Råttor iFokus

Råttor

Etikett: föreningar-träffa-utställningar
Läst 1122 ggr
[Ratass]
0

Att vara medlem på srs

Det här har inget med artikeln att göra, tanken har bara vart där hela tin och nu när srs kom på tal kom jag på frågan igen, vad får man utav att vara medlem. Allt jag försöker fråga om det här nu komemr bara låta som påhopp men jag undrar bara varför man ska vara medlem, vad är vitsen.

Thirre
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du får vara med i en förening som försöker förbättra och stärka statusen på det djur som du själv förhoppningsvis värdesätter. Du får en samhörighet med andra som känner liknande. Du får tillgång till träffar och tillställningar där du kan möta andra råttintresserade samt råttor. Du kan skapa kontakter och knyta band med andra länder och deras medlemmar.  

Rent konkret får du en medlemstidning, vara med och ställa ut dina råttor på utställningar arrangerade av Srs. Du kan få möjlighet att bli registrerad uppfödare, domare, kontaktperson osv.

Du kan få arbeta med något du känner för, du kan vara med och påverka, förändra och medverka i en förening. Det är du själv som sätter gränser för vad du kan göra som medlem. En vacker dag kanske du sitter på ordförandestolen, om det är din önskan.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Man bidrar också med att göra Srs starkare och ett starkare Srs kan göra så mycket mer. Ju fler medlemmar, desto större kraft.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

mikeiko
0

Med andra ord vill SRS det vi alla råttmänniskor vill - att stärka statusen för våra pälsklingar! Just med det här menar jag också att det är otroligt svårt att skilja på diskussioner, när vi alla i slutändan har samma djur gemensamt :)

[Ratass]
0

Att lägga en massa pengar på en förening som inte ens verkar synas, jag hade då alrig hört talas om den förut, då man kan få gemenskapen och allt det där gratis. Folk här är ju väldigt engagerade och det komemr hela tiden in nya som frågar om råttor och som väljer att faktiskt skaffa några.

Jag är väl bara korkad och trött, men jag får itne in varför man skulel betala för det,.

mikeiko
0

Konkret så är det utskicket Husråttan och en möjlighet att ställa ut sina råttor man får för pengarna, som Thirre sa. Läser man inte Husråttan, och ställer man inte ut, så är det egentligen bara stödpengar till en intresseförening om jag inte misstar mig.

[Ratass]
0

så, om man är uppfödare å reggar sig där, då är man seriös för man får gå på utställnignar å få en tidning? ^^' förlåt, men ja kan inte hjälpa mig själv när ja är trött, går å lägger mig för det känsn som om ja spårar ur snart

har inget emot någon här! inte alls, vill bara få en rätsida på det här för min egen del

Lamina
0

#6 Nej, det finns en rad regler som uppfödare inom SRS måste följa. Eller tja, är inte helt säker på om det är regler eller rekomendationer, eller om det kanske finns både och. Men dom finns iaf… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lilith
0

Jag har också haft funderingarna kring vad man "får" av att vara medlem.
Jag kan se fördelarna med att vara medlem om man är uppfödare, men eftersom jag bara har mina råttor som sällskapdsdjur och inte heller har något intresse av att ställa ut dem, så jag blir inte motiverad av att betala, för att sedan kunna engagera mig. Jag har inte utvecklat något känslomässigt band till SRS, och då får jag väldigt svårt att kämpa för att förbättra något.

Nu menar jag inte att det nödvändigtvis skulle vara gratis att vara medlem, för jag förstår att det säkert finns många bra orsaker till varför det kostar pengar, men jag tror att det avskräcker många. Särskilt när man vet så lite om föreningen i sig.

wintermynta
0

#7 Bara en undran, om du inte vet är det då inte bättre att inte skriva nåt alls? istället för att skapa förvirring.Skrattande

#6 Det finns inget som säger att en reggad uppfödare behöver vara seriös men det är svårt att inte vara det. Det tar minst två år innan du kan få din uppf reggad.
Förutom att du ska följa reglerna för reggade uppf ska du även följa rekommendationerna som finns. Srs har också rätt att göra hembesök och kolla din uppfödning. Förutom det så går man ett provår , gör prov innan man blir godkänd. Du betalar även en en gångsavgift och åtar dig att regga alla råttor du äger samt att du varje kvartal ska lämna in en rapport över vilka råttor du äger, vilka som gått bort och som du omplacerat.

[RussinsMusli]
0

Jag vill bli medlem men jag går inte på utställningar och jag klarar verkligen inte av pappersarbete med registrering Skrikandes

gulzebra
0

Nu är det iofs några år sen jag gick ur SRS så jag är kanske lite ouppdaterad, men när jag var medlem var det helt enkelt medlemstidningen och möjligheten att registrera råttorna som var hela grejen. Annars är det ju mest som stöd antar jag, om man inte är intresserad av de föreningsgrejer man får ut som medlem.

Jag håller med dig iaf, ser inte riktigt vitsen. Jag såg vitsen förr, dels för registreringen iom att jag tycker att statistik och sånt är viktigt - men den vitsen försvann efter några års prat om en stambok som aldrig kom, i kombination med en registrator som (då) aldrig hade en fungerande mail - jag tvivlar på att någon av de råttor jag avreggat faktiskt blivit avreggade och utan avreggning finns i mina ögon ingen vits med registrering iom att det är avreggningen som innehåller dödsorsaker och sånt.
Jag ville även ställa ut men någon utställning med tider som passade tågen hölls aldrig - som icke bilburen kan jag helt enkelt inte åka till Stockholm vilka tider som helst. Det är jag iofs glad för nu för jag är inte ett dugg förtjust i den väldigt dåliga smittskyddskontrollen som sker på utställningarna.
Bråk och tjafs inom föreningen förstörde förstås väldigt mycket det också och det är i mina ögon mest en förening för inbördes beundran. Har länge tänkt att jag blir medlem igen den dag stamboken faktiskt behagar dyka upp, men det är jag tveksam till. Kanske ger föreningen en ny chans, kanske inte - troligen inte.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
0

#9 Hehe, sant. Skäms Kände mig säker på min sak men vart osäker sen och orkade inte kolla, och så vart det bara fövirrat. Varför man inte ska skriva på forum när man är trött…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Thirre
0

#10 Vilket pappersarbete menar du? Det finns inget pappersarbete med att bli medlem utöver att du behöver skriva uppgifter vem du är samt betala in anmälningsavgiften. Jag förstår mig inte alls på vad folk menar med just detta och jag har läst från olika håll om det pappersarbete som de inte orkar med för att bli medlem…

Det är tråkigt att läsa sådant som gulzebra skriver. Jag kan bara hänvisa till mina första inlägg om varför man skall bli medlem.

Man har också läst på flera ställen om folk som tycker att Srs eller dess styrelse eller vad som är inbördesbeundranklubbar. Hur då? Vad menas? Visst, det blir som så att vi som är aktiva känner varandra, eller är iaf bekanta, då det är så få som vill engagera sig och det är ofta de som varit medlemmar en längre tid som engagerar sig mer. Dock möter jag flera som tycker att utställningar, vilket är den vanligaste träffpunkten, är förvånansvärt öppna, att folk tar emot nya med öppna armar och att man känner sig välkommen.

Föreningen Svenska råttsällskapet försöker också bibehålla och skapa band mellan föreningar i andra länder. Vi har en forskningsfond där pengar går till att spåra smittor och sjukdomar. Vi har stamboken som vi registrerar råttor i där man kan följa en del ända till första början. Vi försöker synas och finnas till.

Att folk möjligen inte har hört talas om Srs innan de blir medlemmar här kan vara pga att det är en så pass liten förening. Det finns många föreningar i Sverige som jag inte har en aning om eller hört talas om som är betydligt större än Srs.

Jag kan inte tvinga någon att bli medlem i Srs men jag kan fortsätta heja på folk att bli det. Vi skulle som förening få en större slagkraft om vi hade fler medlemmar, skulle kunna göra så mycket mer och skulle kunna synas mer. 200:- är inte så mycket för att stödja en förening som verkar för råttans bästa.

Thirre
0

Just detta inlägg skriver jag i egenskap av privatperson och inte som ordförande eller annan post jag har i föreningen så jag vill inte att ni blandar in detta med föreningen.

Varför då klaga på srs om ni inte är benägna att hjälpa till att förändra? Det är så mycket enklare att sitta och klaga på internet men när det kommer till aktiva handlingar för förändring är det inte så många som bidragar till. Eller klaga i huvudtaget på ting, det behöver inte vara just en förening. Att sitta och påstå ting om något som man inte har någon uppdaterad info om känns.. fel och fegt. Ting kan förändras, det är bara att försöka öppna ögonen och se dem. Om man är inställd på något och vägrar ändra uppfattning blir världen enformig och tråkig.

Jag har också varit ny i föreningar, sajter osv men kämpat på för att jag tycker att det är en viktig sak eller tycker det är intressant. När jag blev medlem här under ett mer eller mindre anonymt nick blev jag dissad i var eller varannat inlägg. Många försökte hitta fel i det jag skrev men sedan när det kom fram att jag faktiskt kunde ting, att jag var uppfödare sedan flera år och en del kände igen mig, ja då fick jag en viss "status" och blev inte lika ifrågasatt. Då kan man kalla denna sida för en "inbördesbeundranklubb" likväl också. Men jag gav inte upp. Jag blev inte sur eller kände mig stött på det som sades.

Nu när jag inte har varit här på ett tag och skriver ett inlägg kan jag bli och inlägget läst under lupp av människor som har blivit medlemmar på senare tid. Allting startas om igen. Bara för att jag är ny i deras ögon.. trots mina elva år som reggad uppfödare, trots mina femton år som råttägare.

[Ratass]
0

Inte vara benägna att hjälpa till, vad tror du vi försökte göra? Det är ju du som inte lyssnar, vi försöker å fram vad folket tycker och vad de skulle ha velat ändrat för att göra föreningen mer attraktiv, men om du bara tycker vi gnäller, fine sitt där med den gamla hemsidan som ingen orkar läsa! Sitta bakom nick är fegt, what else kan man göra då? att ringa å "klaga" är det bättre? nån random person som inte ens är medlem som ringer å "klagar" tror inte det skulel vara uppskattat heller.

"Ting kan förändras, det är bara att försöka öppna ögonen och se dem. Om man är inställd på något och vägrar ändra uppfattning blir världen enformig och tråkig." Right back at ya, säger jag bara..

Allamej
0

Hey! Tänk på tonen! Bara för att det är en diskussion som kan bli irriterad så behöver inte inläggen bli det.

Och som Sajtvärd på Rif, så är jag inte rädd att säga till medlemmar och styrelsen i SRS a vara lite mer människovänliga.

Orsaken att jag gick ur var att jag vill ha en medlemsvänlig förening samtidigt som man fokuserar på det ibland enda vi har gemensamt, råttorna. Tills detta är uppnått så fortsätter jag att inte vara medlem och sen så väntar jag mina år igen för att få gå provåret.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Elenril
0

Tänkte göra en liten instickare.
Jag är bara i funderingsstadie till att kanske i framtiden skaffa råttor och har ingen som helst anknytning till SRS. Men jag är som student med i kåren och har varit med i några av dess föreningar.

Tror ni som gått ur SRS och ni som inte går med att det kommer bli en bättre förening utan er?
Som jag förstått det är SRS största last (som de flesta andra föreningars) att de har för få engagerade medlemmar.

Väldigt många medlemmar och utomstående verkar ha åsikter om vad som är fel och behöver ändras på och ni uttrycker det gärna. Men gör ni något konkret för att förbättra situationen?
Ni ska ha och ha och ha, men frågar er aldrig vem som skall göra allt detta. Det är en ideell förening och de som gör detta gör det på sin fritid, utan att få betalt.
Precis som ni frågar er vad SRS kan gör för er bör ni även fråga vad ni kan göra för SRS. En förening är inte starkare än sina medlemmar.

Det de flesta verkar missa här är att SRS inte behöver bli upplysta om vad som behöver ändras på, för mycket av det tror jag de är smärtsamt medvetna om själva, det de behöver är folk som är villiga att utföra förändringarna.
De behöver någon som kan skriva om hela hemsidan med allt det som önskas, och finns det ingen med kompetensen att göra det inom föreningen behövs det pengar till att betala någon som kan det, och det kan bli svårt utan folk som betalar medlemsavgift.

Självklart skall man få komma med konstruktiv kritik och förslag på hur man kan göra det bättre (vilket jag tycker att den omnämnda artiklen verkade vara).
Men om man skall hålla på med regelrätt gnäll om allt som är fel utan minsta försöka till att sätta sig in i situationen och försöka göra det bättre själv då tycker jag man lika gärna kan hålla tyst. För det enda gnäll gör är att sprida osämja.

Elenril
0

Och ber om ursäkt om mitt inlägg var lite för hårt och dömmande.Det blev väldigt färgat av diskussioner i andra trådar och den senare delen av den här tråden.

alexfifan
0

#17 Du satte minsann ord på allt jag har tänkt under tiden jag har läst igenom tråden. xD

Föreningen blir ju inte bättre av att folk går ur, väntar på bättre tider och planerar att gå med när andra har löst de problemen som likaväl dom kunde hjälpt till att ta tag i…

För mig som helt utestående tycker jag det verkar som att SRS står väldigt stilla, det är väl det enda jag känner - hade jag sett att medlemmar och styrelsen hade "ansträngt sig" eller vad man ska säga så hade jag mer än gärna gått med och betalat medlemsavgift osv. Vad jag menar med anstränga sig kan vara enkla saker som att bara lägga upp nyheter på hemsidan om vad som pågår. Nu har jag inte varit inne på sidan på evigheter så det kanske har ändrats och kanske uppdateras lite oftare.

you can't face the problem, if the problem is your face……

[RussinsMusli]
0

#13 Det är tillräckligt för att jag ska slarva bort allt och glömma skicka in. Jag och papper funkar verkligen inte ihop!

gulzebra
0

Jag må vara icke medlem och ganska ouppdaterad i SRS just pga det, men varför ska det innebära att jag inte ska få yttra mig? Det är ju precis såhär jag upplevde det och precis det här som fick mig att gå ur. Istället för att gnälla över det kanske det kan vara något för föreningen att ta åt sig. Jag vet inte om skiten som pågick förr fortfarande pågår men gör det det så är det ju definitivt något som borde tas tag i liksom.

Få medlemmar i all ära, men mig veterligen var det väl fler förut innan många av oss började gå ur för allt tjafs bland annat i styrelsen. Mig veterligen var det flera som försökte förändra men möttes av kalla handen. Själv skickade jag som mest något mail, men bemödades inte ens med ett svar. Fel på mailadresserna? Kanske - det krånglade ju i x antal år vilket förstås gör det tämligen omöjligt för medlemmar att kontakta styrelsen…

Droppen för mig var när Råtz blev "utesluten" efter en motion av flera ur styrelsen - det året betalade jag min medlemsavgift helt enkelt för att få rösta mot den motionen och lät sedan bli att förnya mitt medlemsskap. Jag vill inte vara medlem i en förening som inte ens klarar av att följa sina egna stadgar och vars (dåvarande) styrelse inte kan hålla personligt groll utanför föreningen. Varför ska jag lägga mina slantar på sånt när jag kan lägga de på något roligare? Efteråt har jag inte haft någon anledning att ge föreningen en ny chans, jag tröttnade ganska rejält helt enkelt.

För övrigt, att påstå att man inte ska klaga om man inte är villig att vara med och förändra är tämligen dumt. Alla KAN inte vara med och förändra - betyder det automatiskt att de som inte kan det inte kan komma med vettiga åsikter? Det är precis såna uttalanden som bara sänker SRS än mer, det där sättet att nedvärdera de medlemmar som inte kan (eller rent av inte vill!) vara aktiva i föreningen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Ang pappersarbetet så… Alltså, en helt vanlig inbetalning via internetbank tex, plättlätt. Det man inte får plats med i kommentarsrutan kan man maila in (såvida mailadresserna funkar nuförtiden). Poff så är man medlem, inga svårigheter där.

Jag tror definitivt att SRS skulle vinna på att fixa en lättare förklaring för att tvätta bort den där myten om pappersarbetet som faktiskt inte existerar annat än om man själv väljer att greja med papper…

[RussinsMusli]
0

Men är det bara att sätta in pengar och skriva sitt namn så är man medlem?

gulzebra
0

Ja precis, namn och övriga uppgifter som krävs (adress är väl typ det enda har jag för mig? Vilka uppgifter som krävs står på SRS hemsida, ta en titt där)

CamillaS
0

#23 Namn och adress. ;)
Ja det är så enkelt.

Däremot så tycker jag att det är mycket pappersarbete vid reggning av råttorna. Speciellt om man dessutom inte har en kopiator eller en som fungerar.
Kanske är OT från trådens ämne men säger det nu när vi kom in på pappersarbete. Det om något tycker jag är jobbigt. Men har endå reggat några råttor just för att få möjligheten att ställa ut.

[Ratass]
0

Du får vata hur ot du vill. HAr inte tänkt på papersarbete alls, men det hade väl kunna ta vara frivilligt att kunna skicka i papper eller mejl..

Om äldre som inte har dator elelr vad vet jag, föredrar papper, låt dem skicka in, pappersarbete ser ja som skolarbete vilket aldrig blir av, ungdomar vill nog hellre ta det via mejl, så why not.

Men jag lägger mig här nu, man har ingen talan iaf verkar det som i slutändan.

mikeiko
0

#14 Jag tycker att det är en tråkig attityd att skylla ifrån sig på medlemmarna/ickemedlemmarna. I en förening är det ALLTID styrelsen som har det yttersta ansvaret!

Med andra ord, ta till er de gratisomdömen ni ändå fått här. Man kan inte lägga på medlemmarna att förändra en förening, det är styrelsens jobb. Sen så tycker jag privat att 200 kronor är en hög medlemsavgift med tanke på vad man som medlem verkligen får ut av det. Jag är medlem, men läser inte Husråttan och ställer aldrig ut, så då är det bara som en stödpeng för att man delar ett gemensamt intresse. Om jag såg föreningen som mer aktiv, synlig och att faktiska uppdateringar och engagemang syntes, så skulle medlemsavgiften kännas lite mer motiverad.

Jag vet hur många föreningar som helst som erbjuder mer än SRS, men som kostar 20-50 kronor om året, och de pengarna går typ till fika till styrelsen på mötena, då allt annat arbete ska vara ideellt.

Lancia
0

Alltså, konstruktiv kritik är en sak, rent och skärt jävla gnäll utan att ens försöka komma med minsta tillstymmelse till ett bättre alternativ/förslag är en annan. ;)

I alla fall jag välkomnar konstruktiv kritik, precis som jag skrev i tråden som blev borttagen.

Det är en hel del förändringar på G, vi har en ny styrelse sedan i början på året och det ligger fruktansvärt mycket på hög som förra styrelsen struntade i att ta tag i som vi verkligen måste beta av först. Och med fruktansvärt mycket menar jag verkligen fruktansvärt mycket, i princip allt som kom upp förra året bara sköts fram och lades "på nästa styrelse", varken mer eller mindre.

Hemsidan är dysfunktionell, ful och användarfientlig. En ny hemsida är i princip helt klar, bara detaljer som skall fixas och så skall den klubbas. Menyer, topics med mera är flyttade för att hittas lättare, omskrivna eller borttagna. Tro mig, den biten kommer bli bättre! Och det väldigt snart hoppas jag!