Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 954 ggr
Miss Lalona
0

(OT) Gnagarvänlig djuraffär!

Idag var jag inne i djuraffären där jag köpte mina tre råttor (innan jag visste att detta forum fanns och att man borde köpa från uppfödare). Jag hittade en liten ensam råtta som låg för sig själv och blev då ledsen för att den inte hade någon vän. (I övrigt såg den ut att må bra och hade gott om utrymme som alla djur i affären har.)

Jag bestämde mig för att prata med killen i affären för att se hur kunnig han var och jag blev förvånad. Han sa att den andra råttan hade sålts dagen innan och trodde att den här lille sötnosen skulle säljas snart. Han sa att han skulle kela med den extra mycket tills den blev såld.

Jag passade då på att fråga var de fick sina råttor från (då jag har tre själv därifrån så såg jag framför mig hur de suttit hos en grossist och lidit) och han svarade till min stora förvåning att de födde upp alla gnagare själva för de tyckte att temperamentet blev bättre då. Han var noga med att säga att endast lugna och sociala råttor fick ungar då de märkte att "elakhet" gick i arv. Han ursäktade sig med att de inte kunde föda upp reptiler men att en del av dem var köpta från privatpersoner. Jag blev jätteglad för detta och märkte sedan när både jag och min pojkvän höll den lille att han var van vid människor. Tog endast någon minut innan han låg i min killes hand och knastrade.

Vad skönt att känna att det finns djuraffärer som bryr sig om djuren, dit tänker jag gå igen :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Guldheden
0

vilken drömupplevelse!

Miss Lalona
0

Det var det verkligen (du som bor i göteborg kan ju åka dit, det är Mölndals zoo)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Guldheden
0

NÄHÄ? åååh…. tror jasg åker dit imon, e barnvakt då med så det blir som en utflykt!!! va kul! man skall verkligen stötta de som sköter sig.

Lilith
0

Blev väldigt glad av att läsa det här :)

Miss Lalona
0

#3 det blir farligt att åka dit om råttan är kvar, han är en liten charmknutt :) Men jag håller med dig, man skall stötta dem som sköter sig.

#4 Vad kul att fler blir glada :)

Lamina
0

Det är ju helt klart en mer ansvarsfull djuraffär, men det är ändå en djuraffär. Jag hatar att vara den som klampar in i tråden och börjar klaga, men jag kommer alltid vara negativt inställd till djuraffärer. För det första; den andra var tydligen såld? Till vem? Hade dom sålt den ensam? Hade dom då kollat att den fick sällskap i det nya hemmet? Och den kvarvarande, hur blir det med den? Kommer dom kolla att den får sällskap i nya hemmet? Oavsett hur noga dom är med aveln så kan dom ju inte ha koll på ungarna dom säljer sen. Dom kan hamna vart som helst. Och många av dom hamnar nog tyvärr som ensamråttor i ett hem där dom får leva i en liten plastbur och äta pellets hela livet. Jag har tyvärr sett det alltför många gånger själv…

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; köp aldrig från djuraffär! Det spelar ingen roll hur bra den är, i grunden är det en affär som måste tjäna pengar. En affär där vem som helst kan gå in ioch köpa sig en livs levande varelse utan några frågor om vad man överhuvud taget kan om djuret i fråga, hur det komer bo och vad det kommer få äta. Det är något som är allvarligt fel med det… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Miss Lalona
0

Den andra var såld till ett hem där de hade tre stycken innan, trodde han, han kan ju inte veta. Vem kan veta helt ut egentligen? De verkade råttvana iaf. Men visst håller jag med dig #6, jag tycker också att uppfödare är bättre men om det nu finns djuraffärer, det kan jag inte hindra, så är det bra att de bryr sig om djuren. Jag kommer kanske inte köpa fler råttor därifrån men jag tänker absolut köpa saker där för jag stöttar att man som djuraffär försöker göra det bästa för djuren. De gör misstag som alla andra djuraffärer men de verkar öppna för att lära sig iaf.

Gillade även praktikanten som jobbade där, som gick djurvårdsutbildning i inriktning mot gnagare, hon stod intresserad och lyssnade på allt jag berättade om råttor.

Lamina
0

Nja, tycker i ärlighetens namn inte att man ska stödja någon djuraffär som säljer djur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Alenzi]
0

Vad trevligt att läsa :)

RaGooN
0

#6 - Det är la för fan bättre att någon av oss vettigare köper en råtta från en djuraffär så den får det bra än att den hamnar hos någon där den blir misskött..
Alla ska få en chans att ha ett bra liv..
Sedan köper man ju ändå grejer där, vilket är det djuraffären antagligen lever mest på.

Jag tycker att det bästa är att köpa från uppfödare. Men va fan om det sitter en liten bebis i en djuraffär kan man ju ändå ge den ett värdigt och bra liv….

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Lamina
0

#10 Tänk på språket!

Ja, alla har rätt till ett värdigt liv. Men så länge folk köper från djuraffärer kommer djuraffärerna fortsätta sälja. Du hjälper kanske just den råttan, men dom råttor som dom köper in/föder upp med pengarna du betalar för den då? Vad händer med dom? Ju fler som inte köper råttor på djuraffär, desto mindre kommer dom tjäna på att sälja djur där. Och visst, försäljningen kommer inte att upphöra inom dom närmaste 10 åren, men man måste ju börja nånstans.

//Lamina