Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 642 ggr
Lamina
0

Mesighet = Aggressivitet?

Jag tyckte att jag kunde det mesta om introduceringar, men nu tycks jag ha sprungit på en nit. Bacardi, zooråttan, flyttade in i pojkarnas flock förra Onsdagen, och till en början funkade det bra. Men nu, not so much. Det hela började med att Kairo började kaxa mot honom. Han flög inte på honom, bara kaxade, reste lite ragg, gick sådär snett och uppburrat osv. Jag vet ju att det inte är särkilt bra tecken, men det vart ju inte så mycket mer, så jag tänkte jag skulle vänta och se. Kairo har gjort så förr och det lugnade ner sig när William (flockledaren) kom. Saken är den att Bacardi är en jäkla mes, han skriker så fort Kairo tittar åt honom. Och William verkar inte vara så pigg på att gå emellan, kanske för att han också tycker Bacardi är en mes? Inte vet jag. Iaf, det har skrikits väldigt mycket dom senaste dagarna (och nätterna), men aldrig riktigt bråkats. Har haft koll på pojkarna dygnet runt nästan, och inte ett enda bråk, bara en hel del kaxande från Kairos sida. Tidigare idag så låg faktiskt Bacardi och Kairo och sov tillsammans. Men så bestämde sig Mattias att han också ville vara med och Bacardi reagredade direkt när han kom. Han skrek och reste sig upp i försvarsställning. Mattias visste inte riktigt vad han skulle göra, han ville ju inte alls bråka, han har aldrig velat bråka. Han ville ju bara bara sova i hög. Det hela slutade med att Mattias och Kairo sov i hög och Bacardi bara stod där och såg ut som ett fån, redo att försvara sig. Men det hela blir faktiskt värre. Det verkar som att dom andra killarna blir irriterade på Bacardis mesighet. Eller så ser dom honom som ett lätt och självklart offer. I vilket fall så verkar alla ha börjat kaxa sig mot honom lite nu och då. Eller inte alla, Kolgrim känner ju honom sen innan och Mattias har aldrig någonsin velat bråka med någon. Men dom andra tre burrar liksom upp sig så fort Bacardi kommer i närheten. Och Bacardi skriker så fort dom gör det.

Jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Jag har plats för att dela upp flocken så att Bacardi och Kolgrim får bo med bara varandra igen, men har ingen större lust att göra så. Jag tror att det kanske skulle hjälpa att ta hem en bebis så dom får annat att tänka på. Duger det med en 3 månaders eller ska den vara yngre? För i så fall får jag nog köpa mig en till bebis utöver satinpojken jag ska hämta hem, och det har jag egentligen inte heller så stor lust med. Kanske har någon något annat förslag..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Han är rädd och stressad och har därför ett felaktigt beteende som gör dina andra pojkar irriterade. Bacardi vet inte hur man uppför sig och tar inte en plats i flocken så allting är uppochner för dina andra. Låt han vara och hoppas att det löser sig, eller introducera honom långsamt till de andra igen en och enGlad

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Misstänkte att det var något sådant, ja. Lät dom vara och skrikandet har avtagit en del. Nyss hemkommen från Falukalaset hittade jag Bacardi med ett stort jack i ryggen och en varböld som jag inte riktigt kan förstå vart den kommit ifrån. Har gjort i ordning saltlösning och hoppas att det ska läka fint med egenvård, annars får det bli en tur till vet. Rynkar på näsan

Kolgrim och Bacardi sitter själva i en liten duna just nu. Dom får flytta till större i morgon. I ärlighetens namn känner jag att jag nog helst skulle ha bara dom i egen bur. Men med dendär "bebisen" fortfarande på ingång (en vacker dag kommer han!) så är det nog bäst om jag försöker ta reda på vem som är den skyldige. Fast jag har nog min aning… Skrikandes

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lilith
0

Usch vad tråkigt :/
Jag hoppas det blir bra med stackars Bacardi.

Kanske kan bebisen flytta ihop med Bacardi och Kolgrim? Tänkte eftersom de två verkar ju sköta sig bra, förutom att Bacardi är rädd av sig.

Lamina
0

#3 Ja, jag ska troligen in med honom till vet på Tisdag för att kolla till bölden och få antibiotika. Helst skulle jag vilja åka in tidigare, men eftersom det inte finns några smådjursveterinärer på helgerna och dom "vanliga" veterinärerna är inkompetenta idioter (ursäkta ordvalet, men tro mig, dom är det) så får det bli så.

Visst skulle jag kunna sätta bebis med dom. Men då blir jag nog tvungen att lämna honom kvar med dom när jag nu kommer att få eget och flytta. Och det vill jag helst inte. :P

//Lamina

Allamej
0

Bacardi kan inte prata råtta, Kolgrim kan hjälpa honom med det men även hans tålamod kommer att tryta.

Stackars Bacardi är lost in translation och om han någonsin kommer att kunna förstå hur en flock fungerar och lära sig hur man uppför sig så måste han ha en tålmodig lärare.

Om Bacardi går bra ihop med bebisen, köp 2 bebisar för med hans handikapp så kommer det att smitta över till bebis och den kommer inte att bli accepterad när Bacardi går bort.

Jag känner så otroligt för Bacardi… det är som om han är autistisk… tänk Nell…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lamina
0

#5 "Autistisk" råtta? Obestämd Tja, det skulle ju kunna förklara varför han alltid sov själv på djuraffären, inte verkade förstå hur han skulle bli vän med Kolgrim i början och allting… Fast ska jag ha 2 bebisar så skippar jag nog den första bebisen helt och letar rätt på ett par kullsyskon istället. Tycker också synd om stackarn. Han är ju så snäll och vill inte bråka med någon, men verkar inte riktigt förstå nånting… Rynkar på näsan

//Lamina