Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 758 ggr
bankfack
0

Möss färgstarkare än råttor?

Är det hårdare avel, fler generationsväxlingar eller annorlunda pigmentering eller vad är det som gör att möss är så mycket färgstarkare än råttor? En svart mus är ju en svart liten klump. Är det någon som vet vad det beror på?

Banankaka320
0

Tror det beror på att man blandar färgerna, blir ju "sämre" färg då.
Och så har väl råttor mer teckningar än möss?

Itchy
0

#1 tvärtom det finns ju sjukt många olika teckningar på mös…och det vore läckert med en black & tan råtta ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

hus-musen
0

Möss har väl en sisådär 200 olika färger och teckningar eller nått. Råttor kommer i 30 färger och 15 teckningar typ.

Jag vet faktiskt inte varför det skiljer så mycket men det är trots allt två olika arter som avlats på lite olika vis.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske är det så att dom färgavlar mer på möss? Vet att t.ex. tan "färgen" kan bli väldigt blaskig om man inte färgavlar på den, så jag antar att det är samma med andra färger. Tycker för den delen att möss inte ser färgstarkare ut än råttor. Möjligen svarta möss, men i övrig är dom ganska lika tycker jag. Fast jag har ju iofs aldrig sett en agouti mus som ens kommer i närheten av rått-agouti, fast dom är väl olika i det vilda också?

#2 lite ot kanske, men min Tiana har rostat så mycket längst ner på sidorna att hon vid en första anblick ser lite ut som en (kanske lite väl mörk) black & tan, skitläckert.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Banankaka320
0

Aha, är inte så insatt i musfärger xD Men kan möss blekas som roans råttor?

Lamina
0

#5 Jag känner inte till att det skulle finnas något som motsvarar roans hos möss. Men det finns så otroligt många färger, hårlag och what not hos möss så det nog är helt omöjligt att känna till alla. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

#5 Nej tror inte att roan finns hos möss,kan inte minnas att jag har sett det just nu iaf.

Qui dormit, non peccat

TrueStory
0

Tror nog att man får lite bättre svar om man frågar på mus.ifokus faktiskt. Grodan kanske har nått bra svar på din fråga..

busigdemon
0

Finns en musstam (genistiskt framtagen dock(Pmel)) som bleker med åldern, föds svart och blir sedan mer och mer gråa. riktigt läckert faktiskt! lite off topic men ändp =)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Banankaka320
0

Okej! Men jag tor det är ås att folk har avlat mer på färger hit och dit på möss, och att folk förr hade lättare att acceptera möss än att acceptera råttor. (Pga smittan. Fast möss bärde på det också eller?)

Det är väl någon i Sverige som har satinråttor?

Lamina
0

#10 Ja, det finns några, uppfödare bland annat, som har satiner. Väntar själv hem en liten satinpojkerfrån en av dom. Glad Men tror inte det har fötts mer än 14 satiner i Sverige (om jag räknar rätt).

//Lamina

Banankaka320
0

#11 okej coolt :D dem är importerade eller? Från isåfall?

Lamina
0

#12 Jag skickar dig ett pm så vi slipper gå OT. ;)

//Lamina

Banankaka320
0

#13 Great :)

gulzebra
0

Jag tror på färgavel när det gäller kvalitén iaf. De där svarta klumparna har väl funnits hos råttor också, men det har varit så lite färgavel att svärtan blivit dålig (och silvrerad för den delen). Svart öht är ju inte direkt populärt att avla på utan används väl mest för att förbättra andra färger…

Ta champagne tex, om jag inte minns helt fel så behövs väl en del svart inblandning för att få fina champagner - men champagne försämrar de svärtan hos de svarta, så förbättringen hos champagnen leder till försämring hos de svarta… Om jag minns rätt här. Iom att en riktigt bra self black inte är något som uppfödarna satsar på, vad jag vet iaf, så är det ju då ganska självklart att de inte blir bra heller.

(Därmed inte sagt att brist på färgavel är dåligt, utan jag är skitglad över de uppfödare som hellre satsar på temperament och hälsa. Tummen upp till er!)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram