Nykomling med svårt liv
I dag 22 maj, flyttar en grabb in här. Han är jätte söt och fin. Men hans liv verkar inte ha varit lätt iallafall inte sedan han lämnade arken zoo i April. Visste inget om detta innan jag avtalade om att ta hand om honom.
Buren är liten och passar en hamster. han har spån i den samt ett hjul. INget av det är alls bra och han har ett litet plast hus samt en hylla. Har några bilder om någon vill se. Han är dessutom ensam. Ska ta hand om en till grabb också som kommer från ett annat hem. kan jag få råd om hur jag ska göra med introduceringen?? om det är bra om dom får träffas då jag ska välja ut den andra pojken?? att han då får träffa båda och se vem som det funkar med och välja utifrån det? Vill ge honom ett så bra liv som det bara går. Senast lördag ska han få en ny bur som är stor nog åt honom och en till.
Vill skriva av mig lite om detta samt få råd om hur jag ska göra för att allt ska bli så bra som det går.
Nä men usch vilken liten bur! Och vad hemskt! 
Kan vara en bra ide att låta dom träffas innan du väljer pojk, om säljaren går med på det. Men det är ju inte säkert att det kommer gå så lugnt till att man kan avgöra vilken av dom han kommer fungera med. Det finns ju en artikel här på RiF om hur man kan gå tillväga vid lite mer komplicerade introduceringar. (Länk)
Om jag inte minns helt fel så hade väl din pojk problem med sin förra burkamrat? Var det han eller den andra råttan som bråkade?
Edit: Glömde ju att länka till artikeln…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Stackars liten! Skönt att han kommit till någon som bryr sig om honom.
När jag fick mina omplaceringsflickor kom med en pyttebur som använts som transportbur (jag väntade på leveransen av FT:n, och förra ägaren ville inte vänta). Jag gjorde helt enkelt så att jag spärrade av köket, och lät dem springa lösa där tills jag fick hem buren. På natten när jag inte kunde kontrollera dem stängde jag visserligen in dem, fast alla var väldigt små då. Men det kanske kan vara något? Att fixa någon avspärrning i lägenheten, med pytteburen öppen, så att han kan röra på sig tills du kunnat ordna en ordentlig bur?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad fan tänkte människan som stoppade in hjulet? O.o Råttan är fan större än den, de behöver man inte ens fakta för att se
#3 nejnej detta är en annan pojke. Såg annonsen och anmälde intresset. först så skulle han få flytta till en men det blev inställt så jag får honom.
#4 Jo det är en möjlighet. Kanske kan avspärra badrummet… men då måste jag ta ut lite saker och så men det är inte omöjligt. har inte möjlighet att spärra av någon annanstans. Men idag då han kommer ska en massa saker tas ut samt bytas i skräck buren och så ska han få springa lös.
# 5 ja det undrar även jag. helt jävla galet. fattar inte vrf dom ens har en sån där liten bur. Enligt hans annons så kommer det två burar men fick bara bild på denna som visas. Så jag vet inte alls vad dom menade med 2 burar.
#6 Det låter ju bra! Tänk bara på det där med avlopp och andra farligheter, så att det inte finns någonstans han skulle kunna lyfta upp nåt avloppsgaller och krypa ner (silvertejp är ofta super).
# 7 ja får se om jag kommer ha honom där. Skulle hellre vilja ha honom i stora rummet där kök opch allt är i samma. Men måste komma på något sätt att lyckas med det isåfall. Väntar just nu på att dom ska skriva att dom är på väg med honom. Jätte nervös och så. Dessutom är min katt försvunnen :( varit borta sen igår kväll har hon och hon brukar alltid komma hem och skrika på morgonen men det har hon inte.
BTW så heter jag med Sara :)
#8 Oj, det låter sannerligen som om du har en hel del att bekymra dig om just nu. :/ Hoppas verkligen att katten kommer tillbaka snart!
Förresten har jag gjort en avgränsning till råttornas plats med LACK-bord på högkant, ihopsatta med silvertejp. Visserligen en temporär lösning, men man kan ofta göra mer med det man har hemma än man tror. :) Kartongavgränsning kanske vore något, om han inte visar sig vara en kvick rymmare.
Fint namn! ;)
Kutterspån ser det dessutom ut att vara så du kanske ska kolla upp hur hans lungor "ser ut" och vilket skick han är.
#10 hur menar du med det?? alltså att jag ska kolla. Har bytt till tidningspapper nu och han verkar må rätt bra trots allt
#11 De kan få hosta har jag läst om och astma(?) om de lever med kutterspån för länge, dammet sätter sig i luftvägarna. Så håll koll på om han hostar eller nyser.
aa det ska jag. Vet inte hur han hade det på arken men han har bara haft spån sen i april
Förhoppningsvis visste de bättre på arken :P Men vadå, köpte hon buren på arken med? Och honom ensam? BAD BAD ark i såna fall!
jag vet inte. bara att han är köpt där samt när han är född och så som stod i mappen jag fick med
dessutom så fick jag två burar med honom. Den ena en hamsterbur med endast galler i tak. och den andra som är på bild här. Har typ tagit ut allt som fanns i den. Hyllan med och lagt in tidningspapper och så tills jag kan skaffa större