Bitande råtta, hur ska jag göra?:(
Jag köpte två råttor från zoo, ca 6 månader gamla. En av dem är jätte glad, pigg och mysig, medan den andra har vart sjuk och bits.
Vi tog den sjuka råttan till vetriären och fick behandlat henne med antibiotika. Hon blev bättre under en period av ett par veckor men nu nyser hon lika mycket som förut. Buren står på dragfritt ställe och vi har alflis som bottenströ.
Hon bits så fort man grejar i buren. Om man rensar eller dylikt på ett ställe hon inte gillar kommer hon fram och bits. Om man håller fram handen ett par decimeter ifrån henne kommer hon fram och luktar, och sedan bits, hårt så de blöder mycket och dröjer länge innan det slutar.
Jag vågar knappt stoppa in handen i buren längre, för jag vet att hon kommer bita. Den andra råttan kommer alltid fram och kommer ut frivilligt och den bitande gömmer sig mest och kommer fram när det är mat.
Folk säger att en råtta som bits pga aggressivitet kommer inte attt sluta? Vad anser ni? Finns det ingen annan utväg än att ta bort henne? :(
Ett tips: Sätt på dig handskar när du ska in i buren. Om du drar bort handen när hon bits så lär du henne att när hon bits så försvinner den otäcka handen, vilket leder till att hon alltid kommer att bitas.
En råtta med den ovanan är svår att få tillbaka till sitt "obitande" tillstånd.
Försök kanske att ha henne tillsammans med dig i sängen/soffan o lär henne att du kommer att vistas tillsammans med henne och att du inte är farlig. Ha tålamod :-)
// Fawo (;

Sker detta bara inne i buren? Hur är hon när ni har henne utanför buren, bits då med?
Det känns inte som att problemet är att hon tycker att handen är otäck, med tanke på att hon kommer fram och luktar, sen några sekunder senare hugger hon. så fort man försiktig sträcker fram handen för att hälsa eller så bits hon nästan alltid. När man har henne ute i säng eller soffa bits hon aldrig. Hon vill helst gömma sig under en filt eller något. Det känns så tråkigt, när hon bits när man är i buren, och gömmer sig när hon är ute….
det är så svårt "/ Men tack så jätte mycket för ditt råd!
Med tanke på att hon inte visar något som helst intresse för att vara med mig tappar man lite motivationen :(