Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 904 ggr
Allamej
0

Artikel borttagen

Jag gissar att många av er undrar varför den inte fick vara kvar, varför en så populär artikel bara försvann.

Vi trippar på kanten när vi släppte in Råtthjälpen här men där är det ju inte supermycket aktivitet.

Om vi ska ha en artikel om srs och dess utformning så kommer vi att klassas som föreningssajt, styrelsen får full kontroll över hur sidan ska skötas och vad som får stå och inte samt att vi lyfts ur hela ifokusnätverket.

Jag vill behålla Rif som ett ställe som går att söka sig till genom google, jag vill behålla den goda stämningen och inte sköta styrelsens arbete här.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Allamej
0

Om man ska regga sin råtta så krävs 1 original och en kopia.

Man måste avskriva sin råtta.

Skicka in förslag om ny logga.

Bli medlemmar och engagera er.

Om ni varken är medlemmar eller engagerade så kan ni egentligen inte ens klaga.

Dom som sitter i styrelsen kan försöka jobba inom styrelsen och inte genom publika forum.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
0

Jag måste ju självklart sätta mig på tvär eftersom jag är artikelförfattaren. Jag ser inte hur en diskussion kring en förening direkt innebär ett samarbete med den? Jag menar, om SRS länkade hit och kallade RiF för deras råttforum, DÅ kan jag förstå…men det här!?

Thirre
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag såg ingenstans att ni skötte styrelsens arbete i det jag läste…

och det är tråkigt att mitt inlägg som ordförande för föreningen inte fick vara med.. Men så är det. Respekterar.

Rekommenderar dock folk som har förslag att vända sig till de rätta personerna inom föreningen för att någon form av förändring kan ske, om det är genomförbart. Eller så kan man bli medlem och själv vara med och förändra! :)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

mikeiko
0

#3 Det var ju precis det som var syftet :( Jag ville sammanställa vad folk tycker, och vidarebefodra till dig. Jag anser att åsikter får bra större slagkraft när fler ligger bakom dem, än om jag ensam mailat mina förslag och åsikter till dig privat…

Thirre
0

mikeiko, varför inte skicka in din artikel till HR?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Allamej
0

Tack för din kommentar Thirre och du förstår väl varför vi inte vill bli klassade som föreningssajt också? Mikeiko, jättebra förslag från Thirre här. Åsikterna kommer dit dom ska och Rif får vara kvar.

Thirre
0

#4 Dock formades inte tråden speciellt attraherande.. Jag förstår inte varför det måste vara en för och emot sida till Srs. Varför man måste så benhårt vara på ena sidan.. Om vi skulle bli fler medlemmar skulle vi kunna påverka och förändra så mycket mer. Nu går vi näst intill på knäna eftersom det inte finns så många som vill engagera sig mer än att vara medlem. De som sitter på poster sitter oftast på flera poster just för att inga andra vill engagera sig.

Att sitta på ett forum och beklaga sig bakom ett nick ger tyvärr inte någon större slagkrafthet eller förtroende.

Om man vill så kan man! :)

Thirre
0

#6 Har inte opponerat mig mot varför ni fick ta bort artikeln, skrev att jag respekterar att mitt inlägg inte hann komma i print. Jag antar att det finns regler för mycket och att en sådan regel som den ni nämner finns säkerligen då det är ett öppet forum.

Tack för citatet: "Om ni varken är medlemmar eller engagerade så kan ni egentligen inte ens klaga." av allamej i inlägg 1.

Vidare om att avregga sin råtta vid dödsfall. Detta är bra för stamboken då det blir enklare att se hur kullsyskon, släktingar, har dött. Dock är det inte obligatoriskt för medlemmar, som det är för uppfödare, men med tanke på stamboken så är det en bra ide att göra det.

mikeiko
0

#5 För att jag ser HR som hopplöst föråldrad, och ser Internet som ett mycket bättre medium än pappersformat…

#7 Men det handlade ju inte om att vara MOT srs heller!? Då har du totalt missuppfattat texten! o.O Det handlar inte om att vara FÖR eller EMOT, utan att ge en kollektiv röst till åsikter, och SEDAN vända sig med samlad info till SRS, men då skulle jag göra det som privatperson.

Thirre
0

Det finns faktiskt folk som fortfarande inte har internet och som föredrar tidningar.

Jag menade att tråden formades mindre attraherande, inte att den skapades sådan.

Det är ofta man ser folk opponera sig mot Srs här och det är tråkigt, det är idag vår enda förening för råttor och jag skulle vilja att folk istället gjorde något mer konstruktivt än att sitta bakom ett nick och klaga. Träd fram, bli medlem, förändra! Om det är det ni önskar.

Sedan finns det ting man inte kan förändra på direkten, ting som kostar pengar, sådant som tar tid osv. En liten förening har inte samma möjligheter som större, tyvärr. I dagens samhälle handlar mycket om pengar..

mikeiko
0

"Om ni varken är medlemmar eller engagerade så kan ni egentligen inte ens klaga." Jag måste ändå säga att med den inställningen lockar man väl inte nya medlemmar direkt heller? Är det inte bättre att se till varför folk väljer att INTE vara medlemmar innan man förkastar deras rätt att diskutera?

Allamej
0

Om jag förklarar mig så här istället då.

Man är missnöjd med hur saker och ting styrs i landet, hur ens egen stad styrs. Man sitter hemma och ojjar sig, skriver inlägg i lokaltidningen och klagar till alla som hamnar inom skrikavstånd.

Men att gå med i ett parti och jobba innifrån finns inte på världskartan… man tänker "vad kan lilla jag göra?"

En hel folkrörelse startar med EN tanke. Samma sak med en revolution. En tanke. En röst.

Alla räknas. Vill man göra något så kan man. Det gäller bara att ha en massa GO och vilja förändra för att folk ska lyssna på en.

Miss Lalona
0

Jag måste säga att jag tyckte det var idiotiskt att artikeln togs bort. Tyckte mikeikos inlägg var en mycket bra respons och andvändbar kritik. Det öppnade ögonen hos många, bl.a. mig själv, för Srs. Jag tyckte inte att inlägget visade på en för och emot sida utan snarare på en brinnande vilja att utveckla något och göra det bättre. Att bara ta bort inlägget och be mikeiko att skicka råden istället visar ju bara starkare att allt som skrevs stämmer. Självklart förstår vi alla att det inte är lätt att driva en förening, det är alltid några få som vill kämpa. Jag själv visste inte ens att det fanns en råttförening innan jag kom in på detta forum, jag funderade på att gå med men ångrade mig nu. Känns mer som om föreningen vill hindra att något blir bättre.

Jag kan förstå din åsikt med Allamej men på detta forum kritiserar vi blocket, uppfödare, zooaffärer och mycket mer som gör att folk blir upplysta. Jag skulle ha behållt artikeln och väckt intresset för SRS. Jag såg en artikel från en som hade börjat med en hemsida (minns inte vem det var) och det gladde mig, det visar på vilja och utveckling. Det är det alla i föreningen borde ha gjort: Tackat för råden och sagt att de skulle försöka ta tag i det och inte gömma artikeln.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Allamej
0

Men då frågar jag dig Miss Lalona, är den artikeln värd att förlora detta forum för? Blocket är ingen förening, uppfödare är inga föreningar, samma sak med zooaffärer och annat som diskuteras här.

Om ni verkligen vill att den artikeln ska vara uppe och diskuteras så överlämnar jag forumet till Thirre som ordförande i SRS och sen får jag starta ett nytt Rif. för forumet lyfts då bort från iFokus. Det finns inte ens kvar. Och man måste vara med i föreningen för att få tillgång till forumet.

Jag kan inte förstå varför ni är så villiga att låta detta forum försvinna.

[Ratass]
0

men hur kan forumet försvinna för att man snackar om srs?

mikeiko
0

#12 Men nu pratar vi ju om samma sak, fast ser olika vägar till målet. Jag vill se en öppen plattform med diskussioner, för då är det precis det man gör "En hel folkrörelse startar med EN tanke. Samma sak med en revolution. En tanke. En röst." EN röst väcker uppmärksamhet på rätt plattform, och det leder till samhällsdebatt, vilket i sin tur leder till förändring.

Man kan ju bidra med bra mycket mer förändringar om många står bakom en och samma vilja? Om jag som privatperson skulle skicka in mina åsikter skulle jag först och främst inte ens vara säker på att det kommer fram och går in, utan snarare ses som "en massa extrajobb".

Allamej
0

Lägger in Thirres inlägg som just lagts in när jag tog bort artikeln

"Att bli medlem i Srs innebär inte mycket mer än att man betalar sin medlemsavgift, jag ser inte var någonstans det är så mycket arbete i det eller pappersarbete i det. Det man får för sina pengar är medlemstidningen, möjlighet att vara med på utställningar med sina råttor och framförallt, kunna påverka en förening som man förhoppningsvis finner intresse i. Föreningen gör inte någon större vinst i själva medlemsavgiften då den går till avgifter för medlemstidningen, porto osv. Vi är helt beroende av medlemsavgifter, annars skulle vi inte kunna bidraga med speciellt mycket.

I år behövdes det åtta röster(!) för att komma med i styrelsen. Att då klaga på den känns.. vem som helst som är medlem i Srs hade kunnat sitta där, i princip. Och som Lancia säger, det är väldigt få som vill sitta i styrelsen och föreningen sköts i stort sett av ett fåtal medlemmar som är engagerade i flera uppdrag då majoriteten av medlemmar inte vill göra något mer än just vara medlemmar. Vi som sitter på stolar i styrelsen har i regel flera uppdrag utöver stolen och vi skulle gladeligen se fler som skulle vilja engagera sig.

Att sitta och beklaga sig på ett forum över en förening som man inte ens är medlem i, eller är aktiv medlem i, tycker jag delvis är gjort av lathet och feghet. Gör era åsikter hörda till föreningen istället för att muttra massor bakom nick.

På hemsidan och i medlemstidningen finns det adresser som man kan vända sig till, antingen aktiviteteskommiteer, någon av de förtroendeposterna som finns eller till infomailen.

Om man vill så kan man.

Och, förändringar kan inte ske med ett trollspö. Det krävs först och främst ideer och sedan tid och möjligheter för att genomföra dem.

Hälsningar Theres Granath ordf i Srs (dock inte speciellt aktiv på denna sida längre.. )"

Allamej
0

#15 Om man börjar lägga ut artiklar om en förening och diskutera väldigt mycket om det så klassas sajten som föreningssajt och blir då SRS egendom och lyfts ut ur nätverket iFokus eftersom man inte får använda iFokus som föreningsplattform, hur lite det än rör sig om.

#16 Om du använder den här plattformen för diskussionerna så kan vi förlora hela sajten till en förening som ni inte ens vill vara medlemmar i. Jag vet inte om det var syftet med allt men just nu försvarar jag RIF och dess plats i ett stort nätverk av sajter.

Jag har ingen som helst erfarenhet av att driva ett forum, här så kan jag få hjälp av hundratals personer bara genom ett inlägg på support. Sorry för att jag vill ha kvar forumet som det är.

[Ratass]
0

I c.. trökigt. men om det bra var en ren diskussion då och inte en artikel.. samma sak? För det vore lite väl långsökt om man in ens får diskutera en sida?

Miss Lalona
0

Bra inlägg av Thirre, just ett sådant inlägg som jag eftersträvade :) Förstod inte att råttoifokus skulle kunna lägga ner av att ha artikeln där, i så fall var det rätt att den togs bort, dock tycker jag att den var bra för jag blev själv sugen på att bli medlem och engagera mig. Vill dock fortfarande säga att jag inte tycker att artikeln tog en sida EMOT srs.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Allamej
0

Bli medlemmar och gör skillnad. Nya ögon kan hjälpa föreningen något otroligt.

Thirre
0

#13 Du får gärna vidareutveckla din tanke bakom varför du inte vill bli medlem i Srs längre och vad det är som försöker förhindras.

[Ratass]
0

Såg det inte heller som om att det var mot srs, mer som kanske tip vad som skulel kunna förbättreas, och jag tycker inte att allt är gnäll för vad man tycker är dåligt, man ska se det som "bra kritik" att det kanske är dags att göra en rejäl uppdatering på hemsidan kanske? JAg har försökt att läsa den, men jag finner den så tråkig att ja ger upp, tror inte många unga människor ser så mycket i den sidan då den ser öde ut. och att man itne är medlem å säger sånt, gnäll? nej, man engagerar sig ju. om man inte har råd att vara medlem men vill engagera sig bäst man kan, är man då en gnällspik som inte ska säga något?

Miss Lalona
0

Vill även säga till Allamej att du gör ett bra jobb och det är bra att du försvarar iFokus, vi alla gillar sidan :)

mikeiko
0

#18 Var kan jag läsa mer om de här bestämmelserna? Eftersom jag inte kände till dem vill jag läsa ordentligt.

Och då bör alla SRSrelaterade trådar som är aktiva här just nu raderas, för i så fall innehåller de alla material som strider mot detta?

Jag behöver en breather från det här nu känner jag. Det känns jättejobbigt att det blev värsta drama kring något som jag lagt ner mycket tid och jobb med, och som enbart hade goda intentioner. För mig privat är det dessutom otroligt svårt att hantera en textuell munkavle när det kommer till vad som får och inte får diskuteras, jag kände inte till detta och förstår mig heller inte på hur gränsdragningarna fungerar.

Jag återkommer annan dag. Orkar inte mer just nu.

Allamej
0

Du kan läsa alla regler på värdsajten. Jag är ledsen att du blev satt i den här positionen men jag kan tyvärr inte ta på mig ansvaret. Du har frågat mig jämt förr, och nu när det verkligen var en viktig sak så lät du bli. Hade du frågat hade jag sagt allt detta innan du ens skrivit en enda bokstav.

Miss Lalona
0

#22 orkar tyvärr inte utveckla, blir bara trött av diskussionen. Kanske jag går med en dag, märker att du har en bra inställning iaf. Får ta reda på mer om priser och information.

Thirre
0

Tack miss Lalona. Jag tycker dock att jag förde fram tankarna bättre i den andra tråden. :) Att bli medlem kostar 200:- vilket inte är ett speicellt högt pris för ett medlemsskap, om man ser till andra föreningar.

[lucke]
0

#28 Jag tycker att medlemsavgiften borde vara "flytande" eller hur jag ska säga. Dvs att om jag betalar in avgiften nu i maj så är jag medlem i ett år, dvs till maj 2012. Inte tom december 2011. Går det att ordna? Säkert fler med mig som inte vill betala full avgift för att vara medlem i ca ett halvår. Sen så tillhör jag det "gammeldagsa" gardet som gillar papperstidningarTungan ute. Jag vill kunna ta med mig tidningar och läsa på andra ställen än hemma…

[Alenzi]
0

"Gör era åsikter hörda till föreningen istället för att muttra massor bakom nick."

Det var ju just det som var syftet med Mikeiko's artikel och den efterföljande diskussionen, så vitt jag förstod så skulle alltihop packeteras och lämnas över till föreningen. Jag förstår faktiskt inte varför inte SRS tackar och tar emot, ni har fått enormt många konstruktiva förslag! Lyssna på dem istället. Vore ni ett företag skulle en sådan marknadsundersökning ha enorm ekonomisk och utvecklingsmässig potential.

Förresten håller jag med #29, som student håller jag hårt i de få pengar jag har och jag kommer förmodligen vänta med att bli medlem till nästa år, om jag går med. Flyttar ju först till Sverige i juli, då känns det inte så lönt att betala 200 kr för några månader.

hus-musen
0

Tack allamej som tog bort tråden! Tänkte själv starta en diskution om det men hann inte.

Den har ingenting att göra här över huvud taget. Vill man föra en sådan diskution så får man bjuda in privat över msn eller liknande och sedan ta det direkt med srs.

Qui dormit, non peccat