Stalin och Hitler
Jag köpte i söndags två råttpojkar!
Jag kallar dem Stalin och Hitler för att de ibland brottas så mycket:)
Hitler väger 105g och Stalin 115g.
Och jag tror de är ungefär 7 veckor.
Som ni ser är de bröder och båda är black husky roan.
Hitler är den mest lekfulla och äventyrliga av dem men nu har även Stalin börjar busa och leka med mig!
De kan båda vara lite fega ibland men det börjar gå över nu.
Pappan är en dumbo och mamman är tydligen en galen zooråtta. Pga mamman så blir det nog ingen avel på dem även om det hade varit mysigt, men det var inte heller därför jag köpte dem.
De är definitivt inte som sin mamma, har inte märkt några tendenser på aggressivitet utan de är jättemysiga!
Har lite svårt att slappna av i handen på en dock, men de är ju både små och nya så inte så konstigt!
Just nu kryper de omkring under mitt täcke och kittlar mig under fötterna xD
Det är Stalin som är till vänster på bilder och Hitler till höger:)
Inte för att vara negativ nu men aggrisivitet kan komma då de blir äldre, men det hoppas vi inte på :) Så du bestämde dig för att ha kvar deras namn ändå? :)
Okej, vi får hoppas de fortsätter vara så här snälla…
Ja jag hade kallat dem det så mycket att det gick automatiskt^^
Dom är otroligt fina och jag känner att om det kommer en roan från färgade föräldrar så kniper jag den… *sug i magen*
Men om man köper råttor, och då främst hanar till avel så köper man dom av en seriös uppfödare, inte en som tar kullar på galna zooråttor som hugger efter en… Det är så väldigt viktigt att veta vad man gör innan man ger sig in på allt det där.
Aggressivitet kan hoppa generationer… så en dag står du där med dina "snälla" hanar och en massa mördade bebisar… Och dom flesta inser då hur otroligt viktigt det är att inte ha aggressivitet i släkten.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag köpte dem från en uppfödare som verkade seriös och fick inte veta deras bakgrund förän jag fått hem dem.
Och jag tänker inte avla på dem
Jag vet att det finns väldigt många därute som kallar sig seriösa och låter som om dom är det men egentligen kan dom inte ett skvatt…
Om du ska köpa fler råttor och i framtiden vill ta kull så råder jag dig att prata med uppfödarna på vår Uppfödarlista. Om dom inte har kull så kanske dom kan rekommendera dig någon annan för det är en sak som skiljer oseriös från seriös… En seriös uppfödare har god kontakt med andra uppfödare och det är ingen konkurrens mellan dessa utan dom tipsar om varandra och samarbetar.
Transport är inte ett problem, se på mig, jag bor smack mitt i lappstockholm (lycksele) och jag får hem en hona från Wintermynta i helgen. *längtar efter Happy*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jo det ska jag… Jag blev bara så kär i de här.
Om du är från Lycksele kanske du vet vem hon är, Elin Thorn heter hon
Jag skulle faktis ta lite illa upp om mina uppfödare berätta först då jag fick hem råttorna om bakgrunden, du får hoppas att det inte blir komplicationer senare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 när jag va där hos elin hade hon en aggressiv hona med ungar.. vi frågade om de va en tjuvparning och hon tvekade lite men hon sa att de va de.
pappan till dina är dessutom bara ett halvår gammal än så man vet ju inte riktigt hur han blir som äldre kanske 
//Jacqueline Thawelin
Linda: Jo jag vet, men jag vill ju inte lämna tillbaka dem heller…
#9 låter skumt, berätta mer!
Det var inte en tjuvparning, hon var hit och skulle kolla på råttor och hon sa då att hon skulle para de honor hon hade…
Jag har sedan försökt lära henne lite om färger och så men då skäller hon bara ut mig.
Jag förstår inte hur man kan låta bli som nybörjare att lyssna på en som har läst på en hel del… Hon har ju en frivillig mentor i mig men hon vägrar ta erbjudandet.
Men, hon är inte här så hon kan fösvara sig så…
#10 Jag hatar att berätta skit om folk men alltså burarna till råttorna va lika stor som din bur ungefär. där fanns de 3 råttor i varje. plus en bur med en gravid hona och en med ungar. Förmodligen dom du har nu. spån i burarna och på golvet va de också rätt spånigt. visst hon håller på att ska flytta så de va väll stökigt i övrigt.
Sen hade min kille löss såg vi på vägen hem, hade glömt att meddela henne om de men har nu gjort de.
Min kille satt ensam för att en hane va väldigt aggresiv mot honom av dom tre hon hade. Men jag tycker att han borde kunna acceptera en som är 4-5 veckor.
Kommer inte på mer nu om de va något mer men jag tror att hon skulle avliva den aggresiva honan på söndagen för en vecka sen så jag tror att mamman är död.
//Jacqueline Thawelin
Hon har haft råttor sen januari. Förstod att de inte va en tjuvparning men hon sa då de.
Hon skaffade sina första i januari och innan dess tror jag att de va några år sen hon hade råttor om jag minns rätt
//Jacqueline Thawelin
Okej vad rädd jag blir nu, jag hoppas verkligen att inte mina blir aggressiva eller något.
Ja, min bur är rätt liten, men den är bara tillfällig i alla fall…
Ta inte ut något i förskott, som sagt, aggressivitet kan hoppa över några generationer så dina pojkar behöver inte bli det och om dom har en jobbig tonårsperiod så finns ju vi här att hjälpa dig igenom det.
Pappan till dom va ju en väldigt trevlig råtta. Han är pappa till min pojke också och han är super go. Fast han är ju fortfarande liten han med =) Men de går säkert bra får vi hoppas med dina pojkar ^^
//Jacqueline Thawelin
Tack:)
Jättefina pojkar. Håller tummarna att dom inte får problem med humöret sen. :)
Vad är det för bottenströ du har?
Det är spån, får alspån idag:/
#20 Okej va bra att du ska byta.
Jo, jag vet att spån är dåligt så
Måste komma och träffa dem någon gång :D
Ja det måste du Matilda!
Men bara så du vet flyttar vi alla tre till Pajala i augusti:)
grattis till den nya buren ^^
tack:)