Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 830 ggr
alexfifan
0

Introduktionshjälp... igen

Okej, några av er har läst om min hane. Nu försökte jag sätta ihop honom med de två pojkbäsarna i kullen.

De är nästan rädda för honom och han ignorerar dom totalt, han har inte ens luktat eller uppmärksammat dom trots att dom har varit mitt framför nosen på honom ett antal gånger. På neutral plats bör tilläggas…

Hur fortsätter man det här? Oo Är det ens normalt? Vet inte hur länge hanen i fråga har suttit ensam. Men han verkar ju inte vara aggressiv i alla fall. Hm… helt nytt för mig det här

you can't face the problem, if the problem is your face……

Cis-j
0

det låter ju minst sagt skumt att han inte reagerar.. Kan ju vara att han ignorerar dem i hopp om att de ska ge sig av.
Om jag var du skulle jag fortsätta låta dem träffas regelbundet på neutral mark flera gånger om dagen, om du nu har möjlighet till det. Så länge det inte visas några tecken på aggressivitet så skulle jag fortsätta göra så tills dess att han fattar intresse för dem.
Kan vara lurigt det där med ignorering. Hade en dam som gjorde så mot en bebis för några veckor sedan, hon nosade på henne, sedan ignorerade hon henne i tre timmar. Tänkte att det säkert var lugnt och gjrde rent buren grundligt och lät de flytta ihop. Efter 30-40 minuter i buren hoppar hon som ignorerat på bebisen, för att hon då upptäckte att hon inte gav sig iväg liksom. Som tur var skadades inte bebisen men däremot så skar hon den vuxna upp ena framtassen riktigt illa. Som tur var läkte det fint. Men som sagt, det kan sluta så pass illa :/.
Vet du om han någonsin haft en burkompis?

[Ratass]
0

När jag fick hem senaste bebben så var det samma sak med en av mina äldre grabbar, han totalt ignorera bäsen fast han sprang på honom. men efter en halvtimme, DÅ började han nosa och kolal vem det var. vågade ju inte ge mig föränn han faktiskt tagit sig en titt på den nya lille filuren.

hus-musen
0

Låter som en rätt smart råtta. Som det ska vara tycker jag! I mina tidigare flockar så har pojkarna mer eller mindre struntat totalt i nykomlingar, så ungarna och vuxna djur med för den delen har kunnat gått och lägga sig i samma sovhög helt utan problem.

Men sätt inte ihop dem ännu eftersom du inte känner hanen, det kan vara så att han är knäpp oxå och bara inte reagerar då de inte är på hans revir.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingen aning om hur länge han har suttit ensam, men eftersom han var den enda hanen hon jag tog honom+kullen hade så antar jag att han är pappa till bebisarna vilket i vilket fall betyder att han har träffat en och kanske två honor i sitt liv. Jag vet inte ens hur gammal han är men skulle chansa på runt 6-8 månader kanske om inte ännu äldre, i vilket fall inte yngre…

Hade dom ute i nästan en timme utan att han ens ägnade dom ett nos. Fattar inte det, kan det bli så om dom har suttit ensamma hela livet att dom inte fattar att det är djur av samma art liksom? Att han helt enkelt tar det som någonting som bara är där.

Får iaf fortsätta låta dom träffas, ska testa lite andra ställen, denna gången var det i en nybäddad säng med massa täcken och grejer där dom bara har varit kanske en eller två gånger var. Är ju lite försiktig med de små bäsingarna, eftersom de snart ska flytta, testar med dom bara för att få veta om det är värt att fortsätta försöka med Pipen eller om det är helt kört för honom att få ett hederligt liv som råtta… så om det funkar ska jag nog köpa ett par andra hanar… ja det sista var väl lite OT kanske, men tack för era svar :)

alexfifan
0

Hm kan ju säga att det här har gått toppen, nu ligger de och sover ihop alla tre i samma bur :')

Cis-j
0

Åh vad kul! :D

Magda
0

åh vad roligt att höra! det trodde jag aldrig skulle gå så lätt Kyss

alexfifan
0

lätt? tro mig, jag har kämpat genom blod svett och tårar ;D men nu går det finally.

Magda
0

#8 hehe ja jag tog ju bara info av vad som fanns i tråden :P här lät det ju som att det gått ganska lätt tyckte jag Flört men jättehärligt att det går ialllafall Kyss

alexfifan
0

#9 Aha nej det är klart, men jag har fått jobba en del med den där Pipen faktiskt, gick lättare än jag hade trott dock… men nu är jag så glad för han verkar så lycklig lilla hjärtat <3

Magda
0

#10 det är verkligen kul att höra att han verkar lycklig!! så rädd och eländig som han var när vi hämtade hem dem Gråter

alexfifan
0

Ja, riktigt kul att se vad man kan göra för ett olyckligt djur :) En riktig charmknutte är han också :)