Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 628 ggr
Lilith
0

Vad håller hon på med??

Jag håller ju på att introducera mina råttor för varandra, och Lithium är inte helt bra på det där med introduktioner.
Tidigare har hon visat tecken på dominans, men det verkar ha lättat av lite grann. De senaste två dagarna när hon har träffat bebisarna så har hon varken burrat upp sig eller börjat andas konstigt.

Vad hon gjorde idag däremot var väldigt skumt. De små började rida henne, och hon vibrerade!
Lithium har aldrig vibrerat så länge jag har haft henne, medan Morfin brukar göra det.
Hon verkade inte heller bry sig särskilt mycket om att det var en bebis som höll på med ridandet, tills hon vände sig om och började springa efter Ritalin (en 6-veckors bebis) och försökte greppa henne. Jag kunde inte avgöra om det var en aggressiv gest, men hon burrade iaf inte upp sig eller något sådant, och höll inte heller fast Ritalin länge.
Det blev pip, men sedan inget mer, och ett tag senare var allt igång igen med att Lithium blev riden.

Det känns lite som att hon inte alls vet vad hon ska göra med bebisarna, och jag känner mest att jag inte förstår någonting o.O

mikeiko
0

Det var löp, du behöver inte oroa dig :)

Lilith
0

Jodå, att det var löp är jag helt på det klara med :)
Men det som jag uppfattade som så himla konstigt, var att det här är en hona som aldrig blivit riden tidigare (hon är 1,5 år gammal) och att hon skulle låta sig bli riden av en liten bebis, som hon tidigare visat tecken på aggression och dominans gentemot.
Det var det som gjorde mig så konfunderad.

mikeiko
0

#2 Ah, då förstår jag xD Hm, hormonförändringar kanske?

[Sara FE]
0

#3 Hehe, det var vad jag tänkte på. Kommer råttor i klimakteriet?

Lilith
0

Bra fråga… Jag har börjat kalla min tant för klimakterietant nu, bara för att jag kan.
I förrgår red ungarna allt och alla, så ja. De är aktiva iaf, och mina äldre damer fortsatt snälla än så länge. :P