Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2981 ggr
natha-mjau
0

Råttor & kanin

Hur går råttor och kaniner ihop egentligen?
För jag har två råttor som i princip är frigående hela dagen, och när jag hade en kanin tillsammans med den funkade de inte alls, för råttorna var elak mot kaninen och hoppade upp den den och allt etc…

Nu är det så att tillveckan ska jag skaffa mig en ny kanin då jag inte har den andra kvar, tänkte om någon har tips på hur man vänjer dem vid varandra så de kan vara ute samtidigt.

zickan
0

Inte så smart. Jag har låtit mina råttor gå in till kaninburen. De stor ovan kaninburen och gick löst, dvs klämde sig igenom till kaninen. Detta flera år sedan innan jag visste bättre.
Förutom att kaninen är stor och lätt kan skada en råtta, om den vill eller inte. Räcker ju med att kaninen får ett ryck och krafsar till lite så är råttan sönder.
Men sedan har du problemet med maten. De ska inte ha samma foder. Kaninen får inte äta det råttorna ska ha, och råttor äter varken pelets eller hö.
Sedan den jobbigare och värsta problemet. Hö innehåller väldigt ofta ohyra!. Kaniner brukar inte få något. Men råttornas största ohyrekälla är oftast hö, grenar osv utifrån. Dvs råttor varken behöver hö, de äter det inte, de behöver inte boa med det och de får ofta ohyra från det.
Ohyran i sig måste man till veterinären och få stronghold. Det blir dyrt och påfrestande för råttan att behandlas ofta.
Sedan vet jag inte hur det är med råttornas känslighet. Men marsvin får inte bo med kanin då kaniner bär på en sak som marsvin kan dö av!!!.. Dett akn läsas mer på marsvin och kaninforumen.

Jag skulle rekommendera att ha dom i två olika rumt tom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan bara hålla med zickan här, ha de inte ihop.
Hade råttor och kanin lösa ihop för åratal sen jag också. Gick finfint, tills kaninen en dag tröttnade och sparkade till en råtta. Nu gick det bra, men han var någon millimeter från att förlora ögat.

Har både råttor och kaniner nu också. Samma rum, men inte lösa ihop - funkar utmärkt. Har blivit lite ohyra förstås men inte så pass ofta att det blir jobbigt så utan det har blivit två omgångar på 3 år typ.

Zickan, det är bordetella de kan få och ja, råttor kan smittas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[mysvensk]
0

Råttor ska egentligen inte umgås med något annat djur än sin egen art, förutom människan då. Råttor kan ofta bli aggressiva mot både mindre och större djur. Är det mindre djur kan råttan skada det mindre djuret och är det et större djur kan råttan reta upp det andra djuret så det skadar råttan. Även om råttor oftast är snälla mot oss människor kan de vara djävulska mot andra arter, vissa är ju till och med kannibaler (det är dock ett sjukt beteende som man inte avlar på)

chade
0

glöm inte att råttorna kan döda kaninen också.. i alla fall om det är en liten unge. det hände mig nästan när jag hade kanin. en råtta kröp in i buren (vilket jag inte trodde att han kunde) sen bet han sig fast i strupen på den. men kaninen klarade sig med en liten skråma bara som tur var.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[mysvensk]
0

Vad tur att kaninen klarade sig!

Jag tog dock för givet att man inte sätter ihop råttor med ungar av andra djur

chade
0

Jo det har jag med. men det här var en olyckshändelse, inte så att jag hoppades på att råttan skulle lyckas klämma sig in där. :(

Nu har jag bara råttor och ska hålla mig till det, känns säkrast så för alla!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[mysvensk]
0

Jo jag förstod att det var en olyckshändelse:)

Okej:)