Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 708 ggr
Mastoll
0

Gammal råtta

Min råtta Nike är 2 år och hon sover betydligt mycket mer nu är vad hon gjort tidigare. Förut när man öppnade buren så sprang hon genast till en för att hälsa och komma ut, men nu mera ligger hon kvar och tittar bara på en, och efter ett tag kommer hon.
Hon är ju fortfarande lite aktiv och så, men när jag släpper ut henne på golvet så går hon typ bara och lägger sig nån stans för att sova.

Jag undrar hur råttor blir när dom blir gammla, och om det här med Nike kan bero på att hon är gammal, eller om hon kanske är sjuk?

Mvh Michelle

Ninja
0

Är hon bara trött och inte hängig eller snorig så tror jag det beror på åldern. Som gammal blir man trött och får stela leder, så det blir lite svårare att komma igång efter man sovit.
En värmelampa som används till reptiler kan hjälpa en hel del. Rikta den mot en sovplats från säkert avstånd så kan hon bli piggare och ha lättare att komma igång. Tänk på att inte ha den för nära, då kan det bli för varmt, och det måste finnas andra svala sovplatser så att både hon och de andra kan välja var de vill sova.

Mastoll
0

Tack för svaret! Jag ska tänka på det där med lampan ^^

Nemii
0

mitt element har precis pajat, så de kan bli rättså kallt i rummet. Det beror lite på temperaturen utomhus. Men hur mkt brukar en sån där värmelampa kosta? Kan vara bra att ha så dom inte går och blir sjuka

rattmamman
0

Mina honor har uppfört sig precis som din råtta då de blivit gamla. Jag tror att beteendet beror på ålderdom helt enkelt.