Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 769 ggr
Svettbonde
0

Ogillar starkt att bli lyft.

Hejsan! Min Vladimir ogillar väldigt mycket att bli lyft, men brukar oftast hamna i situationer där jag behöver lyfta ner honom, då han inte alltid vågar gå ner själv, t.ex. klättrar upp på bokhyllor eller upp i sängen som han inte heller vågar ta sig ner själv ifrån. Han är inte rädd för mig i övrigt, men är inte så noga med att klättra upp på min axel eller klättra upp i handen vilket min andra råtta brukar uppskatta som ett sätt att ta sig ner från saker.

När jag närmar mig vladimir med händerna på ett sätt så att han förstår att jag kommer lyfta honom, så kryper han ihop och i en liten boll, ibland halvskriker han litegrann innan jag ens hunnit röra honom, när han väl är i luften så brukar han dock vara ganska stilla tills han ser en chans att ta sig ner, t.ex. om han kan grabba tag i någonting. Vad jag förstår det så finns det inget som tyder på att han är skadad eller något då han oftast glatt skuttar runt och visar inget aggresivt beteénde. Han har aldrig bitit eller något för att försvara sig när jag lyfter upp honom.

Båda råttorna är Zoo-råttor så dom har nog inte upplevt så mycket hantering, då dom inte heller är särskilt glada i att bli klappade, Dock har det har blivit mycket bättre under de 4 månaderna jag har haft dom. Men det är så otrevligt att höra den ena skrika när man lyfter dom.

Min fundering är väl mest om jag borde lyfta upp honom oftare för att vänja honom, eller ska jag sikta på att hitta  andra lösningar på att få ner honom när han är högt upp nog för att inte våga ta sig ner själv?

Han verkar i övrigt inte tappa förtroende för mig efter jag har lyft honom eftersom han ofta annars söker kontakt.

Guldheden
0

ååhh… hoppas det blir bättre!!!

Miss Lalona
0

Det enda jag kan komma på är att klappa honom ett par gånger innan man lyfter honom och kanske ge en liten godis när du satt ner honom så han förknippar att bli lyft med något positivt. Men jag skulle ha fortsatt att lyfta honom. Lycka till!

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

mikeiko
0

Han har inte ont någonstans? Då kan de bli extra stingsliga…

Tror annars att det bara är mycket närhet och hantering som gäller för att han ska vänja sig vid dig och att det inte är något farligt.

Lilith
0

Min ena tjej, Morfin, är inte 100% förtjust i att bli lyft.
Det går som sagt, men ibland brukar jag låta henne hoppa upp på mina händer av sig självt. Hon har i vilket fall blivit mer van med händerna ju äldre hon har blivit, så det har fungerat fint :)

Svettbonde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Allright!! Tack så mycket för svaren! =)

#2 Haha är nästan lite bitter för att jag inte ens tänkt på det där med att ge godis efter! tack!

#3 Jag har funderat på det, men jag har inte sett något annat som tyder på att han har ont någonstans, han låter mig klappa honom ibland, och har inga beteenderubbningar eller något sånt.

#4 Precis så har jag gjort med min andra snubbe, Estragon, Han har inga större problem med att bli lyft, även om det ser ut som att han muttrar lite över det. Men Vladimir vill inte riktigt klättra upp i handen om det inte finns något galet gott där, han han klättrar inte upp med alla fyra benen utan som allra mest tre om jag försöker locka honom upp i handen. och det känns lite taskigt att lyfta honom då eftersom han inte står stadigt i handen då.

Lilith
0

Så gör några av mina små nu. De sätter några tassar och sedan är det lite tveksamt om de vill kliva upp resten :P
Men de börjar vänja sig väldigt fort vid mina händer nu, och jag kan hantera dem relativt enkelt. Å andra sidan har alla tre blivit hanterade förut, så då är det lite lättare.