Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1082 ggr
Kashii
0

Akut hjälp tack Q__Q

en av mina honor har börjat få brun och illaluktande flytningar från slidan, upptäckte för någon dag sen att hon har en tumör inne i buken och senaste veckorna har hon bara legat utom för att äta, dricka och gå på toan.

Är väldigt orolig eftersom flytningarna luktar väldigt….fränt och nästan som när ett sår har varat sig och massa bakterier, kan man säga. När ja satte papper mot de så sög papperet upp flytningen som om de var vatten.

och nu precis kom de jättemycket!!!!

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ring akut till en veterinär, vet inte riktigt vad det kan bero exakt på men veterinär verkar brådskande "/

Hoppas det löser sig för dig, hade hjälpt dig mer om jag kunnat :)

Kashii
0

PlusPlus, finns inga som har öppet här nu Q____Q  Sofia som hon heter, asså shiet….hon är likadan som hon vart hela dagen, men alldeles nyss vände ja henne på rygg o tog bort torkad flytning i håren, o då kom de lite grann av de bruna, då gick ja o hämtade papper för att torka, o efter en stund bara rann det….ungefär som när hon kissar fast de var från slidan…

PlusPlus
0

Du kanske kan leta reda på nr till någon som är längre bort så du kan rådgöra iaf, ifall de finns något du kan göra tills du kan komma till en veterinär. Hur gammal är hon??
Det låter allvarligt. Det är så jobbigt när det inte finns tillängliga veterinärer och man inte har en aning om vad som händer "/

Zakaraa
0

låter lite som livmoderhalsinflammation, bör vet. behandlas snarast

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Banankaka320
0

Livmodersinflammation? Åk in så fort du kan imorgon

Kashii
0

tack! jag kollade på nätet och djurkliniken har jouröppet imorgon, så ska ringa direkt då. Vågar man hoppas att det är livmoderinflammation som ni säger att de verkar vara?

Zakaraa
0

Låt vet. undersöka och avgöra
Livmoderhalsinflammation får enkelt att medicinera men om det beror på en tumör kanske det är lite svårare. Men uppdatera gärna efter vet.besöket

[Sara FE]
0

Hoppas att det går bra!

Kashii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått tid hos veterinären idag kl 11.30 och tack o lov så är det en vet. som har träffat mina tjejer tidigare. Hon tyckte det lät som en inflamation men ville titta på henne. Men jag uppdaterar hur de gick när jag kommer hem.

Bilden är så ni såklart får se hur Sofia ser ut ^^

PlusPlus
0

Håller tummarna för lilla Sofia :)

Alone
0

hoppas allt ordnar sig D:

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

OttoIsTheShit
0

håller tummarna :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

smiley81
0

håller tummarna

Kashii
0

Det kan vara en tumör, men fick baytril och metacam ändå, för de såg även ut att vara inflammation, svarar hon inte på behandlingen så måste jag nog låta henne få somna. Verkade inte vara så bra idé att lägga båda medicinerna i samma sked med glass för hon vägrade ta de, men ska försöka lite senare eftersom hon sover just nu.

Men en dunderkur med baytril sa vet. hela 0,4 ska hon ha X3 så jag hoppas hoppas hoppas att hon äter medicinen, blir bättre och får vara med sin syster Leah resten av livet.

LitenEstelle
0

Om hon inte vill äta medicinen kan du prova att blanda ut den med lite yoghurt, det funkade på mina råttor :) 

Hoppas att hon blir bättre snart!

(e.s.) 

Kashii
0

brukar köra med laktosfri glass (tofuline) men kan testa med yoghurt oxå :) baytril brukar gå bra men antagligen vart de konstig smak när ja blandade båda medicinerna XD och jag har börjat vägra all antibiotika utom just baytril, för både marbocyl och vibranord vägrade alla tjejer att äta.

Zakaraa
0

Baytril är den äckligaste medicinen som finns så köp barnbatsburkar med fruktkräm (Päron + Persika är väldigt populärt) och överrös med det så brukar det gå i :)
Du kan också variera smakerna för att få dom att äta

Undvik mjölkprodukter till antibiotika, ingen bra kombination då man tar bort värkan _(eller något liknande kommer inte ihåg exakt, men det ska finnas i en tråd jag själv startade för något år sedan :P)

*UPPDATERING*
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714f1ab9cb462221062c8d-hur-ger-man-medicin-pa-basta-satt_

mikeiko
0

Jag rekommenderar annars blåbärssoppa. Tänk på att om det är fler än en som ska medicineras så måste man också ge dem egna "portioner", och ta dem åt sidan när de får den så att var och en får i sig rätt dos medicin!

Kashii
0

#14  tidigare har de slickat i sig baytril med smält tofuline vaniljglass och skeden har varit kliniskt ren i stort sett XD

Men jag tror att anledningen till att hon inte äter så mkt är att svullnaden/tumören (vad det nu är) trycker på magen så hon känner sig mätt fortare. Och mina tjejer har alltid vart skeptisk mot all ny mat XD även om den vanliga maten ligger på ett annat sätt blir de fundersamma  O____o

Kashii
0

Nu har Sofia fått i sig medicinen i två dagar, får typ tvinga i henne så hon tycker inte om mig just nu. Men jag är lite orolig, hon verkar uttorkad (drar-i-nacken-och-släppa-testet) men hon har fått i sig typ 1krm yoghurt och en liiiiten bit lax nu ikväll. Drack rätt bra med välling imorse men (vad ja sett) inte druckit något mer under dagen.

Hur ska jag lyckas få i henne mer vätska? Har ju pipetter från vet. men är ju orolig att hon ska få ner vätskan i lungorna…