se skillnad på blod och ögonvätska
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ser man skillnad på blod och ögonvätskan?
Just nu har jag bara polyform i huduvet men kommer inte ihåg om det är så det heter. Men tårvätskan blir ju röd i kontakt med luft det vet jag..
Men nu vet jag inte alls om det är tårvätska eller blod som kommer ut ur min ena råttas öga.
Hon har haft en lokal infektion (eller liknande) i höger öga och någon gång under dagen har det blivit värre och det kommer bara mer och mer. Jag torkade nyligen bort det och det är lika mycket nu som för någon minut sedan.
När jag torkar bort det färska är det mörkrött och inte så där ljusrött som tårvätskan har varit förut om man torkar bort direkt det kommer ut.
Hon irriterar sig inte över det men jag tycker att ögat är mycket rödare än det vänstra,hon är roan så färgen kanske beror på det men jag tycker att det syns en stor skillnad på ögonen.
Hur ser man skillnad på blod och tårvätskan är alltså min fråga (är lite virrig just nu som ni kanske kan se då jag är lite orolig)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

blod är tjockare än porfyrinet :)
och har en lite annorlunda färg (oftast)
You can't spell Bitchy without Itchy
Tja.. Är jag osäker så brukar jag få lite på fingret eller en tops. Då märker man väldigt snabbt skillnaden tycker jag.
Dock är fingrarna rena då förståss. Så barbarisk är jag inte.

Jag tycker också det kan vara lite svårt. Alltså skillnaden mellan mycket porfyrin och blod. Lite porfyrin, det är jag van att se, men om det är mycket… hmm…
Men om det är rött det nya som kommer ut, borde inte det betyda att det är blod eftersom det inte borde ha hunnit bli rött (kontakt med luft)än? Eller tänker jag fel då?
#3 det var precis det jag tänkte för det var mörkrött när jag torkade bort det nya som kom.
Kan tala om att det är otroligt mycket bättre idag, hon är väldigt mycket renare i ögat än tidigare och ögat är mörkt igen :)
Jag undrar jag om det inte var något litet blodkärl som sprack eller liknande men hon borde ju ha irriterat sig på det då kan man ju tycka (?)
#1 när du säger "annorlunda färg" hur menar du då? Mörkare, rödare, lösare i konsistens osv?
#2 Hur ser det ut då, blodet och porfyrinet på topsen/fingret?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Blodet är ju tjockare. Medens porfyrinet ser "vattnigare ut".. I alla fall som jag uppelvt.

Jag är på samma linje som #1 här, men å andra sidan har jag aldrig varit med om ett blödande öga så kan ju inte säga helt säkert. :|

Det kan vara svårt att skilja porfyri från blod, eftersom färgen och konsistensen på porfyri kan variera beroende på koncentration.
Porfyri kan allså vara ljusrött till mörkrött, tunt och vattnigt eller tjock och trögflytande.
Qui dormit, non peccat