Otroligt irriterande
Det finns en dålig sak med att vara råttägare. Det är alla självutnämnda råttexperter som alltid ska klanka ner på andra.
Som till exempel:
Som tillfälligt hade jag spån till mina råttor. När folk såg det på bilder på olika sajter så attackerade minst 10 pers mig direkt.
Det var inte så att de trevligt och snällt förklarade att spån var dåligt, frågade om det var tillfälligt eller något annat som inte var ohyfsat. Utan det var snarare "DU FATTAR VÄL ATT DU INTE KAN HA SPÅN I BUREN!" och "Du är en djurmisshandlare som har spån till råttorna". Istället kunde de ha skrivit "Alflis är mycket bättre att ha till råttor, för av spån kan råttorna bli sjuka" eller fråga "Är det tillfälligt du använder spånet?" så de får veta hur det ligger till.
Det är inte bara jag som varit med om de här sakerna. Utan jag ser på kommentarer på bdb, forum och bloggar att är inte allt perfekt är någon direkt där och hugger utan att ens veta allt. Många gånger är det bara provosoriskt det som inte är rätt.
Man kommer så mycket längre genom att uppmuntra folk åt rätt riktning istället för att försöka skälla bort dem från fel riktning. Konstruktiv kritik är alltid bättre än negativ kritik. Konstruktiv kritik lär en hur man ska göra rätt medans negativ kritik bara lär en vad man gjort fel (och är dessutom svårare att ta till sig)
Jag brukar alltid säga att det är dåligt osv, men hur personen tolkar det är alltid olika. Men det finns ju självklart dom som tror dom är bättre än alla andra, det gör det inom vad som helst. (Själv tycker jag NH-människor är grymt bra på det med att hacka på andra…)
Men ingen är fullärd och alla är alltid nybörjare! :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Vad är NH människor?
Till TS. Nu reagerar alla direkt, förr reagerade ingen och snart kommer ingen att idas reagera igen. För oavsett om man lindar in det i bomull och virar sockervadd runt om så kommer det ändå att låta som ett påhopp när man får veta att man gjort något fel som man faktiskt trodde var rätt.
Mitt tips till alla som köper råttor är att inte lyssna på djuraffärer eller sådana som omplacerar sina zooråttor på blocket, dom har oftast endast zoo infon i skallen och kan inte ta sig till något annat.
Nu tog ju jag för givet att du bara har det temporärt så jag sa inget. Eller så orkade jag inte. PGA alla som blir så sura och omgående skriver att vi är dåliga människor som bryr oss om djuren först och människan i andra hand, kanske…
Jag är himla trött på sådana inlägg iaf…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som nybörjare på råttor gjorde jag mer fel än vad jag kan räkna till, men kan inte minnas att någon någonsin hackade på mig för det. Enda gången jag ens kan minnas att jag blivit tillsagd om nånting var när jag köpte min första råtta och fick påpekande om att råttor ska bo i par (trots att jag skrev i inlägget att jag skulle köpa en kompis till henne så fort jag kunde), men det var inte elakt. Jag har läst på allt jag kan hitta om råttor, frågat när jag känt mig osäker och alltid förklarat varför jag gjort något som många anser inte skulle vara bra redan innan någon hunnit säga något om det. Det kan man komma långt med.
Men jag tycker faktiskt att folk kunde försöka vara lite trevligare i sitt bemötande ibland. Ingen blir glad av att känna sig påhoppad och i många fall kan det leda till att man blir sur och skiter fullständigt i vad folk har försökt säga till en. Det är så mycket lättare att få fram sitt budsakp om man säger det på ett trevligt sätt. Folk blir, för det mesta, glada för tipset och hjälpen och tar till sig dom råd man ger. Det vinner alla på, särskilt djuren.
Men råttvärlden är inte ensam om att bemöta folk på dethär viset, det är lika illa överallt. "Det finns inget folkslag som kan vara så otrevliga som djurmänniskor" som min kära mor brukar säga,
Och jag måste tyvärr säga att det ofta stämmer (förutom i musvärlden då, där tycks allting vara ok
). Kan ta kattmänniskor som exempel; var inne på ett kattforum för någon/några månader sedan och tänkte berätta en liten rolig historia om min katt. I själva historien ingick den inte allt för trevliga detaljen att hennes bror blev påkörd och dog förra sommaren. Till svar fick jag en väldigt otrevlig kommentar om att jag minsann skulle kastrera och ID-märka katterna om dom gick ute. Det hade för det första inget med själva historian att göra, och för övrig är mina katter både kastrerade, ID-märka och kan bara drömma om att få gå ut. Har varit med om liknande saker i hundvärlden, hästvärlden och t.o.m. fågelvärlden och inte bara online. Det spelar liksom ingen roll vilket djur man väljer, det kommer alltid finnas människor som anser sig vara expert på djuret och ser ner på alla som inte gör som dom.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
NH = Natural Horsemanship
Jag har också gjort mer fel än jag kan räkna till, men alla lär sig.
Däremot, som jag skrev, tolkar alla det olika. Skriver man tex inte med glada gubbar tolkar dom flesta det som negativt (har jag märkt).
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag hoppas du inte tog illa upp av vad jag skrev, eller den enda andra som skrev något om det här (vad jag såg). Du verkar ha blivit bra bemött på den här sajten åtminstone tycker jag 
Min regel nr 1 på nätet: ödmjukhet och respekt.
Att sjunka lite lägre än vad man själv är hjälper ibland. Så som att överförklara sig innan så man slipper från första början att få påhopp. Får man det ändå för folk inte kan läsa ordentligt brukar jag åter förklara med en underton av idiotförklaring nästan. Även om det inte är ämnat som det kan jag ju inte heller bli missförstådd om en idiot skulle fatta det…. Om ni förstår vad jag menar :P
Sedan tycker jag man alltid kan skriva till där det kanske är känsligt och man inte vill bli den där påhopparen, "Förlåt att jag frågar men -" eller "Jag hoppas du inte tar illa vid dig men jag vill fråga/men-".
Det blir subtil sockerspridning tycker jag. Jag uppfattar sådana frågor mer ärliga och lite försiktigare. andra kanske inte gör det då vi alla är olika (tack gode gud) men jag tänkte att det kanske är ett tips i alla fall.
Dock blir jag väldigt irriterad på påhopp om saker som inte har med tråden i sig att göra. Det händer ju ibland. Det enda som poppar upp i mitt huvud dock med sådana personer är troll av någon anledning. Jag tenderar att skita i dem totallt om det är orelevant :P
Man kan ju välja att ta till sig de trevliga kommentarerna också; jag vet för min del att jag kommenterade på det men bemödade mig om att ha en trevlig ton. Alla har varit nybörjare; jag hade också spån till mina smådjur när jag började med det här för .. 12 år sedan, shit vad gammal man är. Det är inte hela världen, huvudsaken är ju att man har rätt inställning och rättar till felen allteftersom man lär sig.
… Jag kanske inte skall skriva innan kaffet kickar in, känner att jag bara flummar här XD
Tror mitt budskap är att man får ha lite distans till surfolket, som ALLTID kommer dyka upp med pekpinnen oavsett i vilka djursammanhang du befinner dig i, men att man samtidigt får vara lite ödmjuk och uppmärksam för mitt i allt gnäll så finns det en del guldkorn som man kan plocka åt sig och bli en bättre djurägare :)
Jag håller i alla fall med dig! Har också fått Precis den uppfattningen.
Man gör ju inte sånt för man tkr de är kul och vill skada sina djur lixom.
Tycker definitift att folk kan vara lite trevligare osv.
De hjälper i längden
Med vänliga hälsningar My

Jag undrar hur det kommer sig att folk i allmänhet inte läser på för fem öre innan de skaffar djur, kunskap finns i mängder inom räckhåll.
Qui dormit, non peccat
Ge det några år… då kommer ni att vara dom som blir utskällda för att ni har varit för hårda och "hoppat på" nybörjare.
Alla var vi nybörjare nån gång. Alla har vi fått samma behandling. Vad som skiljer dom som är kvar på sidan och vilka som inte är det är kapaciteten för ödmjukhet.
Om man tänker på att veteranerna ser till djuret först och människan sen så kan man snart ana att dom faktiskt bryr sig.
Personligen är jag så less på att bli anklagad för att ha hoppat på någon när jag har försökt korrigera fel i djurhållningen så jag har slutat skriva. Det har inget med att man fångar fler flugor med honung utan dom här sakerna, som spån tex., är ämnen som vi får påpeka och besvara Väääääääääääääldigt ofta. Om man då ska linda in det hela tiden får man inte göra annat…
Och nej, jag sätter inte ut smileys överallt… det betyder inte att jag är på dåligt humör eller är arg utan snarare tvärtom. Om ni däremot får ett inlägg med smileys smackat precis överallt… då är jag på dåligt humör så det stänker om det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jo de kan jag också hålla med om.
Man ska absolut läsa på om det djuret man tänkt skaffa innan!
ALLTID.
Men även om man gör det så kanske man inte kommer ihåg allt? ellerhur? Det är så mkt att ta in så allt fastnar lixom inte för vissa :/
Dra inte alla över en kamm. Anledningen att folk reagerar är förmodligen att för dem är det självklart att man inte har spån, för råttor blir lätt sjuka av det. Har tagit hand om två som hade spån innan och dem rosslade jättemycket, lät som marsvin typ och folk frågade om dem pratade. Men nu är deras rosslande typ borta och jag är säker de beror på att jag inte har spån :)

#11 Det är inte särskilt mycket att komma ihåg, stor bur, bra underlag, skaplig mat och aktivtering. Sen kan man krångla till det men baskunskapen är ungefär samma för alla djur.
Qui dormit, non peccat
Hoppar in lite här :P
Håller med dig mysvensk. Det är otroligt irriterande när folk hoppar på en sådär, det är ju klart att det är bra att de säger till men om de ska hjälpa någon så kan dom väll göra det lite trevligare och säga t.ex. "Bara så du vet så är det inte så bra att ha spån eftersom att de dammar ;)" istället för att säga "BYT BOTTENMATERIAL OMEDELBART!!!!" som så väldans många säger :/
Människor fungerar ju så att dom DÖR om inte deras åsikt kommer fram och ska till varje pris vara den ultimata rätta åsikten/lösningen till allt och ingenting.
Det är synd att man ska behöva poängtera, skriva med stora bokstäver och göra ALLT för att folk, i ett exempel, ska fatta att det är en tillfällig lösning och att man faktiskt vet att det inte är bra för råttorna.
Jag måste ändå säga att jag blev glatt överraskad när jag kom till det här forumet för jag väntade mig mer av sånt än som faktiskt har varit, jag har fått mer hjälp än jag väntat mig!

Ett litet snabbt instick i diskussionen. Jag håller med det de flesta har skrivit här. En sak man kan tänka på är att försöka att inte slå andra i huvudet med sådant som man inte har några ordentligt vetenskapliga belägg för. Ta spån t.ex. Om någon kommer in här och använder spån så kommer denna person inte att få något annat svar på någon annan fråga utan alla kommer att kommentera spånet. Och vad jag sett så finns det inga som helst vetenskapliga studier som visat på att det skulle vara cancerframkallande. Ändå slängs det runt som sanning. Det är naturligtvis helt ok om man inte gillar spån och tror att det är farligt för råttorna! Men däremot är det en fråga om tro och inte vetande och då är det inte bra att agera dömande mot andra. Däremot kan man t.ex. påpeka sådant i diskussioner som är av relevans. Låt oss säga att någons råtta är väldigt snuvig och ägaren använder spån. Då kan man ju säga att det finns diskussioner kring att spån kanske kan påverka andningen och att man kan testa att byta. Men när någon kommer in och frågar om helt andra saker känns det väldigt konstigt att nämna detta.
Mycket av våra "sanningar" är interna inom "gruppen". Här i Sverige förespråkar man ju t.ex. att man ska blanda mat själv av musli och annat. Det förespråkas inte alls lika mycket i t.ex. USA där man tycker att man ska köpa laboratoriemat. En åsikt blir inte sanning bara för att den upprepas tillräckligt ofta. Detta är viktigt att komma ihåg, speciell om risken finns att man själv börjar upprepa dessa "sanningar" åt andra människor utan att själv kontrollera hur pass bra fakta det ligger bakom. Det bästa är att ta reda på så mycket som möjligt och dela med sig av dessa referenser till andra. Sedan får man ha en så ödmjuk inställning som möjligt. Det är svårt ibland eftersom vi alla brinner för våra djur och vill dem det absolut bästa. Men man får försöka, helt enkelt.
Håller med 16# helt!! Mkt bra skrivet och sagt!!
#16 Fast det är ju bara att söka om terpentin på internet. Inte är det då nyttigt, inte ens för oss människor. Så jag tycker det är bra om man påpekar det.
Och risken att det kan damma för mycket.
Men självklart ska man aldrig döma 
Men sen är de verkligen inte bara råttägare, utan alla djurforum. Jag har aldrig haft spån, jag kollade upp allt jättenoga innan. Men de är lätt hänt att man köper spån, vissa som har de tillfället gillar inte jag. Det finns toalätt där det finns spån. Inga pengar? Använd toapapper. Gamla kläder. Tidningar. Gräs?? Finns massor :)

#18 Men man kan inte säga att spån är farligt bara för att det kan innehålla små mängder terpentin. I så fall måste man mäta koncentrationen, testa flyktighet i luften, etc. Terpentin är ju väldigt flytigt nämligen, så det borde avdunsta snabbt. För övrigt borde ToaLätt också innehålla terpentin i och med att det är i princip samma ämnen i det. Man kan inte avfärda något som farligt bara för att det innehåller något farligt/giftigt. Det är en massa andra saker man måste ta hänsyn till också. Att spån dammar är ju mer uppenbart för gemene man. Däremot kan jag ibland tycka att t.ex. fleece dammar eller ger upphov till mer irritation hos råttorna. Det beror på helt enkelt. Min poäng är att så länge man inte har starka studier bakom ett påstående så kan man inte tvinga på någon annan sin egen tro.
#19 Jupp! Inte bara råttforum. I hundforum ryks det ihop så det smäller kan vi lova. :) Det gäller nog alla områden där folks känslor är väldigt starka. Barnuppfostran slår mig som ett område där jag inte skulle vilja diskutera saker på forum.
#19 hundforumet är nog "hetast" där jag varit hittils xD Mest beror ju på att de finns så många sätt att fostra och träna hundar, och känslor är inblandade. Sen som alla forum är de lätt att missuppfatta
#20 Kanske inte, men det kan trots allt vara värt att påpeka, och att det finns alternativ som inte innehåller terpentin även om nu risken är liten. Risken med dammet är antagligen större.
Men man behöver ju inte dumförklara någon för det.
Gå in på vilket kattforum som helst och säg att ni ska ta en kull på er fina huskatt och söker en okastrerad hane och kom sen tillbaka och säg att vi är så otroligt elaka
#23 Jag har inte uppfattat TS som att det bara skall vara här på rif.
Jag tycker här har vi lugnat oss något extremt med det där i jämförelse med vad det varit. Men jag tror dig heltvist. Spelar nog nigen roll vilket djur det än är. De allra flesta låtsas nog vara experter oavsett art. Det enda man kan göra är ju själv att försöka tänka efter på hur man skriver. Men det är ju ingen garanti för det liksom.
Tror inte du behöver ta det som riktat emot dig heller. Det är så jag uppfattar det du skriver att du tar åt dig väldigt mycket som det är pekat emot dig.
Jag är Sajtvärd, om det är fel på sajten så är det mitt fel och mitt ansvar så givetvis tar jag TS inlägg personligt. Jag tar alla dessa hattrådar personligt.
Jag kan inte tänka mig att ts menar rif alls, om jag inte missat någon tråd.
#25 Jo det kan jag förstå. Dock är det ju inte bara rif och jag tror det inte är ämnat åt just rif heller. Jag uppfattar i alla fall det inte som det.
Men även om du är Sajtvärd är ju sajten allt folk som gör den till vad den är. Där med borde du inte ta all vikt på dina axlar :)
Tycker inte någon borde känna sig träffad utan snarare antingen tänka efter eller bara lufta sig så det är ventilerat och ur världen.
Vi har visserligen haft sådana här trådar förr, men jag tror inte de lär försvinna för det kommer ju nytt folk hela tiden. Problemet är nog inte så där jätte stort egentligen. Inte som jag uppfattar det när jag är här. Jag rör mig inte heller på något annat rått forum för jag tycker det är bra här. Visst. Ibland får man sig en pekpinne uppkörd men då är det ju upp till var och en hur man hanterar det. Visa tar illa upp medens jag själv försöker förklara vidare och få personen ifråga lugna ned sig då det bara är omtanke om djuren. Det förstår ju jag med liksom.
Man kan inte vara mer än människa liksom och alla felar vi.
En sådan här tråd kan vara bra för folk att få tänka om på hur de skriver eller hur de svarar eller hanterar visa saker. Så lite nyttiga ser jag dem som.
Jag tycker denna sidan är lugnast och mest avslappnade djursida här på iFokus!

Läs på ordentligt innan man skaffar djur av något slag = problem solved.
Håller med #24. För några år sedan var det väldigt hetsigt här men nu är det riktigt behagligt, tycker jag :) Sen så kommer det som sagt folk som bara mååååste påpeka och de svider men man får försöka att inte ta åt sig, att vända det till något positivt, såvida inte personen fortsätter hacka en massa men det är en annan femma :)
Men håller med TS, irriterande är det. Men jag försöker att inte ta åt mig om sådant händer. Försöker alltid att se det positiva i allt så långt det går (driver pojkvännen till vansinne då jag är lite "för snäll" ibland xD, tkr inte man kan vara för snäll :P )

Jag tycker också det har lugnat ner sig rejält här på RIF. I och för sig har jag inte varit så aktiv det sista halvåret, men det jag läst har varit hyfsat välvårdat och städat. Inte så mycket pajkastning alls! Mycket bra. Sedan finns det alltid förbättringar man kan göra, och det handlar ju om de enskilda medlemmarnas sätt att skriva och uttrycka sig, inte om sajten i sig. Och det gäller ju inte bara RIF utan vad folk skriver var som helst.
Tänkte på en sak. Det är ett intressant fenomen som är kopplat till tråden. Om någon kommer in och säger "min råtta är sjuk" så kommer minst fem personer att säga att man inte får ha en råtta ensam, utan de måste vara minst två. Lite lustigt. Man tycker att det skulle räcka med att man ser att en person skrivit det - man behöver ju inte skriva det fler gånger. :) Men sådär är det ofta. Också i trådar där det inte spelar någon större roll. Man kanske undrar vad någon sjukdom kan vara och så kommer femton personer in och säger "det kan vara skabb". :) Jag gör så själv också! Jag bara undrar varifrån det kommer. Det är ju inget problem om man diskuterar något mer allmänt men om det är något som kan tas som kritik så blir det ju extra problematisk om fem personer skriver samma kritik i samma tråd. Det blir kanske mer som ett slag i magen på något sätt, förstår ni hur jag menar? Kanske något man kan tänka på, även om man ofta vill kläcka ur sig saker ändå. :P
#29 Nej, det är ju inte så enkelt. Vems sanningar ska man följa? Vilka saker är välgrundade och vilka är det inte? T.ex. att råttor om möjligt bör vara minst två, ja det är det ju lag på så det är det ju inte så mycket att snacka om. Men spån, springhjul, hö, mat, etc. Det finns en hel uppsjö med oskrivna regler som det verkar finnas väldigt lite fakta kring. Ska man förvänta sig att folk blint ska lita på vad andra säger eller ska man förvänta sig att de ska reda på mer själva och bilda sig en egen uppfattning? Och kommer man att acceptera denna egna uppfattning om det strider mot allmän concensus? Intressant tycker jag.

#31 Jo det är faktiskt så enkelt. Läser man på och intresserar sig för fem öre över de djur man skaffar så har man kunskapen att ta hand om dem på rätt sätt.
Qui dormit, non peccat
Jag hade väldigt lätt att hitta rätt info tillochmed på zoonen xD