Köra på med bara tyg?
Funderar på dissa toalätt som bottenmaterial och bara köra på med tyg. Meeen… hur ofta och hur bör man tvätta det? Tvättade några gamla filtar osv i 95c tre gånger tills kisslukten försvann O_o
Iförsig hade jag inte tvättat dem på ett tag, men om jag tvättar varje vecka. Räcker det då att slänga in det en gång?
Hur gör ni med filtar/tyg?
Jag har borrismattor som jag tvättar en gång i veckan på ganska låg temperatur, men med långt tvättprogram (förtvätt och extra sköljning) och tycker det funkar ganska bra.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Har du bild? :) Är det från ikea?
Ska kolla om jag har en bild liggandes nånstans. Annars kan jag fota lite när jag har städat klart burarna ikväll. :p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Gör så:)
Isf bör du nog lära dem att gå på låda, om de inte redan kan det. Har haft fleece och det funkade bra, men hade de inte använt lådan hade det aldrig gått.
Jag använde endast tyg förut som bottenmaterial. tvättade 1-2 ggn i veckan. Funkade bra tills ena tyckte det var skit kul att bädda runt med det så tillslut funkade det inte så bra så jag testar just nu hampaströ och alflis (har två bottenlådor så jag har hampa i ena och alflis i andra)
Dem bajsar i lådan allafall
Sen älskar dem kissa i sina sovplatser …
Ja jo lite pölar här o där blir man nog inte av med :-/ Fick precis bada en motvillig Lily, hon stank som en offentlig urinoar X(
För tillfället kör jag enbart på fleecetyg, tills allihop har lärt sig att gå på lådan. Ett par av dem förväxlade hampaströet med alfliset + ToaLätt som jag använder i lådorna, det här var en enkel lösning. Nu börjar de förstå. :) De kissar dock allihop i "sängen", vilken oftast är ett par av hyllorna. Fleecetyget som används till hyllorna byter jag ungefär varannan dag, annars börjar det lukta för mycket. Dessutom verkar det som om det kliar mer på småttingarna när de stinker.
Storstädning vart det idag med full nedmontering av FTn för skrubbning i duschen. Så har inte hunnit klart helt med städningen, varför det fattas en massa inredning i burarna. Men här kommer bilder. Först ut är flickornas bur.
//Lamina
Och här håller vi på att göra i ordning för 2 semesterråttor som ska bo här över påsk. Mycket mer inredning ska till… Btw, mina råttor går inte på låda. Tycker det funkar bra ändå. Det är bara att vika ihop, lyfta ut och tömma ner pluttarna i en soptunna varje eller varannan dag. Försökte lära dom att gå på toa, men det slutade bara med att mattorna vart ännu smutsigare än innan…
//Lamina

När jag inte har haft möjlighet att ha toalätt, t.ex. när jag inte har haft råd, så brukar jag ha enbart tidningspapper på botten! Aldrig testat med tyg… men börjar inte typ lukta mycket?
Mvh Vinetta
Nä, det tycker jag inte. Bara man byter regelbundet. :)
//Lamina
Oh vad enkelt och stilrent det såg ut :D Är dem från ikea mattorna? :o Då ska jag verkligen köpa sånt nästa gång när jag är där
Yeah, det är Borris mattor från IKEA. Faktum är att all min inredning kommer fråm IKEA… Ett tips: Innan du klipper till mattorna (om du behöver klippa till dom dvs) så tvättar du dom en gång först. Det blir mycket lättare så. ;)
//Lamina
Okej tack tack :D
Jag kör tyg, just nu provar jag med tidningspapper under, för att suga upp det värsta.
Tvättar på 60 grader, en till två gnger i veckan. Tycker nästan all lukt försvinner!
nu har jag inte läst allt. Men funkar det verkligen om man utgår från föreskrifterna?
var det inte någon som haft tidningspapper och inte ens det dög enligt lagen?
Har helt ärligt dålig koll på lagen på den punkten… Vet bara att det fungerar bra, och att råttorna verkar må bra av det.
BTW så har jag glasslådor med kattsand också, där en av tre går^^
Hmm :o
#19 Vilka föreskrifter? Känner bara till dom som säger vilka burmått råttor måste ha och att dom måste ha material att bädda med (mina får toapappersrullar, skitkul). Vad är det som säger att dom inte kan gå på mattor?
//Lamina
fast det beror väl alltid på vem som tolkar vad som duger.
Men det står något i stil med att man ska ha något bottenmaterial som är anpassat efter djuret.
vilket jag själv tycker är lite svårtolkat.
Jag bara funderade :)
Okej, jo, det är det enda jag hört med. :)
Men då bör man ju egentligen ha typ jord…
Jag tänker:
Tidningspapper: bädda med, ersättning för löv/gräs/dylikt.
Tyg: Mjukt att gå och sova på.
Kattsand: Gräva och bajsa i
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har också funderat lite på om man kan ha kattsand i toalådan. Samt om man kan lösa det med annat i botten på buren.
Kattsand tycker jag fungerar toppen! :)
jag har smådjursströ, pellets i mina