Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 579 ggr
rrrelease
0

Hjälp!!Nya killen får inte vara med!!

Hej! Jag köpte en ny liten kille till min flock på två råttor ( hanar) i höstas, och allt gick bra , han fick vara med och leka och gosa och allt som råttor gör, tills i vintras… I vintras började dom äldre  killarna bråka på honom, han fick inte vara med och var och varannan minut hörde man pip ifrån buren. Till slut satte jag honom i en egen bur brevid den vanliga buren så att dom andra inte kan börja bråka med honom, som tur var hann jag sätta honom i den andra buren innan dom hann börja slåss så mycket att dom fick sår.. Men när min mamma en gång skulle ta upp Elvis (den "nya") och sätta honom tillbaka In i buren ( han älskar att klättra på gallret utanpå buren) när hon märkte att han började fräsa åt dom andra två i den stora buren så bet han henne, vilket han aldrig har gjort förut ! Sen dess vågar inte min mamma ta i honom vilket är ett stort problem för att hon då tror att också dom andra ska bita henne :(

Men nu är han där aldeles ensam och vill absolut inte vara med dom andra killarna, jag vet inte heller om jag kan ta hem en till som kan vara med den nye, eftersom att jag nyligen fått reda på att jag har allergi astma och egentligen borde göra mig av med dom.. :(

Jag behöver verkligen hjälp med detta problem, för jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra :´( Jag är tacksam för ALL hjälp jag kan få just nu !

Mvh Frida

Lindatorps Jolantha. <3

Kashii
0

mina tjejer var med om samma sak (fast vi satte för hålen i buren så de fick varsin sida). Men kan de vara så att de var rangordningsfajter?

rrrelease
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan helt stämma att det är så, för ibland går han ihop med den ena råtthanen, men då kommer den andra och så blir det fight direkt.. :( Dom andra två är från samma kull, kan det ha något med saken att göra ?

Lindatorps Jolantha. <3

Zolah
0

rangordnings bråk kommer ske tills platserna är satta, du ska inte oroa dig förens det är 'äkta' slaggis.  om du skiljer på dom så fort dom gör detta tar processen bara längre

det jag funderar på dock är att han väser nu, vet inte om det innebär att det kan bli en våldsammare fight?  en av rått veteranerna får komma här och svara

Lamina
0

Grundregwln brukar ju vara att inte lägga sig i så länge det inte blir sår. Men om dom bara bråkar, bråkar, bråkar utan någon synlig förbättring så ska man nog sära på dom ändå.

Det skulle nog hjälpa lite mer om du kunde beskriva hur det går till när dom bråkar. Flyger dom bara på varandra eller "buffar" dom upp sig inna  och hotar? Vem är det som börjar bråken? Hur ofta och när bråkar dom?

Hur gamla är råttorna?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

rrrelease
0

#4  När dom bråkar så reser dom typ ragg, om man kan säga så ? och fräser, piper och brottas. Och det är nästan hela tiden, men nu va det ett tag sedan jag satte dom tillsammans eftersom att jag inte vågar ifall om dom ska börja slåss.. Jag tyckte att det mest var en av dom äldre killarna som började att tjafsa mot den lilla killen, men medans min mamma tycker att det verkar vara den lilla som börjar bråken mot dom äldre.. Dom kan i stort sätt börja bråka när som helst, oftast börjar det med att den lilla säger ifrån och springer därifrån och dom andra följer efter, men ibland kan det hända att han får vara med en av dom (olika för olika dag har jag märkt) och gosa osv, men aldrig båda..  Men som sagt så har dom inte varit tillsammans på ett tag nu eftersom att jag inte vågar testa =/

Dom två bröderna som jag har tillsammans är ett år nu och några dagar medans den andra hanen som är ensam är drygt ett halvår..

jag har aldrig haft råttor tidigare heller så jag vet inte om det är normalt beteende heller, för dom andra två bråkar aldrig med varann.. Och grejen är den att när han va ny i dem första 5-6 veckorna så gick det bra, det är nu senare som det har kommit att dom bråkar..  Kan det vara för att dom är 3 st och det är udda och att en alltid blir utanför ?

Jag är jätte tacksam för all hjälp !!

Lindatorps Jolantha. <3

rrrelease
0

Tack ! Jag ska börja med metoden på en gång !

Lindatorps Jolantha. <3