Gul i pälsen
Jag antar att det inte bara är jag som har det här problemet men jag hittade ingen bra artikel eller inlägg om detta.
En av mina råttor, Rut, är gul i pälsen och på svansen. Jag har försökt att få bort det genom att bada henne. Då har jag använt en mild parfymfri tvål.
Problemet är att det inte går bort i alla fall. Värst är det när hon/de har ätit jordgubbar, för det sätter sig verkligen i pälsen. (Dessutom blir den rödbrun).
Svansen har jag läst en bra artikel om men inte pälsen. Vad ska/kan jag använda för medel?
Jag kan tillägga att hon hatar att bada också. Det går bättre med Gull men hon är ju agouti så det syns ju inte på hennes päls.
Tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På smutsiga svansar använder jag olivolja
Smörjer in med olivolja väntar någon minut torkar bort med vatten och kollar så det värsta försvinner sedan på med olivolja igen och in i (ren) bur
Detta kan upprepas så man får bort allt.
Ang gul i botten så är det vanligt hos alla råttor, vissa har det bara ,er än andra.
Ska du inte ställa ut råttan behöver du inte tvätta bort det heller. Ju oftare du badar desto torrare blir råttan i pälsbotten och de blir mer irriterade i huden.
Har dock inga tips på hur du tvättar bort det gula då jag aldrig gör det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag ska testa olivolja =)
Men det ser inte ut att sitta i botten av pälsen utan ganska ytligt. Det är bara vissa ställen som är gula. Halsen och benen.
det kanske är kiss?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Ja det är möjligt. Men kiss borde väll lösa sig i vatten bara?
nja.. intorkade kissfläckar är nog inte så himla lätt att få bort tror jag inte.
Okej. Det är mycket möjligt att det kan vara kissfläckaf. Vad kan man göra åt dem?
tassar här , har nämmligen samma problem :)
haha ja du.. köp något milt djurschampoo och skrubba råttan lite, jag har ingen aning :P
Jag badade dem idag och använde vanligt schampo men hon är gul ändå. Det skulle behövas något slags blekmedel typ, men det skulle jag inte ens våga ha på mig själv.
Olja fungerade inte heller tyvärr. Jag fick bort lite.
#8 Djurschampo, är det effektivare?
Nej det tror jag inte.. det är mildare än vårat schampoo.. tänkte att det inte skulle vara lika typ.. skadligt eller något som när man använde vanligt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag änvänder ett milt hundschampo eller ett milt barnshampo när jag badar mina :)
#10 Nej, det förstår jag =). De schampo jag använder (som är för människor) har jag kollat vad de innehåller så att det inte är farligt.
# 12 Sån kan man göra själv tror jag =D Jag måste testa. Det går att köpa på apoteket annars va?
men det händer inte så ofta att de badas *s*