Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 878 ggr
[Sara FE]
0

Hudklättrande råttor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fick hem råttorna i mars var klättrandet från fot upp till axel inget problem, utan något väldigt trevligt som jag uppmuntrade. Då hade jag dock byxor och långärmad tröja på mig, med minimal urringning. När det började bli varmare skalade jag ju av lagren, och hade inte en tanke på att råttorna skulle fortsätta försöka klättra.

En av dem är extra envis, och klättrar gärna uppför mina bara ben, armar och i linneurringningen. Det har lett till att jag är alldeles randig/rutig av rivsår på varje oskyddad yta, och är varken speciellt behagligt eller snyggt. Handspriten går åt som smör i solsken…

Jag försöker få dem att inte klättra upp längs benen när jag säger "nej", men det struntar de självklart fullständigt i. Dessutom rör jag (försiktigt) på benen en del när jag t ex diskar, för att de inte ska nåla sig upp. På detta sättet ger jag dem dubbla signaler, eftersom jag från början tillät dem klättra fritt och nu nekar dem den rätten. Inte riktigt rättvist, och jag känner mig rådvill.

Hur fungerar det med era råttor? Klättrar de på era bara ben, har ni lärt dem "nej", eller hur fungerar det?

Banankaka320
0

Mina råttor är inte på golvet för dem känner sig inte säkra där. Är du säker att dina råttor vill vara på golvet? Testa ta en vattenflska och säg nej samtidigt som du dushar dem med en stråle så kanske dem slutar. Men om dem är rädda så tycker Jag du ska låta dem springa högre upp, typ en soffa eller säng :)

Lilith
0

Jag har nästan alltid på mig långärmat och mjukisbyxor modellen tunnare när jag tar upp mina råttor.
Just för att jag vet att de kommer klättra på mig, oavsett om de skulle vara på sängen eller golvet :P

[Alenzi]
0

Det gör skiiiiiitont, har också en liten klätterbuse som struntar blankt i om jag är på- eller skinnklädd o.o; 

Det har mig veterligen ingenting med rädsla för golvet att göra, hon brukar bara vilja komma upp och hälsa, pussas lite, och sen ner och springa igen.

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina skiter blank i om jag har kläder eller inte. Vill de upp så vill de, och gör det ont på mamsen tycker dom att hon får stå ut {#emotions_dlg.yell}

you can't face the problem, if the problem is your face……

[lucke]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina tjejer har alltid trivts allra bästa på min bara hud- vilket innebär att jag ständigt har rivmärken nästan överallt. Hjälper inte med höghalsat osv, de tar sig in ändå{#emotions_dlg.tongue_out}

[Ratass]
0

Man komemr ju knappt våga visa sig i bikinin i sommar så som Lasse här klättrar upp å ner över brösten innanför tröjan :P

Cis-j
0

Mina håller på precis så som dina gör TS. Mina springer runt i hela lägenheten och speciellt den ena när hon var yngre var en mästare på att klättra uppför benen. Brukar stå så som du skriver "lite stampandes", både när jag diskar och lagar mat. Som tur är är de såpass gamla nu att de inte riktigt orkar med besväret, utan springer bara runt och kollar vad jag sysslar med och buffar lite på fötterna för att få sitta lite på axeln eller om de har riktig tur, - få en liten godisbit ^^

Men nu har jag fått hem tre bebisar varav den ena av dem är likadan.. Får väl se hur mina ben kommer se ut om ett tag..

[Sara FE]
0

#1 Oja, de har fått ett eget rum i köket, som allihop gärna knatar omkring i (annorlunda möblering nu). Cola (den mest närgångna) har även lärt sig att hoppa upp på "grinden" för att se ifall hon kan ta sig ut i resten av lägenheten, eller ifall jag har lust att hjälpa henne. Hon är skitnöjd när hon får vara ute på äventyr, och inte rädd för någonting. En favorit är att hålla balansen på min bara arm när jag diskar.

Grejen med det där nejet är ju att de faktiskt får klättra på mig när jag har kläder. Jag skulle helt enkelt vilja få dem att förstå att det inte funkar lika bra när benen är hala av blod. ;) Men det verkar ju vara vanligt, så det är bara att stå ut.

#2 Mina råttor får nästan alltid springa lösa i sitt rum när jag är hemma, och jag har ingen direkt lust att dra på mig långbent och långärmat varenda gång jag ska gå in i köket. ;) Men jag kanske skulle börja med det - ha ett par specialla råttbyxor liggande vid grinden.

#7 Haha, på något känns det bättre när man vet att någon annan befinner sig i exakt samma situation. ;)

[Aremea]
0

klipp klorna så blir det inte så stora märken.

[Sara FE]
0

#9 Jag vågar inte göra det, allihop sprattlar vilt när de blir fasthållna, och minstingen blir totalt hysterisk. Är rädd att jag ska råka klippa i tassen… Har dock släpat in ett stort stenblock och några mindre stenar, ska placera ut dem efter rengöring och hoppas på att de kanske slipar klorna lite. Samt fixa någon slags klösbräda som de kan klättra på.