Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 778 ggr
Fawo
0

Råtta på samma plats hela tiden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min råtta Nikotin har alltid varit "undvikande" från äventyr. Hon ligger bara i sin gröna kupol (sputnik??) och gör absolut ingenting. Hon har inget intresse av att gå utanför buren, utan hon vill bara ligga uppe i taket i sputniken. Hon är uppväxt med en sådan o jag tror att hon känner sig trygg i den.

Jag har hanterat henne enda sedan jag fick hem henne (i slutet av mars tror jag) och redan då betedde hon sig på samma vis. När jag ska lyfta ut henne så kämpar hon med att springa tillbaka till sitt ställe. Hon verkar inte tycka jag är läskig eller så. Jag kan ju hantera henne, men hon vill bara ligga där uppe.

Jag ser ju på henne ibland att hon blir nyfiken när de andra råttorna gör något, och hon ser ut att vilja gå dit, men något stoppar henne från att göra det.

Är detta bara ett personlighetsdrag för henne? Eller ska jag försöka ha ut henne så mycket som möjligt, t.ex dit jag går eller kan de bara vara stressande för henne att bli tvingad till det? Jag accepterar henne självklart som hon är, det är bara de att hon ser ut att ha så himla tråkigt Obestämd

Någon som känner igen sig?

// Fawo (;

[Ratass]
0

En av mina pojakr är typ likadan, inte helt å hållet att han gör allt för å gå tillbaka men han är helelr itne intresserad av att komma ut direkt. oftast så skuttar de andra två ivrigt vid dörrn för å få komma ut, medan han bara tittar lite åt mitt hål å vänder på sig igen o fortsätter sova i sutt hus elelr pyssalr om sig själv. 1/10 att han vill ut ungefär.

Lilith
0

En av mina gamla tjejer var lite likadan. I början försökte jag aktivera henne; försöka låta henne vara med ute, lockade med godis osv.
Men till slut lät jag henne vara där hon var. Ville hon inte, så tänkte jag inte tvinga henne liksom.

Nu var ju inte den här tösen helt handtam heller, så jag hade svårt att lyfta henne.
Men jag tänker lite att om hon går ut ibland, så kanske det räcker för henne?

Fawo
0

Nikotin går bara ut när jag lyfter ut henne, har en öppen bur och hon har bara blickat ner på golvet på de andra, men inte tagit steget ut själv. När jag sedan lyft ut henne så klättrar hon bara upp på stegen o in i buren igen.

Jag tror hon rör på sig lite om nätterna.. Är ju inte vaken då så har inte så stor koll, men eftersom att hon har oförändrad vikt antar jag att hon inte mår dåligt :-)

Men ändå, känns ej så kul att se henne ligga uppe i boet, o inte göra ett smack :o

// Fawo (;

[Sara FE]
0

En av mina flickor var likadan i början. Hon ville kela och var väldigt social, men tyckte att det var otäckt utanför buren. Lockade ut henne steg för steg, genom att hon var tvungen att gå ner ett steg på den öppna gallerdörren för att få en godbit, sedan ytterligare ett och ytterligare ett. Det tog ett tag, men till slut kom hon ut självmant för att kela när jag satte mig precis vid buren (hon ville helst inte nudda golvet om hon kunde slippa). Hon föredrog dock att bli kliad i buren, tog tag i mitt finger och drog in handen i buren. :) Jag fortsatte i alla fall sakta men säkert, försökte inte tvinga henne till något utan mutade istället.

Numera springer hon runt i råttrummet, busar och kommer springande om jag stiger innanför avspärrningen. :)

Två av mina flickor föredrar att vara ute när det är lite mörkare i rummet (en har rubinögon, en röda ögon), och jag har en filt eller två över buröverdelen så att de känner sig bättre till mods och rör sig mer även när det inte är mörkt ute. Dessutom har de gömställen, leksaker och en stor matta att springa på utanför buren. Ett kallt golv är ju inte så välkomnande.

Har du några andra "trygghetsplatser" i buren? Provat att flytta sputniken till en annan plats?

Fawo
0

#4 Lät lite bättre i ditt fall, Nikotin gillar inte att ta mat ur handen, hon ser ut att "ignorera" matbiten och tar den bara om jag lägger ner den på marken, dock inte om jag lägger den en bit ifrån henne xD

Sputniken har bytt plats ett flertal gånger i buren, både på överdelen och underdelen av buren. Hon föddes i en bur som hade en sådan (har jag för mig..) och hon har alltid legat i den oavsett vart den är, hennes syster gillar också den, men kan också sova på andra ställen.

Nu när jag fått hem 5 veckors bebbar så har hon fått sällskap av en av dem. Fast bebben är ute o springer ganska ofta, men sover alltid med Nikotin :-)

// Fawo (;

Fawo
0

Har en matta på golvet under buren också, men råttorna föredrar att springa runt på "det kalla golvet" xD

// Fawo (;

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en tjej som älskar sin hängmatta, när jag tar ut henne så lägger hon sig i kanten av sängen och väntar på att få komma tillbaka till buren och när hon får det lägger hon sig direkt där… Kanske normalt för vissa råttor? Oo Vad vet jag, ingen av dom andra är sådana.

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Sara FE]
0

#5 Ah, men då är det kanske bara så att hon verkligen älskar sin sputnik. :) Kan man kanske placera en sådan utanför, men ändå nära buren?

Fawo
0

#8 Ska prova o köpa en till o se om jag kan få henne att gå ut ur buren till den :-) Då får hon en liten promenad iaf!

// Fawo (;

[Sara FE]
0

#9 I sådana fall kanske det är enklast att sätta in den nya i buren, och den gamla "inlagda" utanför. :)

Banankaka320
0

Testa ta ut den och se var hon går då :o Springer hon rrunt och är orolig så är hon nog lite osäker på buren och då är det lika bra att hon vänjer sig lite.

Fawo
0

#11 Om hon väl tar sig bort från buren, så springer hon in i min transportbur som har en stor o fluffig handduk i sig. Hon vågar inte springa tillbaka utan ligger där tills jag plockar in henne. Hon verkar leta efter trygga platser.
Dock så kan jag klappa henne o lyfta henne utan problem. Men hon är inte så intresserad av min hand som de andra råttorna.

// Fawo (;

[Sara FE]
0

#12 Är hon lika skraj om det är mörkt i rummet?

Fawo
0

#13 Inte provat de. Ska testa (:

// Fawo (;