Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 536 ggr
Fridborg
0

Vad ska vi göra? :(

Tji fick jag som skröt om introduktionen, katastrofen är här! Dom har börjat bråka mer och den nya hamnar utanför och blir osocial mot människor och har till och med bitit oss! Nu sitter hon i transportburen, men där kan hon ju inte sitta. What to do? :(

Fawo
0

Det brukar vara problem i början.. Om inga sår uppstår borde du låta dem sitta tillsammans och låta dem lösa det på sitt sätt.

Mina hade problem i början. Jag hade lust att "forma flocken" själv genom att lägga mig i bråk o så. Men så lät jag dem göra det på deras egna sätt. Och nu är allt frid och fröjd. Tog dock 2 veckor innan de samsades.

// Fawo (;

Fridborg
0

Jo jag räknade med det, problemet är väl mest att hon inte tycker om människor och biter hål på oss. Hon va jättesocial när vi hämtade henne men vågar knappt komma fram till oss nu :S

Fawo
0

Hon är nog osäker, och vet kanske inte vad hon ska göra när hon hamnade hos en ny flock. När hon biter, försök att inte dra bort handen o gå där ifrån (vet ej hur du hanterade det) :P För då kan du råka lära henne att handen försvinner när hon biter, vilket leder till en ovana som är jobbig att få bort.

Prova ha handskar och lär henne att ni inte är farliga. Låt detta ta tid och ha inte för bråttom fram. I de flesta fall löser det sig!

// Fawo (;

Fridborg
0

Antagligen är det så. Det vi har gjort när hon bitit ät att vi tagit tag i henne och tryckt ner henne litegrann, bara så hon blir lite rädd (självklart inte så hårt att det gör ont utan bara mer att hon ska koppla rädsla med att bitas), det kanske är fel metod, vad vet jag.

Vi kan ju börja med handskar, men vi tänkte ha henne tillsammans med oss på soffan ett par dagar nu så hon lär känna oss ordentligt och låta henne träffa dom andra på golvet i köket under kortare/längre perioder. Det är mest herrn i huset som e paranoid över att dom inte kommer fixa flockbildningen.

Fawo
0

De måste bråka för att visa sina platser i flocken. Sedan slutar de bråka när alla är nöjda :-)

Det är sällan det blir sår när de gör upp flocken. Det är mer när man får en som verkligen inte går ihop med andra råttor som de bildas sår, och det är då man ska sära på dem. Annars är det ingen fara.

Mina skrek som bara attan när jag satte ihop mina. Men det blev inga sår och man får helt enkelt lära sig själv att låta dem sköta sig själva.

// Fawo (;

Fridborg
0

Haha, jag försöker säga det :D Men husse vill att hon ska bli tam och vi sitter och diskuterar nu om det inte är bäst att vi får avvänja bitandet först och få henne tam med oss, det ska ju inte behöva vara så att man måste använda våld för att ta ut henne ur buren, hon bits ju förmodligen för att hon är rädd. Hon har inga sår, utan det är mest som sagt att hon inte ska bli förvildad mot människor.

Fawo
0

Hmm har ingen erfarenhet av vad man borde prioritera först x)

Kanske blir lite jobbigt för henne att sitta ensam, o sedan tillbaka till de andra? Jag skulle tycka att de var bäst om man får det "överstökat" med att komma överens med flocken. Du kan ju alltid plocka ut henne tillsammans med en annan råtta när ni ska hantera :-)

// Fawo (;

Fridborg
0

Jadu, det är svårt… kan ju sitta med henne och den lugna alfahonan. Det dumma är att vi inte har en extra bur förutom transportburen hon kan vara i så länge. Jag tycker som du, men husse är envis som en åsna. Jag har haft råttor förr, men aldrig haft såna här problem. Det bästa vore kanske att alfahonan får visa henne att allt e ok osv osv? Aja, vi får se vad hon händer under dagen. Men jag börjar ju få en aning om varför den tidigare ägaren behövde bli av med henne.

Fawo
0

Gör man rätt så ska det nog gå bra :-)

Hon blir nog tryggare med er om hon får bli trygg i sin flock.

// Fawo (;

Fridborg
0

Ja, det kan ligga något i det du säger. Hon har det förmodligen ganska jobbigt just nu. Men stundtals låg de och sov tillsammans och för ett tag verkade det verkligen lovande.

Miss Lalona
0

Skulle absolut prioriterat flocken först, då kan de andra flockmedlemmarna lära nykomlingen hur man beter sig mot människor. Min ena blev för ett tag väldigt osocial mot människor och gömde sig bara, bet inte dock, under tiden som de gjorde upp rangen. Efter ca två veckor började han bli nyfiken och titta fram och då gullade vi så mycket vi kunde med honom och nu vill han komma fram och leka, även om han fortfarande är den som är mest försiktig. Man vill ju ofta ha dem supertama direkt men ibland får det gå i deras takt tror jag.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Fridborg
0

Vi har lagt tillbaka henne i buren nu, men hon råkade hoppa ner på golvet, suck nu har hon upptäckt det också, vi har öppen bur så jag hoppas verkligen inte hon börjar rymma.

Men vad ska vi göra då om hon biter nu? Är det en bra grej att ta tag i henne och trycka ner henne lite för att visa att det inte är ok? Eller ska man klappa händerna och göra oljud? Vi måste ju avvänja henne bums med dumheterna.

Fawo
0

Man kan väl uppfostra råttor som man gör med hundar, med vattenspruta? Eller gäller de typ bara vid gallerbitning? Har inte läst på så mycket om just det. Kanske inte alls är ett bra sätt, inte provat själv heller.

// Fawo (;

Fridborg
0

Jo, det kanske är lite mildare. Då kanske hon inte blir lika rädd för människan utan bara vatten.

hus-musen
0

Näe du kan inte trycka ner en rädd råtta i golvet, det hade jag inte gjort med en hund heller. Då förstärker du bara att det är "farligt" och att hon ska försvara sig. 
Samma med vattenspruta, kan användas vid dominans, men inte vid ren rädsla.

Det du kan göra är att använda dig av ett fy-ljud är hon biter. Och ryck inte undan handen hur ont det än gör. Ta upp råttan och bär runt henne nära kroppen så hon känner er doft. Så fort ni ska in i buren så ge henne något gott så hon lär sig att ni människor betyder godis och sällskap. Ni behöver inte ta upp henne varje gång, men ge något gott lite då och då. Om det tar en timme för henne att komma ur buren, låt det ta en timme. Råttor är nyfikna djur, men de gillar inte heller stress.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Det första ni bör göra är att lista ut varför hon bits. Om hon bits för att hon är rädd så förvärrar det ju bara problemet om ni skrämmer/straffar henne när hon gör så! Hur beter hon sig när hon bits? Går hon bara fram till handen och biter? Hotar hon innan eller försöker hon gömma sig? Det är sådant ni bör titta efter. Sen kan jag tipsa om artikeln "bitande råttor", där finns många tips på hur man kan lösa problemet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?