(S) Avelshane i sommar!
Ja, ytterligare en liten tös som söker en partner i sommar någon gång. Hon är född 25 augusti så skulle önska para henne i juni, senast juli.
Jag är inte så kräsen med utseendet på hanen, dock värdesätter jag temperament, han ska vara stabil, lugn och harmonisk både i flock och mot människor. Jag vill också kunna få veta vad det ligger för hälsoproblem i släkten och även gärna för mitt eget intresses skull vad det finns för anlag!
Självklart ett plus om han finns i närheten av Växjö, men jag åker hellre än bit för att hitta rätt hane än ta närmsta bästa. Önskar ni att jag och min lilla tjej kommer hem till er är det klart vi ställer upp på det.
Lite information om flickan;
Namn: Ananda Shake
Födelsedatum: 25 augusti 2010
Färg/teckning: Black hooded dumbo, slät
Vikt: Sist jag vägde henne runt 370g, var dock ett tag sen så ska väga henne igen strax
Släkt, bakgrund: Jag har själv hennes syster här hemma och de båda mår bra, har aldrig varit några problem förutom att jag tycker att systern är lite för liten - ligger på strax över 300g bara. Vet att hon bär på blue och därför hade det väl varit lite roligt att hitta en blue hane/bluebärare men som sagt inget krav!
Vad det gäller sjukdomar har det inte varit några problem bland några av släktingarna jag känner till bortsett från ett mykoplasmafall. Inga kända tumörer elr någonting hittills och både Ananda och hennes syster är pigga som nötkärnor.
Temperament: Ananda är väldigt busig, påhittig och… flummig nästan. När hon är ute är det minsann fullt ös, eller ja, i alla fall de första minuterna sen ägnar vi oss mest åt att springa runt lite på sängen och kika på allt som händer runt omkring. Efter det sover vi en stund, eller försöker hitta något att äta…
Ja, kort sagt är hon en riktig charmknutte, lite egensinnig ibland men på ett bra sätt - hon sticker ut ur mängden. Har aldrig tagit med henne någonstans eller så så jag vet faktiskt inte riktigt hur hon reagerar på miljöombyte, har bara suttit med råttorna ute på uteplatsen och då var hon i alla fall den enda av dom som vågade hoppa ner i gräset.
När det kommer till introduktioner är hon en riktig liten prinsessa, vi har intruducerat några nya sen hon kom och det är faktiskt hon och hennes syster som det är minst problem med. De nosar lite, följer efter, knuffas lite sen är det bra. Har inte ens varit problem med en vuxen råtta vi nyss introducerade.
Hon är flocksmart, lugn och stabil, kan väl stressa upp sig lite ibland men oftast känns det som att hon mest triggar upp sig själv för att allt ska bli lite mer spännande. x)
Negativa saker: Ingenting jag vill kalla sjukdom men hon fick en knöl under hakan någon gång, eller ja på halsen nästan, vet inte vad det var för någonting men det sprack i alla fall och försvann och läkte ihop med lite tvätt bara. Kollade tänderna på henne med rekommendation från både veterinär och RiF användare men hittade inga konstigheter.
Sen är väl en negativ sak med att jag hade velat veta ännu mer om hennes släkt men det är ganska så svårt att ta reda på, då är det ju iaf tur att det jag vet är bra.
Hade också velat se lite hur hon reagerar på miljöombyten och sånt men jag tror inte att det skulle vara några problem… men som sagt vet jag inte.
Lite andra tankar med parningen: Har haft en kull hemma nu som ska flytta om inte så lång tid och jag tycker verkligen det har varit jätteroligt. Har haft tankar i att para Ananda till sommaren ganska så länge men jag har ändå tvekat lite på att jag skulle ha tid och ork till att ha en kull men jag vet nu att jag har det.
Har även en halvsyster eller kusin, kommer inte ihåg riktigt vad hon är, till Ananda och Wizzy som är runt tre månader gammal nu som jag eventuellt vill para till hösten/tidig vinter om allt fortfarande är som det ska med henne då.
Skrev lite om det där uppe, men som sagt kan vi gärna åka till hanen, eftersom att det är min första parning på en egen hona (kullen jag skrev nyss om tog jag hand om när ungarna var två veckor ungefär) så skulle jag gärna vara med och se först när någon som är mer erfaren ordnar med det där.
Kan väl passa på att tillägga att även om utseendet inte är det viktigaste har jag ju mina små önskemål. Gärna dumbo, gärna blue/anlag för blue, och så hade det faktiskt inte varit helt fel med rexad heller då jag aldrig har haft det innan och självklart planerar att spara ett par bäsar ur denna kullen. :)
Blev väl… väldigt jättelångt, men om det finns någon hane där ute som passar så presentera honom! Eller ge gärna tips om du vet någon hane som som skulle passa och som söker fru 
you can't face the problem, if the problem is your face……
vilken läcker bild på en vacker dam 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack :D Hon är hur fin som helst min lilla nalle <3
Säg till om du hittar någon, helst dumbo för jag vill låta Rosa och kanske Mrs.Jingels också få ungar och dem är ju syskon alla tre xD
Känner att informationen om just familje träd är väldigt bristfällig
Nja, jag har föräldrarna. Sen har båda vi "sysslingar" till dem som ska få ungar förmodligen. Så har vi (allafall jag) kontakt med uppfödaren till förldrarna. :)
#4 Tycker också att den är lite bristfällig. Som jag även nämnde i negativa saker ^^ Men det är som sagt det jag vet. #5 Har föräldrarna till min Ananda och om vi båda planerar kull så får vi väl anstränga oss lite för att få fram mer info.
Ska ev tre systrar (Ananda, Rosa och Mrs Jingels) utan känd bakgrund gå i avel i sommar så hoppas jag verkligen att det läggs mycket jobb till att hitta hanar med väldokumenterad i stort sett felfri bakgrund som är oerhört bra hälso- och temperamentsmässigt. Hanarna bör vara i stort sett felfria vad gäller sociala egenskaper gentemot andra råttor och människor med allt vad det innebär.
De bör inte heller paras med samma hane alla tre eftersom ungarna redan pga honornas okända ursprung kan få en massa oönskade egenskaper/problem som ligger i honornas släkt, är hanen då inte helt bra, vilket ibland inte märks förrän man kunnat bedöma avkomman under en tid.
Om jag förstått det rätt så har Maria92 föräldrarna till dessa tre systrar men vet man inget annat om släkten så hjälper det tyvärr inte nämnvärt.
Vill inte vara någon glädjedödare, vill bara att ni ska tänka efter riktigt ordentligt om det verkligen är så klokt att låta detta ske och om ni verkligen kan sålla bland ev erbjudanden om hanar.
Lycka till i alla fall.
#7 Jag har ju kontakt med hon som sålde mig föräldrarna, så okänd bakgrund är det inte riktigt. :)
Dessutom kommer jag (förmodligen Alex med) använda en hane med stor (frisk) bakgrund.
Vad sägs om denna snyggingen?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#8 Är släkten bra då? Vet ni hur kullsyskonen och föräldraras kullsyskon utvecklats?
Varför vill du ta en varsin kull på dina systrar? Finns det en tanke bakom? Kommer du att använda en hane till båda systrarna?
#7 Jag har inga planer på att försöka använda samma hane till tre honor, förmodligen var det inte i dom banorna Maria tänkte riktigt heller utan att man kanske kunde få kontakt med någon som kunde erbjuda en hane och eventuellt då även en till hennes hona.
Och som Maria också säger så är ju bakgrunden inte helt okänd heller, vi båda har kontakt med uppfödaren till min tilltänkta honas morföräldrar/farföräldrar så visst kan vi få fram information och det hade jag tänkt göra. Sen har väl även du Maria kontakt med nästan alla som har syskon till Ananda, plus att vi med säkerhet kan luska fram hur det har gått för Rosas syskon (Anandas mamma)
Får väl också "försvara" mig lite med att en av anledningarna till att jag har väntat så här pass länge med att para henne är just den bristfälliga informationen om hälsobakgrunden - jag vill vänta och se så ingenting konstigt dyker upp så länge som det är möjligt. Skrev även i min annons att jag söker en hane med känd bakgrund och stabilt temperament, sen får jag helt enkelt bedöma på erbjudanden eller hanar jag hittar själv huruvida de kan matcha min honas egenskaper och brister även positiva sidor som man kanske vill ta vara på. Tycker även att det framgår rätt tydligt i annonsen att jag inte tänker ta första bästa. ;)
#9 Du kan väl skicka ett PM till mig och berätta mer om honom? :)
Jag vill inte alls bråka utan bara få er att tänka till lite. Har ni allt under kontroll så är det ju ok. Det kan ju också vara svårt att hitta en bra hane så då hoppas jag att ni har kurage nog att avstå från er vilja att avla på honan även om det känns tråkigt.
Nej det tror jag inte. Jag vet hur mycket ni som hänger här bryr er om råttor och deras välmående ;) Så kan jag ju passa på att tillägga att jag redan har tänkt en hel del på det här så den saken är ju redan klar.
Jag har i alla fall inte några planer på att avla ogenomtänkt, är ju väldigt kräsen med allting jag väljer bland, spelar ingen roll om det är djur, kläder, eller .. elektronik ja vad som helst, men det ska passa mig och kännas bra, gör det inte det blir det inget. Sen att man har önskemål om hur hanen ska se ut, det kommer i sista prio faktiskt.
#13 Det låter bra
alltså det jag ville veta är varför finns det ingen info om bakgrunden ^^;
är dom inte SRS reggade osv?
är det Zoo råttor?
etc etc
Det är helt enkelt för att jag måste rota fram lite gamla dokument med allt jag har sparat och fått reda på.
Hon är inte registrerad, ingen av hennes förfäder är heller men de är i iallafall några generationer privatuppfödda och jag har information/sjukdomshistoria om syskon, föräldrar (kanske finns något om föräldrar syskon som jag redan har sparat/fått reda på, jag vet inte) och mor/farföräldrar om jag inte minns fel.
Kommer lägga upp det så fort jag har tillgång till min andra externa hårddisk, mitt egna minne är inte allt för bra
Så det jag vet för tillfället är det som står nu :)
#11 Lillemor är Anandas mamma och Rosa är syster :D Förvirrande med alla namn XD
Detta låter nog väldigt konstigt, men jag VET att det här är en bra linje >.< Råttorna jag har nu i de släktet har aldrig varit sjuka, inte ens förkylda. Lillemor & Mulle utvecklade däremot mycoplasma pga dåliga burförhållanden då jag var inlagd på akuten med chrons, min pojkvn tog hand om dem men han förstod inte att man måste lufta typ hela tiden eftersom de bodde i akvarium. (Nöd) Nu bor alla i furet tower
Jag har mitt fönster öppet ofta för det blir för varmt i mitt rum, men ingen snoris. :)
Men Lillemors myco försvann. Och hon är lika pigg idag som när jag fick henne. Ingen har visat ilska/räddsla mot mig. Aldrig bitit. Supersociala, sitter klistrade vid buren när man kommer fram. Gnagar inte sönder saker. Flocksmarta. Jag ser denna linjen som ett stort plus i råttavlen, och bara för jag varken är medlem eller regristrerar mina råttor betyder det inte att jag inte kan nåt. Tar studenten i år som djurvårdare och har nördat in mig på råttor rent allmänt sen jag var tretton. Jag funderar på att bli medlem och regristrera råttisarna som snarast för de får folk att de en mer som seriös vilket jag vill såklart.
Jag vill inte tro att folk ska tro att jag bara avlar för det är kul och sen att se massa söta fluffbollar. Såklart det är kul att avla, men jag tycker det är intressant att bara sitta och titta på dem hur dem beter sig mot varandra och sina ungar. Och jag är intresserad av genetik, och nu när jag har så bra och friska råttor vill jag såklart att dem ska "leva" vidare.

#17 Ahhh, just det. My bad! :D
Men iofs, då kanske det inte var mycoplasma eller, om det "försvann"? Kanske bara en jobbig förkylning.
Jag tror också på att det är en bra linje faktiskt. Har du någon aning om Lillemors syskon osv då? Annars kanske vi kan fråga henne ju från rydaholm om hon vet? 
#18 Det lät exakt som mycoplasma, läste någonstans att det kunde försvinna :o Har inte kollat upp saker just nu, men jag kan fråga henne sen. Maila efter och frågade om hon hade bilder på Glorias & mina bröders föräldrar som hon kunde skicka men inte fått svar än :)
Ja fast det försvinner ju inte, det är ett virus som alltid finns i kroppen hos den råttan som en gång har fått det. Sen att det kan bli bättre och inte märkas av är ju en annan femma :)
Hm, om hon skickar bilder kan du väl vidarebefodra till mig? :D Har du min mail?
#20 Ja det kan jag göra, har din mail :D
Irriterande virus O.o Då måste jag & Lillemor haft tur att det inte är så jobbig då och värre
Awesome :)
Ja, väldigt irriterande. Har läst också att typ, va det nu var runt 80% av alla råttor har detta viruset latent i kroppen… så bryter det ut om de sätts i försämrade förhållanden… längesen jag läste så kommer inte ihåg men det lät scary iaf 
#22 Ja jag minns också nåt sånt jag har läst. Att vissa är känsligare än andra och så. Ester, en tant som jag tog emot rosslade när jag fick henne och hon var ofta förkyld men efter två månader så försvann det och hon är typ aldrig förkyld längre.
Precis tagit emot en ny råtta på ca1år, (Alberto) och han rosslade mycket i början men nu är de nästan borta. Men de kanske beror på stressen i början också.
Men jag vet inte vilket underlag dem andra använde, kanske spån som gjorde att dem lät konstant?
ursäkta min brist på info men visst ska en hane vara 1 år när han paras?
#24 "Ska" & "ska". Det är bäst i den åldern, om han äär fullt friskt såklart. Då hinner han komma ut tonåren och visa vilken råtta han är på riktigt :)
#23 Ja förmodligen beror det ju på att de kanske har haft det dragit eller dammigt eller något tidigare. Har en liten tjej som börjar rossla direkt om det blir "för smutsigt" i buren, hon är jättekänslig så man får hålla väldigt bra städat där för hennes skull.. så stressrosslar hon lite med. Men hon är från djuraffär så det är inte överdrivet konstigt "/
#24 Jo helt rätt, eller ja man strävar efter det för att kunna utvärdera hanen på ett bra sätt i och med att dominans/aggressivitet oftast visar sig runt 8-10 månader tror jag det är. Så det är en riktlinje för de som avlar på ett seriöst sätt, klart det är fysiskt möjligt för en hane att para sig tidigare
puuuuuuuutt :D
synd att du inte kollade in min fining när du var härnere
fast han har ju ingen stam och skulle behöva en dam med full stam, men i övrigt stämmer han in på allt..
Hm… räcker det med halvfull stam? ;DD Är han en blue dumbo :D?
näääää inte i närheten av varken blå eller dumbo :P han är en bläsad silver black eubk som fyller 2 år i augusti *s*
har ev en som vill låna honom på g, men hon blev lite osäker nu iom att jag tagit in småbebbarna och man vet inte om de bär på ngt skit.. men vi får se hur det blir.. önskar mig iallafall bäsar av honom om rätt hona kan snokas fram.. *s*
han passar ju inte så bra åt din tjej om du vill ha dumbobarn iallafall *S*
om det blir ngt av med honom så vill jag att honan ska ha så mkt kända släktingar som är bra som möjligt eftersom att han inte har varken stam eller kända släktingar 
sambon tjatar och tjatar om att Stitchen måste ha bebbar för han är den trevligaste råttan i världen 
men jag försöker förklara att det GÅR inte, för då måste vi behålla precis alla själv..
Stitchen är en dubbelrex & har dåligt immunförsvar och blir lätt förkyld nämligen, och hans bror dog av lunginflammation ganska ung.
(det här är inget erbjudande om hane *s* ) förlåt att jag spammar din tråd 

men han är den enda dumbon här finns iaf (önskar mig visserligen fler)
Fast om man parar dubbelrex med slät blir det väl bara vanlig rex i kullen? Fast jag vet inte…
Har du ingenting alls info om hans föräldrar/syskon, inte ens ett av dom? Har var ju en riktig snygging faktiskt, även om han varken var blå eller dumbo… :)
#32 japp det blir bara rex med Stitchen, det var mer att han kan ju föra vidare sitt dåliga immunförsvar som jag tänkte på ;)
nej på Moffe har jag ingen info om någon släkting alls, han är köpt i en djuraffär, uppfödd av en privatperson men jag har inte lyckats få reda på ngt om denna personen..
hur går det med sökandet?