Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 881 ggr
Whiskery
0

Behöver råttor dagsljus?

Hejhej, kanske en liten dum fråga. Självklart fattar jag att de små liven behöver ljus och dagsljus, men jag har precis fått mina två första råttor och jag blev nyfiken eftersom jag har ett rum som ingen i min familj riktigt behöver. Jag tänkte att jag kanske jag kunde ha ett råttförsäkrat rum, men tyvärr så ligger rummet i källaren utan några fönster. Skulle man kunna råttförsäkra rummet, även om det inte finns några fönster och använda de?

[Alenzi]
0

Människors hjärnor behöver i allra högsta grad dagsljus för att man skall fungera normalt, det ger enorma effekter på till exempel hormonnivåer om man får för lite ljus. Det är nog inte helt dumt att anta att det samma gäller för råttor, även om de är till dels nattaktiva etc. De har ju ljusstyrda dygnsrytmer de också.

Det där råttsäkra källarrummet låter som världens potentiellt roligaste råttlekplats, men jag tycker rent intuitivt inte det låter som ett jättetrevligt ställe att ha dem boende permanent.

Whiskery
0

Kan de sova där då och då, kanske de kan bo ibland uppe i mitt rum och lite i rummet?

mikeiko
0

Du kanske kan göra ett lekrum av det och sitta med dem där när du har dem vakna och ute?

[Alenzi]
0

Jag har faktiskt ingen aning. Men jag vet att du får tamare råttor om de står där du och andra människor vistas.

Lamina
0

Jag hade ett tag 2 av mina råttor i ett rum utan dagsljus. Dom verkade inte må bra av det… Kan inte sätta fingret på vad som var fel, men dom vart både friskare och gladare när dom fick flytta in i mitt sovrum igen. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Whiskery
0

Ah okey, tack så jätte mycket alla :D

Whiskery
0

Oh vänta, kanske man kan sätta ner de i rummet på natten innan jag går och lägger mig och ta upp de på morgonen innan skolan, de kanske har roligare att springa runt i helt rum istället för bara en bur när de är som mest aktiva?