Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 721 ggr
Lilith
0

Stabil hona sökes?

Förlåt, nu blir det ett sådant där massivt inlägg som aldrig tar slut typ.

Jag har kämpat med en introducering mellan mina äldre råttor och mina nykomlingar, och börjar efter idag ge upp hoppet.
Det har fungerat bra den senaste veckan, även om det varit lite kiv så har det åtminstone gått i rätt riktning till skillnad från i början, och så idag gjorde Lithium ett otroligt bakslag och gick på flera av ungarna (av vad jag kunde se) bara av den orsak att de stod framför henne.
När hon har burrat upp sig tidigare har jag lagt en kudde över henne, separerat henne ifrån de små och sedan har hon lugnat ner sig och allt har varit bra.
Idag hjälpte inte det. Hon hoppade på första bästa unge på en gång några minuter efter att ha varit ensam.

Jag blev så sur på henne att jag satte henne ensam i buren resten av utestunden.

Morfin och ungarna fungerar hur bra ihop som helst, och det känns så jobbigt att det inte kunde fungera lika bra mellan Lithium och de små.
Som det lutar åt nu så kommer Lithium bli en ensamråtta i framtiden, då Morfin är sjuk och troligtvis inte lär leva längre än Lithium. Jag vet inte ens om hon kommer trivas med ett sådant liv.

Jag kan inte heller besluta mig för om jag ska låta Lithium börja leva ensam och låta Morfin uppfostra ungarna, eller om de två ska få bo tillsammans tills döden skiljer dem åt.
Problemet är även att jag inte tror att Morfin skulle orka med tre busfrön som har mer energi än Lithium och Morfin tillsammans.

Jag har börjat fundera på att försöka hitta en eller två stabila honor som kan uppfostra de små. Men skulle då behöva vara säker på att de honorna är flocksmarta, och inte gör en Lithium. Behövs det ens?
Snälla, kan någon ge någon fundering? Jag känner mig väldigt villrådig just nu.

hus-musen
0

Svårt, men funkar de två äldre honorna bra tillsammans?

Om du har plats så prova med en äldre stabil hona, kan fungera alldeles utmärkt. Tror dock inte att det är några problem att låta morfin ta hand om tre ungar ändå, de har varandra först och främst.

Qui dormit, non peccat

Lilith
0

Ja, de två äldre fungerar fint tillsammans. Jag kan väl tycka att Lithium uppvisar lite dåliga beteenden (som att försöka roffa åt sig all mat själv) men i övrigt är hon snäll mot Morfin. De brukar ligga och sova tillsammans och Lithium verkar tycka om att bli putsad av Morfin.
De har bott tillsammans sedan de var små, så jag tror att det är därför det går så bra. Sedan är Morfin världens snällaste, och Lithium är otroligt trevlig mot mig och andra människor, bara inte mot andra råttor verkar det som.

Mitt nästa problem är då att hitta denna stabila hona. Plats är inget problem, då jag har flera burar kvar och även har tre rum och kök för mig själv.
Att jag sedan saknar sommarjobb och skolan snart är över, innebär att jag har otroliga mängder tid att lägga på det här.

Jag funderar på att fortsätta låta Morfin träffa bebisarna när de är ute, så får de lite sällskap av en vettig, äldre hona.
För Lithium verkar inte reagera nämnvärt på dofterna, utan problemet kommer när hon ser de små.