Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 600 ggr
mickro
0

Råttor i Danmark?

Hej!

Tänkte höra om någon vet hur råttorna i danmark är? Finns det bra uppfödare och råttor där?

Vet att för några år sen så sa man att det inte fanns mycket att hämta där att linjerna inte var bra. stämmer det?

[Alenzi]
0

Jag äger en dansk råtta, GR Lily, och visserligen är hon inte så gammal (4 månader) men från dag ett har hon varit den tryggaste och mest kontaktsökande råtta jag ägt (vilket i sin tur kanske inte heller säger så mycket, eftersom hon är råtta #5 XD). Hon är fullständigt orädd, och har alltid både knastrat och pussat fingrar så fort tillfälle gavs. Hittills aldrig rosslat eller ens varit snuvig.

Men det förekommer en hel del ganska oöverlagd avel på andra sidan sundet, precis som det säkert gör i Sverige, och i och med att det inte finns någon råttförening så finns det inte heller några officiella stadgar kring aveln. De flesta har dock formulerat en avelsetik som de håller sig till.

Du hittar de flesta aktiva danska uppfödare på råttforumet tamrotter.dk :) Det bästa är nog att prata med dem och bilda dig en egen uppfattning.

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara haft en råtta från danmark, Zen Atlantic Ocean, hon var iallafall helt underbar, mjuk och go i temperamentet & frisk vad jag kommer ihåg..

men har ju som sagt begränsad erfarenhet där *s* det var ju några år sedan Atlantic bodde hos mig med..