Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1342 ggr
[lucke]
0

Råttorna vs Guldhamster...

Jag ska ev. (om jag inte är allergisk) ta hand om en guldhamster hela sommaren. Hamstern kommer att bo i sin bur som kommer stå bredvid råttornas bur (men självklart utom räckhåll för varandra). Det jag undrar är om råttorna och hamstern kan träffas på neutral mark- tex utomhus- utan att det blir slagsmål? Jag är van vid att umgås med mina råttor utanför buren varje dag- någon/några är alltid med mig i soffan osv- och det vill jag kunna fortsätta med, samtidigt som jag vill ge hamstern tid utanför sin bur. Smidigast vore ju om de kunde vara ute samtidigt- men det kanske inte funkar? Jag har träffat hamstern och han är lugn och snäll. Mina honor är lite livliga (de yngsta) men snälla- sen vet jag inte hur de reagerar mot andra djur förstås… Är det en utopi att råttorna (kanske en åt gången) kan hänga lite med hamstern..? Någon som har både hamster och råttor och vet om de funkar ihop utanför resp burar- givetvis under uppsikt?

[Alenzi]
0

Nej.. Nej. Nej. :P

Hamster = råttmat

Dessutom kan hamstern skada råttorna rätt illa, när den försvarar sitt liv. Guldhamstrar är solitära och tycker inte ens om individer av sin egen art. Tänk då vad den skulle tycka om råttor..

Nej.

(har för mig att någon härifrån fick sig en blodig överraskning, då antingen råttor eller hamster rymt ifrån sin bur och tagit sig över till de andra under natten.. Minns tyvärr inte vem det var, men denne kanske dyker upp)

Lamina
0

Nej, nej, absolut nej! Risken är stor att någon av djuren, troligen hamstern, skulle bli skadad/dödad. Råttor är trots allt rovdjur och skulle säkert se hamstern som en god matbit. Bortsett från det så finns det alltid en risk att hamstern bär på smittor. Man ska aldrig låta olika arter av gnagare träffa varandra…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
0

Ha inte burarna för nära varandra heller, är stressande för alla djur då de inte är vana vid varandras lukter.

[lucke]
0

Tänkte kanske att de inte skulle bry sig så mkt om varandra… Iaf på neutral mark, som utomhus. Vad synd- hoppas hamstern inte lider alltför mkt av att inte få så mkt människotid…

Allamej
0

Inte träffas alls, ett bytesdjur springer en bit ifrån råttorna, råttorna tänker hmm.. middag. Död hamster.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[lucke]
0

Trodde inte jag hade såna killerrats- men då ska de förstås inte få komma i närheten av varandra.

hus-musen
0

Låt dem inte ens stå i närheten av varandra. Det stressar hamstern i onödan eftersom han inte är uppvuxen i närheten av råttor.

Alla råttor är opportunister, oavsett hur söta och beskedliga de kan se ut. Och hamstrar kan vara ena ilskna jäklar, så skador kan även uppstå på råttorna.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

ööhm =/ Jag har haft råttor och hamstrar ute samtidigt och burarna i samma rum och jämte varandra. Och mina råttor har ALDRIG gjort något. Och de är 9 st råttor som inte gjort något. Dem bryr sig inte äns när jag låtit råtta nosa på hamstern. Min "mamma råtta" tvättade hamstern lite men sen vart de inte kul mer. MEN jag har inte låtit hamstern springa fritt på golvet medans råttorna är ute. De skulle jag aldrig våga, då har jag inte någon kontroll över vad som händer. Hamsterburen bryr dem inte sig om heller, dem har gått på den för att kunna ta sig högre upp, de är de ända :S Och jag har ändå några problem råttor, dem biter nog mig mer än en hamster :P

[lucke]
0

I det här fallet är de ju ovana vid varandra- så jag kommer att ta det säkra före det osäkra och inte låta dem ses. Hur pass sällskapssjuk är en guldhamster? Blir de deppiga om de inte får människogos ofta?

Miss Lalona
0

Försökte presentera ett marsvin för mina snälla råttor en gång men det var inte populärt för marsvinet. Råttorna försökte bita den i öronen och kom marsvinet för nära buren så högg de efter den. Mina råttor är hur gosiga och trevliga som helst annars men andra djur är ett stort NEJ. Tror du har tur #8 men jag hade ju satt undan hamstern för dennes skull. Tror inte heller en hamster lider av att inte få jättemycket människotid om det gäller en kort period :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

#8 Då har du haft tur helt enkelt. Jag vet gånger det har funkat, men så har något triggat råttan och sen har de inte varit mycket kvar av hamstern, musen, eller annat litet djur. Samma åt andra hållet, personer som haft kaniner och marsvin med råttor vilket inte har slutat lyckligt. Är råttorna vana vid doften av hamster så är det ju en sak som kan underlätta, men du kan aldrig lita på att det alltid går bra.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Det gäller ju hela sommaren dessvärre- om jag nu tål honom…

hus-musen
0

#12 Jo och jag skulle iaf tycka det var rejält pinsamt att säga till ägaren, hörrdu din hamster råkade bli råttmatObestämd
Näe bättre att ta det säkra före det osäkraGlad

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Usch jaTungan ute

kaizoR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 En hamster är är inte speciellt sällskapssjuk, men det beror från individ till individ. Den klarar sig mer än okay om buren är tillräckligt stor och med ett hjul i ca två dagar utan mänsklig kontakt. (Längsta jag vågat pröva) Annars så råder jag dig, precis som alla andra, att INTE introducera råttorna och hamstern! Har själv sätt med egna ögon vad en hamster kan göra med ett annat djur! Och för det mesta så går det inte bra om en guldhamster får för sig att försvara marken runt omkring den….

[lucke]
0

Ingen som behöver oroa sig för att jag ska introducera dem för varandra OM nu hamstern ska bo här i sommarFlörtCool! Menar alltså att det inte kommer att ske. Skulle varken våga utsätta hamstern eller mina tjejer för nåt sånt.

[Emma--]
0

Hamstrar behöver röra på sig ganska så mycket, så blir det svårt att hinna att rasta hamstern kanske det vore bättre att inte ta emot hamstern.

Vissa nöjer sig kanske med någon timma ute, men vissa vill vara ute flera timmar. 

Här hemma vågar jag inte ens ha hamstrar och råttor i samma rum ifall någon skulle rymma. Tungan ute

[Alenzi]
0

#17 Håller med. Vår senaste hamster, Råttan, krävde 2-3 timmar motion dagligen, vi brukade sätta ut henne i badrummet med hjul och en massa leksaker. Annars höll hon låda med gallertuggande och allmänt destruktivt burbeteende.