Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1062 ggr
thildatessie
0

Hjälp! Sjuk bebis!!

Hej! igår åkte vi in till borås för att köpa en råttkompis till Pepsi som nu har varit väldigt nere. (jag vet vad ni tycker men snälla..) vi köpte Soda som hon heter på JP´s zoohörna eller Albins zoo.. whatever. Soda är väldigt liten och smal. dte vi gjorde fel var att sätta in dem i samma ostädadae bur efter att ha låtit dem träffas på golvet, allt var bra först med sedan började Pepsi attackera Soda som inte kunde göra något, hon fick ett bett i magen och ett i foten.. vi rengjorde igår och städade buren. under natten har det varit hyffsat lugnt bara något pip men inget bråk. imorse satt Soda uppe på vattenflaskan och skakade, min pojkvän säger att det låter när hon andas. Jag har stannat hemma från skolan idag för att ta hand om henne så att hon inte dör. hon sitter i en marsvinsbur jämte Pepsis bur, hon har mat,värme och rooibos te.. Pepsi sitter på andra sidan gallret och vill komma över, och nyss satt Soda och pep och ville komma in med(?) vad gör man? Soda äter nu och det är ju ett gott tecken. ska man låta dem vara särade ett tag med galler mellan? Så att ´Soda växer till sig och blir starkare? Hjälp! hon var ca 8-10 v….

inga elaka kommentarer tack.. Jag vet att det var dumt attt  köpa från affär men vi har letat länge efter råttor nu men inte hittat, Pepsi behövde en kompis. gjort är gjort. Det är inte djurens fel att dem hamnar där..  fick tipset om att köpa någon salva till mitt marsvin som rosslar och ev har bronkit.. kan man testa det på henne med tro? HJÄLP

hus-musen
0

Du får vänta tills råttungen är frisk och sen göra en riktigt introduktion för det första. Hon piper för att hon är rädd, inte för att hon vill in i buren.

Zooråttor brukar ofta ha mycoplasma och rossla, så det är inte omöjligt att hon är sjuk. Råttor kan även börja rossla av stress.
Hur mycket väger hon?

Vad är det för salva?

Qui dormit, non peccat

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 ok, vi ska väga henne ikväll. men hon är väldigt liten,Pepsi blir väldigt arg så fort hon ser henne.. jobbigt. Vicks salva hette den tror jag..

hus-musen
0

Näe använd inte vicks salva om det är den jag tror att det är. Om hon rosslar pga mycoplasma så kommer den ändå inte att hjälpa ett dugg. Dessutom ska man inte använda den på djur eller barn under 2 år vad jag vet.

Hur har hon reagerat på tidigare introduktioner?

Qui dormit, non peccat

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okok hört det med.. :S Pepsi eller Soda? dem kommer från affär båda två så jag vet inte, och det är Pepsis första kompis här. men nu går det bättre, dem sitter ihop. och det funkar ok