Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 794 ggr
Gaiezza
0

Handrädd bitande råtta...

Hur ska jag avvänja att en råtta är jätte rädd för att man klappar den på huvet eller försöker sätta på selen?

Bacon, svaret är bacon. 

Banankaka320
0

Bertta mer om råttan. Varför är den rädd? Ohanterad?

Då bör  du börja om från början och visa att dina händer är superbra & roliga. Erbjud något kletigt och gott. Jag har en råtta som hatar bli klappad, jag klappar henne och sen snabbt (& lugnt) ger jag henne nåt gott så hhon kopplar mina händer med nåt positivt :)

Gaiezza
0

Det kanske kan funka :)

Men problemet är ju vad ska jag ge den jag har försökt med allt men nej det kan bara ätas i buren :(

Hur hon är?

Hon har blivit rädd dom senaste månaderna har tyvär ingen aning vrf :(

Och oanterad är ju ngt hon absolut inte är för jag har ju ut båda 2 på dagen och låter dom springa fritt tills dom inte vill mera :)

(P.s vad meanr du med roliga?)

Bacon, svaret är bacon. 

Banankaka320
0

Roliga hnder för mina råttor r när jag kittlar dem, men alla råttor gillar ju inte berörning :)

Om du ex har leverpastej på fingret, inne i buren, slickar hon då? :)

Börja inne i buren och sen utanför på buren (eller vid öppningen.)

Gaiezza
0

Jag har aldrig provat med leverpastej. :)

Men det borde ju funka :D

och ja dom slickar nästan allt i buren :)

och hur kittlar man dom? haha :)

Bacon, svaret är bacon. 

Banankaka320
0

Typ framför låret vid magen, men visa är inte kittliga alls xD

Gaiezza
0

Jag provade med leverpastej nu :/

Och det slutade med att jag fick ett rejält bett D:

Bacon, svaret är bacon. 

Banankaka320
0

Oj då :o Testa ge saker som hon kan ta och springa iväg med.

Gaiezza
0

okej tacka tack så mke för tipsen <3

Bacon, svaret är bacon. 

[DjurTjejen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har samma problem. Min romeo skriker och piper som en tok då jag ska lyfta honom eller så. Men jag hade några mjölk godisar får gnagare som han gärna glupsade i sig vid bur öppningen direkt från mina händer. Sedan lyfte jag honom med en handduk i famnen. Samma skrik och pipande samt att han bajsade i handduken  så det är bara att öva och öva och vänja råttan. Försöker vänja honom med allt nu. Måste nämligen starta från grunden då förra ägarna som lämnade honom idag inte gjort något alls utan låtit honom sitta i en skräck bur som är för hamstrar. Så snart jag har pengar så ska jag köpa en större bur så hans bur kompis också får plats med honom. INget av detta hörde säkert hit men behövde skriva av mig lite så

[Ratass]
0

bet hon dig bara för att elelr för att hon ville ta leverpastejejn, själv så skulle jag ALDRIG ha leverpastej på händerna, mina rådisar är galna i det och blir så ivrgia å hugger efter det ^^'

och om hon är rädd för dig så håll inte på med nån sele, istället för att släppa dem lösa, få henne att tillbringa tiden med dig, de blir inte direkt tamare av att få spring runt själva, ha henne i knät om du är vid datorn elelr på små utrymmen.

Allamej
0

Leverpastej är faktiskt en bra övning. Dom gånger jag har haft någon som är för ivrig så har jag haft leverpastej eller liknande på fingret, deras första instikt är att grabba tag i det gotta och springa iväg och äta ifred… men så fort dom känner att mitt finger är med så stannar dom upp och äter vid min hand.

Detta funkar dock bara som inlärning att även om du ser nåt gått så ska du inte springa iväg som ett jehu.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Gaiezza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja hon bet ju nu bara av iver som man kan förstå.

men nu har jag tränat med henne och hon är mke tamare nu :D

Bacon, svaret är bacon. 

Banankaka320
0

#12 Härligt :D