Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1148 ggr
Papayan
0

Honor eller hanar, vad ska hon välja?

Min systerdotter ska nu också skaffa råttor och har två frågor. Jag erbjöd mig att ta reda på det och valde denna sajten då ni verkar kunniga.

Hon undrar om det verkligen finns någon skillnad mellan honor och hanar när det gäller följande:

1. Är hanar mer allergiframkallande?

2. Revirmarkerar hanar mer än honor, eller finns det honor också som gör det?

3. Vilka blir mer keliga, generellt? Gissar påa hanar?

Jag är jätte tackam för svar

[lucke]
0

På fråga 2 skulle jag svara att det är individuellt- jag har/har haft honor som markerat mycket och ofta.

Nu har jag bara honor, men några av dem har varit/är extremt keliga, så jag antar att även det är individuellt.

Fawo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Vad jag har hört, ja.

2. Det finns honor som också "droppar" som hanar, det beror väl på från individ till individ :-) Jag har t.ex bara en hona i min flock som "droppar".

3. Hanar tycker jag är mest "keliga" för de är lugnare vad jag har märkt. Hanarna lägger sig och "myser" och tjockar sig medans honorna vill springa iväg på upptäcktsfärd, dock finns de ju honor också som gosar, men mina honor är inte direkt så. Detta är då vuxna råttor jag går efter, unga hanar vet jag inte hur de är :)

// Fawo (;

[Alenzi]
0

1. Det har jag hört från flera håll att de skall vara.

2. Hanar markerar generellt mer, men honor kan sannerligen också läcka.

3. Hanarna är lugnare och latare, mina pojkar kunde lätt ligga och slöa i en ficka eller en krage medan damerna jag har nu oftast inte har tålamod för sånt i längre stunder (dock händer det emellanåt att någon somnar i kläderna när de är ute, det är inte bara krut i dem :) ). De pussas, knastrar och ploppar dock friskt så jag tror att "keligheten" snarare är individuell än könsbetingad.

Papayan
0

Okej, två frågor till inför valet

1 revirmarkerar alla hanar?

2. Ni som har råttor, vad föredrar ni för kön och varför??

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Hannar är mer allergiframkallande, ja. Jag reagerar på mina hannar och får klåda om jag håller i dom och/eller låter dom klättra på min armar utan långärmat på mig. Det har jag aldrig fått av mina honor. Jag hade även väldigt stora problem med rinnande ögon, ont i halsen, nysningar och allt detdär dom 2-3 första månaderna efter att jag skaffat hannarna. Numer nyser jag bara när jag städar deras bur, så jag vart väl "immun" eller något.

2. Tycker båda könen kan vara jäkligt duktiga på att markera och kissa lite överallt. Särskilt mina råttor verkar vänta med att kissa tills jag släpper dom lösa på sängen eller sätter dom på axeln. SkrikandesFlört

3. Jag hade honor i 2 år innan jag skaffade hannar. Det tog mig en månad med hannar för att bestämma mig att jag inte skulle ha en enda hona till, hannarna var helt enkelt mycket mysigare. Och det tyckter jag är värt trots att jag reagerar på dom små monstrena. ^.^

Jag vet faktiskt inte om alla hannar revirmarkerar, men jag skulle gissa på det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

PennyScarlett
0

Det där med revirmarkering är nog väldigt individuellt som alla här säger. Mina första två honor "läckte" aldrig utanför buren och var otroligt mysiga och ville gärna ligga i behån och bygga bo av håret. Vad jag kanske kan märka nu är väl att hanar är lite mer peace, love and understanding :) Mina två vuxna killar kissar bara när jag har dom på ställen där dom absolut inte FÅR kissa xD Typ säng, soffa, kläder…men när dom springer på golvet, DÅ håller dom sig -.-

Mina små killar däremot kissar överallt hela tiden o.O Ett under att dom inte är uttorkade.

Så av mina egna erfarenheter tror jag att det är hugget som stucket på fråga 2, 3 :D

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter