd. Aldrig haft en enda som gått till attack.
Flesta har själva valt att gå in i råttburar osv. Två av mina honor byggde bo i råttvoljären och bodde där när de ville. Ville de gå ut så drog de oftast loss en gallerpinne. En hona hade sönder väggar och allt i min bostadsrätt när jag inte var hemma. När föräldrarna var på besök så fick hon bo i ett terrarium då de är lite rädda. Men hon gnagade sönder hela plåtlisten och tog sig ut :-P
De gjorde aldrig råttorna något. Inte ens iller eller hund var något problem.
När jag flyttade valde jag dock att ha en hona kvar och gav bort ena honan som ändå varit ute på foder halva sitt liv. Lånade ut min hona till redrum som också avlar gp råttor och är den förste i sv att föda upp dessa. Men min sista tjej dog i födslokomplikationer hos henne. Tror det var siste Svenska kullen som varit planerad. Alla lade ned pga dåliga ägare som bara omplacverade hela tiden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är säkert en råtta som det har slagit slint i skallen på. Tycker att det verkar väldigt konstigt för något djur att sitta och äta på ett djur som är lika stort som- eller t.o.m. större än det själv och som skriker…
#5 Du har helt rätt. Men som sagt kan jag inte hjälpa att bli negativt inställd till sånthär. Och jag ser inget fel med att lämna en unge ensam om den ligger och sover, men det beror ju lite på hur och vart man bor. I slummen? Nja… Förutom att det är just slummen med alla sorters männisor det kan tänkas finnas där så finns det ju magra förvildade hundar som stryker omkring och säkert skulle kunna frestas och giftiga ormar och spindlar och tydligen även galna jätteråttor. Jag kan inte förstå vad någon har att göra mitt i natten som är så viktigt så att man lämnar sitt barn helt själv hela natten.
Men som sagt, det är ju lätt för oss att dömma. Ingen förälder skulle ju utsätta sitt barn för fara om dom inte var absolut tvungna, hoppas jag…
Men generelt när det händer sånthär så kommer det alltid vara djurens fel, det är det jag inte riktigt gillar i det hela.
//Lamina
Så om trådskaparen är rädd för gp råttor. Så finns de en del kvar i sv också ;-). Började importeras på 2000 talet. Finns några som hade innan dess med. Men runt 2006/08 så small det till i sv som ett tufft djur. Många oseriösa köpte på sig. Mass avlade, sålde dyrt och avlivade/lade ned efter 1-2 kullar, mest pga man tjänade inget. De kostade så mycket att föda upp.
De seriösa uppfödarna finns kvar men ligger lite lågt. vill undvika detta tuffa djur införskaffandet. Vi tröttnade alla på att djuren omplacerades inom 1-2 års ålder. Gissar att 80-90% av gp ägare har omplacerat sina redan första tiden :-(. 5-10% kanske är de som ägt sin gp råtta från införskaffande till död. Vilket i sig bara är sorgligt.
#11 Zickan, det var nåt tal förut om att Marie hade någon obesläktad hona till Gandhi och ville eventuellt ta en kull. Vet du hur det var med det? Jag är själv väldigt sugen på en unge ;)
Nu blev det väldigt OT kanske, men men..
~ Erry
Personligen skulle jag hellre stöta på en vild GP-råtta än en älgko, men det kanske bara är jag…
#2: Oh, har du sett en hane där eller bara honorna? Hanen de hade tidigare var min kära Anders, världens underbaraste lilla bamsing <3
#4: De är inte nära släkt utan det är precis samma sak. Korrekt namn på de är gambisk jättekindpåsråtta :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Asch, nvm det jag skrev. Bamsingen i artikeln ser ju ut att vara en emini och inte en gambianus.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#12 jo för ca 1½ -2 år sedan så hade hon min Engla till avel. Men hon dog hemma hos marie :-/. En väldigt ovanlig linje mer pannfläck.
#14 haha ja det gör det. Och jag reagerade inte ens innan du skrev det.
#13 har faktiskt blivit jagad av en ilsk älgko i skogen, det kan intygas att det var riktigt hemskt :P Var kanske fem år sedan, på ett ungefär. Har nog aldrig förr (eller sedan) sprungit så snabbt i hela mitt liv. Blev räddad av min hund, som tyvärr inte finns längre, den lille skrutten (korsning mellan cairnterrier och JR) satte av rakt mot älgen när han upptäckte att den satt kurs mot mig, skällde som fasen och fortsatte sedan efter den när den vände. Trodde aldrig jag skulle få se honom igen, men han kom tillbaka efter en kvart.
#11 Haha, nej då det är storleken i kombination med det aggressiva beteendet som beskrivs i tidningen som jag skulle bli väldigt rädd för. Jag har ju själv stött på några få på Skansen som jag hade lust att gulla lite med (vilket givetvis inte gick dåra…). Jag sökte ill och med en hel del fakta om GP-råttan för att eventuellt köpa en som husdjur, men insåg snabbt att det krävdes alltför mycket x)
#17: Haha fy fan! Då håller jag mig helst till den gamla vanliga älgen jag brukar se simma fram och tillbaka till en ö på kvällarna vid en sjö om somrarna, på behörigt avstånd… :D
Fast ännu hellre en vild GP förstås. En ilsken GP går ju att handskas med - been there, done that, gjorde… Ont. Jävligt ont! Men en ute i det vilda vore en sån upplevelse att det vore värt smärtan av några bett, även om det bästa förstås vore att se vild GP på behörigt avstånd… :P
#6 +1
#7 LULZ ja! xD