Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 773 ggr
[RussinsMusli]
0

Köpa kompis till ny hane?

På lördag ska jag få hem en råtta, en hanråtta som ägaren ville avliva flr att hon tröttnat. Han är "typ 2 år", heter Bloo och är vit. Det är det ända jag vet säkert om honom. 
Jag har också fått höra att han haft en kompis, fast dom inte bodde ihop då dom inte kom överens. Men jag vet inte vem som "bråkade" om det var lek eller allvar…

Det jag är tveksam till är om jag ska köpa en kompis till honom eller inte. Jag vet ju inte om han klarar av att vara med en annan hane och så är han gammal (fast vet inte än hur han är i sättet). 
Jag brukar alltid råda andra att köpa två bebisar, det brukar funka och om det inte funkar blir inte bebisen ensam. Men nu när jag sitter i den situationen själv vet jag inte…

Jag har inte flera lediga burar = om det inte funkar, vart ska då småpojkarna ta vägen?
Jag har inga pengar just nu, fick en rätt dyr räkning = jag kan inte köpa en ny bur förrän typ den 25:e juni
Jag har bara honor hemma, och alla råttor måste bo i mitt rum = ännu mer lukt, och det blir hanar och honor nära inpå varandra och jag tror faktiskt inte jag kan få plats med en 5 bur hur jag än gör!

Det är klart jag vill att han ska få det bästa, att han ska må bra resten av sitt liv! Därför frågar jag nu er vad ni tycker jag ska göra…?

Banankaka320
0

Har du möjlighet att låna en hane? Ta hem honom och se hur han är, är han deppig så låna någon snäll hane och se hur han är. Är han normal och pigg så klarar han nog sista tiden själv om du är mycket med han :)

[RussinsMusli]
0

Jo men om han är normal och pigg så känns det ju som att han kanske vill ha en kompis den sista tiden.. Obestämd

Ratlings
0

Ingen annan som har något tips..?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Zolah
0

du kan ju alt se om nån annan kan ta honom som har plats?

Ratlings
0

Jag har plats till honom annars hade jag självklart inte tagit hem honom. 
Men jag har inte plats till yttligare en bur OM han inte går ihop med dom andra två, om det nu blir så.

Men borde jag testa med två bebisar, vore ju dumt med en om det inte funkar? och sedan får jag väl ställa buren i vardagsrummet trots att mamma inte vill det :p

Eller kanske jag ska ta honom och se hur han är och ev behandla mot ohyra om han har det och sedan omplacera?

Vill ju inte att han ska avlivas bara för att hon tröttnat på honom :/

// Lise

Zolah
0

Så äntligen! kunde inte skriva av nån dum anledning på den här tråden.. eller gå in på din profil ( den säger den är bortagen )

Men!

Du kan ju göra så att du tar och ser om det går med dina existerande hanar, om det inte gör det så kan du ju kolla honom på ohyra och liknande för att till sist hitta ett nytt hem om det går.

För det känns ju lite hemskt att du ska behöva skaffa en tredje flock för att du vill att en råtta ska få det bra och samtidigt då det är emot vad din mamma vill.

Ratlings
0

Den är borttagen….. Har gjort en ny ;)

Jag har bara honor hemma, därav mitt problem! :p
Hon älskar ju mina råttor och så, bara att hon tycker dom luktar så jag måste ha dom i mitt rum. Nu har jag tre burar, blir 4 med den nya hanen. Jag vet inte hur stor bur han har heller, men det är nog den sista jag får plats med.

Annars får jag väl släppa in dom två honorna som bor själv i den stora flocken igen, tills jag får råd till en ny bur och kommer på hur jag kan göra för att få plats med den.

Han är ju gammal så jag måste isf skaffa två kompisar till honom i vilket fall som helst. Känns dumt om han är pigg och då låta honom sitta ensam när han kan få ett riktigt råttliv med kompisar.

// Lise

Magda
0

synd att du bor sådär långt bort :/ annars har jag ju roan bebbar kvar som du kunde fått prova med & då lämna tillbaka om det verkligen inte funkar Obestämd men hoppas att du kan hitta ngn närmare dig som kanske kan ordna ngt..

Ratlings
0

#8 Jo, tack ändå det uppskattas ^^

// Lise